دسته بندی | معماری |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 63 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 14 |
تحقیق معماری خراسانی
در قسمت شرقی ایران پس از به وجود آمدن حکومتهای مستقل و نیمه مستقل ، مردم به آرامشی نسبی رسیدن که نتیجه آن در معماری و هنر نیز پدیدار گشت و جوانه های هنر و معماری بعد از دو قرن در این کشور زده شد بعلت اینکه خواستگاه این معماری در شرق ایران به خصوصا خراسان بودسبک خراسانی 15نام داده اند که بعد ها دامنه آن به یزد و دامغان نیز کشیده شد. آنچه که مشخص است این دوره معماری همچون بر روی ریشه پوسیده معماری پارتی روییده شده که به آن قابلیت کاربری برای اسلام را نیز اضافه کرده اند به طریقی که نحوه حتی نحوه استفاده آجر در ستونهای کاخهای ساسانی و تاریک خانه دامغان به یک شکل است و طاق نماهایی که از مشخصات دوره پاتی است در این دوره نیز مشهود است16.و بیشتر بناها به صورت یک ایوانی ساخته می شد.
اما می توان ویژگیهای که معماری این دوره داشته را به صورت زیر دسته بندی کرد17:
- در این دوره ساختمانها نسبت به قبل از اسلام مردم وارتر و کوتاهتر شدند
- کیفیت مصالح مورد استفاده بسیار پائین بود
- از لحاظ فنی دارای همان مشخصات معماری پار تی بوده
- در این دوره اکثر مصالح بوم آورد بودن که به نحوی سعی می کردند از امکانات محل فقط بنایی بسازند.
- در این دوره معماری مسجد آغاز گردید
- بنا ها با نقشه های یک ایوانی اجرا می گردید.
آنچه مسلم است معماری خراسانی در مخلفت با معماری عباسیان و امویان بود و می خواست حر ف تازه ای از معماری ایران را داشته باشد .اما معماری ایران به این سادگی نماند و با توجه به اصالت مردم باز به سوی تزئنات و شکوه و عضمت حر کت کرد و در وا قع هر چه ایران دارای استقلال می گردید و عظمت خود را به دست می آورد تاثیرات آن در معماری پدیدار می گردید.
آذری (معماری)جلد: 1نویسنده: هادی عالم زاده شماره مقاله:152
آذری، سبکی در معاماری اسلامی ایران، منسوب به اذربایجان، مشهور به سبک مغول یا ایرانی ـ مغول و مقارن با دورۀ حکومت ایلخانان بر ایران (654-736ق/1256-1336م). پژوهشگران تاریخ هنر و معماری، غالباً دوران 1400 سالۀ هنر و معماری ایران بعد از اسلام را به سلسلههای مهم حکومتی نسبت داده و زیر عنوانهای سدههای نخستین، دورۀ سلجوقی، مغول (ایرانی ـ مغول، ایلخانان)، تیموری، صفوی و قاجار به بحث کشیدهاند (ویلسن جمـ ؛ دیماند، جمـ ؛ هنر فر، جمـ ؛ ویلبر، 33، 35؛ پوپ «بررسی هنر ایران» جمـ ؛ همو، هنر ایران در گذشته و آینده، جمـ ؛ دوری، جمـ ؛ مارسیه، جمـ) و جز تنی چند از اینان چون زکی محمدحسن (صص 15، 17، 18، 27، 36) و ارنست کونل (صص 11، 43، 94) غالباً بیهیچ توضیحی از به کار بردن واژۀ «سبک» که اصطلاحی است فنی، تن زدهاند. تنها ویلبر در تعلیل این نکته نوشته: چون فرمانروایان این روزگاران فقط پشتیبان و فراهمکنندۀ زمینۀ پیشرفت معماری بودند نه آفرینندۀ آن، به جای به کار بردن واژۀ «سبک» از عنوان سیاسی استفاده میشود (ص «ز»). گرچه او خود در جای جای کتابش تعبیرات «سبک مغول»، «سبک ایلخانی» و گاه «سبک معماری دورۀ ایلخانی» را به کار برده است (صص 33، 35). در میان این پژوهشگران ظاهراً محمدکریم پیرنیا، نخستینبار در 1347ش در مقالۀ «سبکشناسی معماری ایران» آگاهانه واژۀ «سبک» را به کار برده و به منظور به دست دادن «نامهایی منطقی و مناسب» برای چند بنا که «به یک سبک ساخته شده» ولی ننامهای مغولی، تیموری، قراقویونلو و نظایر ان» گرفته اصطلاحاتی نو در پژوهش تاریخ معماری ایران بعد از اسلام عرضه کرده است. وی به پیروی از سبکشناسی شعر فارسی، سبکهای معماری را به زادگاههای آنها نسبت داده و نامهای خراسانی، رازی، آذری و اصفهانی را در معماری پیشنهاد کرده است (صص 43، 44). باتوجه به مشخصات تاریخی، جغرافیایی، ویژگیهای معماری و بناهای بازماندۀ منسوب به سبک آذری میتوان آن را بر معماری اسلامی ایران در دورۀ ایلخانی (مغول) منطبق ساخت. به نظر پیرنیا پس از استقرار هولاکو در مراغه (657ق/1259م) معماری ایران جان تازهای گرفت و سبک آذری در پی دگرگونیهایی که بر اثر اوضاع سیاسی، اجتماعی و اقتصادیِ حکم بر جامعه، در سبک رازی (معماری دورۀ سلجوقی) پدید آمد، از مراغه آغاز شد و با نام سبک مغولی راه تبریز و سلطانیه را پیموده و به سراسر ایران و خارج ایران نفوذ کرد و روز به روز آراستهتر شد تا در اوج درخشش خود شاهکارهای روزگار فرزندان تیمور و به ویژه شاهرخ (807-850ق/1404-1446م) را پدید آورد (همو، 45). از این سخن پیرنیا و قراین دیگر در دو مقالۀ وی، چون ذکر مقبرۀ، شیخصفیّالدین اردبیلی و مسجد گوهرشاد و برخی دیگر از آثار دورۀ پس از ایلخانی در جزو بناهای سبک آذری، آشکارا برمیآید که او سبک آذری را بر معماری دو دورۀ ایلخانی و تیموری منطبق میسازد، درحالیکه غالب پژوهشگران، هنر و معماری دو دورۀ مغول (ایلخانی) و تیموری را جدا از یکدیگر و بهسان دو دورۀ مختلف به بحث کشیدهاند، حتی کونل که از این دوره زیر یک عنوان، سبک ایرانی ـ مغول، گفتوگو کرده، توجه دارد که در اینجا دو دورۀ متوالی با فاصلۀ زمانی کوتاه قابل تشخیص است که به عقیدۀ وی در دورۀ نخست که مربوط به ایلخانان است عنصر مغولی بر کارهای هنری ایران تأثیر میگذارد و در دورۀ دوم که عنصر مغولی در فرهنگ ایران حل و هضم میشود سبک تیموری ارزش و اعتبار مییابد (ص 94). اما به هر حال باید این واقعیت را در اینجا پذیرفت که گرچه دورۀ ایلخانی با مرگ آخرین پادشاه مقتدر این سلسله، ابوسعید، در 736ق/1335م پایان مییابد، ولی چون مرگ او «نه در فعالیت ساختمانی وقفه ایجاد کرد و نه در سبک معماری» (ویلبر، 105) ساختمانهای بقیۀ سدۀ 8ق/14م را نیز میتوان جزو این دوره و سبک تصریح نمیکند، ولی با توجه به این جملهها میتوان جزو این دوره و سبک به شمار آورد. وجه تسمیه: پیرنیا به وجه تسمیۀ این سبک تصریح نمیکند، ولی با توجه به این جملهها میتوان به علت این نامگذاری پی برد: این سبک «با آمیزش و ترکیب و تلفیق معماری جنوب و سنتها و روشهایی که از روزگاران کهن، بومیِ آذربایجان شده بود» پدید امد و «به حق نام آذری گرفت» (پیرنیا، «سبک آذری»، 55)، اما وی روشن نمیسازد که این سبک کی و از سوی چه کسی و در کجا نام «آذری» گرفته و در کدام متن کهن یا نو به کار رفته است. البته توجه و اشاره به «معماری بومی آذربایجان» در نوشتههای دیگر پژوهشگران بیسابقه نیست. پیش از پیرنیا، آندره گدار در گفتوگو از مقابر مراغه، که در نیمۀ دوم قرن 6ق/12م (پیش از یورش مغول) ساخته شدهاند تعبیر «نوع ساختمانهای آذربایجان» و «معماری آذربایجان» را به کار برده است (ص 426). همچنین وی در گفتوگو از آرامگاه الجایتو (سلطانمحمد خدابنده)، بناترین اثر معماری عصر ایلخانان، به «ابنیۀ پیشین آذربایجان» و «معماری قدیمی آذربایجانی» عنایت داشته است (همو، 433). خاستگاه: برخی از محققان چون عباس اقبال معتقدند روابط میان جهان اسلام و چین (مرکز حکومت خان مغول) که از روزگار هولاکو آغاز گردید، تأثیران متقابلی در معماری جهان اسلام مؤثر افتاده، «یکی شکل گنبدهاست که در مقابر و مساجد کاملاً از معابد چینی و بودایی تقلید شده، دیگر رنگ آبی شفاف در کاشیکاری و پوشاندن خِارج گنبدها از کاشیهای کبود براق. مخصوصاً بعضی از بناهایی که از عهد ایلخانان باقی مانده از دور هیأت چادرها یعنی یورتهای مخصوص اسلات را دارد، تأثیر شکل یورتها در مقبرۀ مشهور به دختر هولاکو واقع در مراغه از همهجا نمایانتر است»
دسته بندی | معماری |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 1878 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 33 |
مقبرههای استان مازندران
ساری مرکز استان مازندران ، از شمال به دریای خزر ، از جنوب به سلسله جبال البرز و استان سمنان ، از مشرق به نکا و بهشهر ، از مغرب به شهرستانهای قائمشهر ، جویبار و سوادکوه منتهی میشود. این شهرستان دارای وسعتی بالغ بر 3922 کیلومتر مربع و در 53 درجه و 5 دقیقه طول جغرافیایی و در 36 درجه و 4 دقیقه عرض جغرافیایی قرار دارد. ساری دارای آب و هوای معتدل و مرطوب است. شهرستان ساری از نظر ناهمواری به دو قسمت کوهستانی که به رشتهکوههای البرز ختم میشود از مهمترین ارتفاعات آن کوه خلیفه و کوه سفید هستند. پوشش گیاهی در ارتفاعات بلند به صورت چمنزار و مراتع بوده و به دنبال آن پوشش جنگلی متراکم با انواع درختان پهن برگ که در کمربندهای مختلف کوهپایههای کم ارتفاع گسترش دارد و سپس به اراضی مزروعی و باغهای جلگهای ختم میشود.
پیشینه تاریخی :
ساری مرکز تبرستان در سیر پرفراز و نشیب تاریخ ایران همچون نگینی سبز در دیار اسطورهها خاطرات تلخ و شیرین را به گواه فرهنگ و تاریخ استوارش همراه کرده است. وجود تپههای با ارزش دوران پیش از تاریخ ، تاریخی و اسلامی ، قلعههای کهن و عمارتهای شگرف ، ساختمانهای با عظمت ، حمامهای قدیمی ، آب انبارها و تاسیسات با شکوه مقر اسپهبدان در بخش دو دانگه این شهرستان ، وجود دانشمندان و هنرمندان بزرگ منبت کار چون استاد احمد نجار ساروی ، استاد حسین بن احمد ساروی ، استاد محمد بن استاد حسین ساوری که شاهکارهای کم نظیر منبت کاری را در ایران و مازندران در عصر تیموری به یادگار گذاشتهاند ، هویت تاریخی شهر «زادراکرتا» کهن یا ساری کنونی را تشکیل میدهند.
زادراکارتا ،تامبراکس ، سارویه و ساری واژههایی هستند که زمان هخامنشیان تا روزگار ما به ساری کنونی اطلاق میشده است. کشف بیشمار ظروف سفالی و فلزی از هزارههای گذشته و همینطور کشف سکههایی با علامت (TAM) که از روزگاران اشکانی به جای مانده تا کشف ظروف فلزی عصر ساسانی در ساری گواه این مطلب است که ساری کنونی قبل از زمان ساسانیان شهری آباد و از مهمترین شهرهای تبرستان و مرکز حکومتی آن بوده است. اگرچه برخی محققین بنیاد شهرساری را از اقدامات فرخان بزرگ میدانند ، ولی با مرور تاریخ مازندران میتوان باور داشت که ساری کنونی بر روی ویرانههای شهری ساخته شده که از قرون ما قبل از اسلام مرکز ایالت شمالی ایران بوده است.
برج رسکت
برج رسکت با نقشه مدور در بخش دو دانگه شهرستان ساری و در محدوده حکومتی اسپهبدان باوندی سر بر آسمان میساید. این بنا هم به عنوان مقبره یکی از شهریاران آلباوند (احتمالاً هرمزد) و هم به عنوان میل راهنما یاد شده است. از جمله ویژگیهای این بنا علاوه بر تاریخ معماری و تزیینات آجری، کتیبه تزیینی آن است که به خط کوفی مشجر در بدنه بنا مشاهده میشود. این برج متعلق به اوایل اسلام و از اولین بناهای اسلامی در خطه شمال ایران است.
برج مقبرهای امامزاده عباس ساری
این بنا در محله آزاد گله و در شرق رودخانه تجن واقع است. برج متعلق به قرن نهم هجری قمری و مدفن سه تن از سادات است. ساختمان اصلی مقبره دارای نقشه هشت ضلعی است و با گنبد رک دوپوش ساخته شده از تزیینات مهم این مجموعه علاوه بر تزیینات معماری ساختمان برج میتوان به کاربرد تزیینات منبت کاری بر روی در و صندوق آن اشاره کرد. منبت کاری زیبای صندوق چوبی آن از کم نظیرترین یادگارهای به جا مانده عصر تیموری در مازندران است. این صندوق توسط شمسالدین احمد نجار ساروی ساخته شده است.
برج آرامگاهی امامزاده یحیی
این بنا در مرکز شهر ساری قرار دارد. برج بر روی قبور یحیی ، حسین و خواهرشان سکینه ـ از فرزندان میر قوامالدین مرعشی ـ با نقشه مدور و گنبد دوپوش که پوشش خارجی آن به شکل رک یا هشت ترک است ، ساخته شده است. از تزیینات این بنا میتوان به قرنیسهای سینه کفتری و طاقهای تزیینی اشاره کرد. تزیینات وابسته به معماری این برج آرامگاهی ، در ، نورگیر و صندوق منبت کاری شده آن است که مورد اخیر با دو شیوه نقاشی روغنی (لاکی) و هنر منبت کاری تزیین گشته که احتمالاً میتوان آن را از اولین نمونههای باقی مانده نقاشی چوب در ایران نام برد.
برج آرامگاهی سلطان زین العابدین
این بنا در مرکز شهرساری در کنار برج امامزاده یحیی و متعلق به قرن نهم هجری است. در داخل این بنا قبر سلطان زینالعابدین مرعشی و چند نفر دیگر از نوادگان مدیر قوام الدین مرعشی قرار دارد. برج مذکور با نقشه مربع و گنبد رک و به صورت دوپوش ساخته شده است. قسمتهایی از کاشی آبی فیروزهای در قسمت داخل و بیرونی بنا باقی مانده که حکایت از کاربرد فراوان آن در بناهای عصر تیموری مازندران دارد. صندوق چوبی منبت کاری شده از دیگر تزیینات وابسته به معماری این بنا بوده که در جریان آتش سوزی دهههای گذشته دچار آسیب دیدگی شدید شده است.
برج آرامگاهی امامزاده صالح مرزرود
این برج در 15 کیلومتری شمال شهرستان ساری و در شرق بلوار ساری ـ دریا ، کنار رودخانه تجن قرار گرفته است. بنا با نقشه مربع و دارای گنبد رک (هشت ترک) و به صورت دوپوش ساخته شده است. علاوه بر تزیینات خارجی بنا ، تزیینات منبت کاری درها و صندوق آن از جمله شاهکارهای هنری عصر تیموری به شمار میرود.
برج امامزاده ابراهیم قاسم خندق
برج آرامگاهی امامزاده قاسم در شمال غرب شهرستان ساری و در غرب روستای عیسی خندق قرار دارد. با توجه به متن کتیبه صندوق که در گذشته قرائت شده بنا متعلق به قاسم از نوادگان موسیبن جعفر بوده که به غلط رایج از آن به عنوان امامزاده عیسی نام میبرند. برج دارای نقشه کروی شکل بوده که با ایجاد منطقه انتقالی گنبد هشت ترک (رک) در بخش خارجی بنا و با پوشش کروی دوم در بخش داخلی شکل گرفته است. در ورودی بنا و در ضلع شرقی منطقه میانی بدنه بنا فرو رفتگیهای مستطیل شکل وجود دارد که در داخل بعضی از آنها کاشیهای آبی رنگ دوره تیموری خودنمایی میکند. از تزیینات این بنا میتوان به آجر کاری سینه کفتری ، تزیینات طاسی شکل که به صورت نیم دایره اجرا شدهاند و کاربرد کاشیهایی با تزیینات هندسی بر روی آن اشاره کرد. در روی کتیبههای صندوق ، نام امامزاده قاسم ، نام نجار (استاد شمسالدین بن محمد دین توزاد) و تاریخ 856 هـ .ق نوشته شده است.
برج آرامگاهی درویش فخرالدین گلما
این بنا در مرکز روستا گلما از بخش میاندورود ساری واقع است. برج دارای ویژگیهای معماری برجهای مقبرهای عصر تیموری است که در سراسر قلمرو شمالی ایران نمایان هستند. برج آرامگاهی درویش فخرالدین با نقشه چهارضلعی و گنبد هشت ترک (رک) در عصر تیموری با مصالح آجر و گل و آهک ساخته شده است. تزیینات سینه کفتری و طاسی شکل به همراه کاشی کاری بوده که در قسمت فرورفتگیهای مستطیل شکل بنا قرار گرفته ، از جمله آرایههای تزیینی این بنا را تشکیل میدهند. این برج در سالهای گذشته مرمت شده است.
شاطر گنبد
برج آرامگاهی شاطر گنبد در جنوب شرق روستای بالادزا و در حاشیه غربی رودخانه تجن واقع است. این بنا دارای نقشه چهار گوش و گنبد دو پوش است که پوش بیرونی آن به شکل هشت ترک (رک) بوده و بر بالای بنای مربع شکل قرار دارد. از جمله تیینات این بنا تزیینات سینه کفتری است که در منطقه انتقالی بدنه به گنبد قرار دارد. در اضلاع مختلف بدنه بنا فرورفتگیهای متعددی قرار گرفته که با توجه به نمونههای مشابه ، این بخش ها دارای کاشیکاری بودهاند. بنای شاطر گنبد دارای مشخصه معماری بناهای تیموری مازندران است.
برج آرامگاهی امامزاده علیاکبر
این بنا در روستای اوسا از دهستان داراب کلا بخش میاندورود ساری قرار دارد. بنا دارای نقشه چهار ضلعی است و با طرح فیلپوشها در منطقه انتقالی ، گنبدی هشت ترک (رک) با پوشش داخلی کروی ایجاد کردهاند. بنای مذکور در دوره تیموری و با مشخصات معماری این دوره ساخته شده است. در قسمت بیرونی بنا در هر یک از اضلاع یک عدد طاقنما قرار گرفته که در قسمت میانی طاق نماها نورگیری برای روشنایی تعبیه شده است. تزیینات سینه کفتری این بنا که در هر قسمت به سیزده عدد میرسد به صورت اجرکاری نمایان است. بخش داخلی بنا دارای طاقچهها و طاقنمایی تزیینی بوده که با گچکاری ساده تزیین شده است. در بخش شرقی بنا ، ساختمان الحاقی مسجد به صورت مستطیل قرار دارد.
آمل
پیشینه تاریخی آمل
واژه آمل که گونه پهلوی آن آموی است ، برگرفته از قبیله باستانی آمردها یا آماردهاست که قومی نیرومند و جنگ جو بوده و ناحیه فعلی آمل را به عنوان مرکز خود انتخاب و نام خود را بر آن نهادند. بعدها واژه آمادرها به سبب کثرت تلفظ به آملد و آمرد و آمل نامیده شد. نخستین باری که در تاریخ ایران نام آماردها به میان میآید در روزگار اقامت اسکندر در هیرکانیا ـ گرگان ـ است. در دوران اسلامی با توجه به گزارش بلاذری در فتوح البلدام و ابن رسته در الاعلاق النفیسه و اصطخری در کتاب مسالک الممالک آمل یکی از بزرگترین و مهمترین شهرهای مازندران محسوب میشده است. ابن اسفندیار در تاریخ تبرستان آورده است که : شهر آمل در سال 140 هجری به دست مسلمین افتاد. مقدسی نیز از بیمارستان و مسجد قدیمی و مسجد نوشهر آمل یاد نموده است. در کتاب حدود العالم ، آمل شهری عظیم ذکر شده است. توماس هربرت در قرن 11 هجری قمری از زیبایی شهر آمل و پل مجلل دوازده دهنه آن نام برده است. ویلیام ریچارد هولمز که در سال 1260 هجری قمری از آمل دیدن کرده بود ، مینویسد : شهر آمل در اثر بیماری طاعون خالی از سکنه شده بود. با توجه به پیشینه تاریخی آمل باید اعلام داشت که این شهر حداقل از دوره ساسانی تا دوره مغول پایتخت مازندران بوده و سکههایی نیز با ضرب آمل در زمان ساسانی کشف شده است. آمل در گذر تاریخ هر چند که از تندبادهای حوادث روزگار بیبهره نبوده ، اما امروز هم یادمانهای تاریخی آن مبین مجد و عظمت آن در گشته است.
کلیات جغرافیایی
شهرستان آمل از شمال به شهرستان محمود آباد از شمال شرقی به شهرستان بابلسر ، از مشرق به شهرستان بابل ، از جنوب به استان تهران و از مغرب به شهرستان نور محدود و در 52 درجه و 21 دقیقه طول و 36 درجه و 24 دقیقه عرض جغرافیایی قرار دارد. مساحت این شهرستان حدود 3211 کیلومتر مربع و ارتفاع آن از سطح دریاهای آزاد 79 متر و دارای سه بخش مرکزی ، لاریجان و دابودشت است. براساس سرشماری سال 1375 آمل دارای 297743 نفر جمعیت است و آب و هوای آن با توجه به نزدیکی دریا و وجود جنگل و کوه به دو نوع معتدل خزری مرطوب و کوهستانی تقسیم میشود.
بخشی از این شهرستان که در نواحی جلگهای قرار دارد دارای آب و هوای معتدل و مرطوب و بخش کوهستانی آن دارای آب و هوای معتدل و سرد است. بام بلند ایران ، قله سترگ دماوند با ارتفاع 5671 متر در جنوب این شهرستان قرار دارد. رودخانه هراز که نام کهن آن هرهز است به طول 150 کیلومتر یکی از رودهای مهم و پر آب آمل و استان مازندران است. از محصولات عمده کشاورزی این شهرستان برنج را میتوان نام برد. باغداری ، کشت غلات ، صیفی جات و پرورش گلهای زینتی و گیاهان دارویی نیز در منطقه رواج دارد. دامپروری و پرورش زنبور عسل و تولید ماهیهای سردآبی و گرم آبی نیز با توجه به وضعیت اقلیمی آمل در خور توجه است. مناطق کوهستانی با برخورداری از معادن گوناگون نقش مهمی در اقتصاد این شهرستان دارد. از صنایع دستی مهم این سامان نمد مالی ، پارچه بافی ، گلیم بافی ، جاجیم بافی ، حصیر بافی و لاک تراشی قابل ذکر است.
گنبد ناصر الحق
بقعه متبرکه حسن ابن علی الناصر الحق که در تاریخ 25 شعبان سال 304 هجری در آمل وفات یافت ، در محله پایین بازار و در محدوده شهر قدیم آمل قرار دارد. این مزار محل زیارت شیعیان چهار امامیه سراسر جهان به ویژه زیدیه کشور یمن است. بنای اولیه آن با توجه به متون تاریخی از میان رفته و بنای فعلی در قرن نهم هجری قمری توسط فرزندان میرقوام الدین مرعشی ساخته شده است. مقبره ناصر الحث بنایی است چهار ضلعی که در نمای بیرونی چهار گوشه بنا را با چهار گوشواره پر کرده و پایهای هشت ضلعی برای گنبد رک هشت وجهی به وجود آوردهاند. آبریز بام بر روی دوازده عدد قرنیس سینه کفتری و میان هر دو قرنیس نیم دایره تزئینی است. چهار نبش بنا را پخ نیم دایره زدهاند. این بنا که در اثر مرور زمان به شدت آسیب دیده بود توسط میراث فرهنگی مازندران و با همکاریهای مستمر فرمانداری ، اوقات و شهرداری آمل مرمت ، باز پیرایی و ساماندهی شد.
دسته بندی | معماری |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 1923 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 8 |
مقاومسازی دیوارهای آجری
چکیده
با توجه به زلزله خیزی کشور ،بررسی زلزله های گذشته نشان می دهد که اکثر بناهای آجری موجود مقاوم نبوده و یا مقاومت کافی و قابل قبولی ندارند، زیرا اکثراً یا بدون در نظر گرفتن آئین نامه ای ساخته شده و یا دقت در اجرا نگردیده و ملات مورد استفاده فاقد مقاومت برشی لازم می باشد، از اینرو ضرورت تقویت دیوارهای آجری غیر مسلح برای مقابله با نیرو های جانبی و با روش های مقاوم سازی قابل اعتماد، اقتصادی ، سریع و ارزان اجتناب ناپذیر می باشد.
مقاوم سازی یا بهسازی لرزه ای دیوارهای آجری با روشهای سنتی جهت افزایش مقاومت لرزه ای دارای مشکلات عدیده اجرایی و نیاز به درنظر گرفتن تغییرات معماری دارد که در بعضی موارد امکان پذیر نمی باشد.
هــدف از این مقاله ارائه روش نوین مقاوم ســازی دیوارهای آجری غیرمقـــاوم توسط الیاف پلیمــری مسلح شده (FRP) می باشد، که مراحل آزمایش آن در دانشگاه آریزونا انجام و به ثبت رسیده و بطور عملی نیز در کشور امریکا مورد استفاده قرار گرفته است .
واژه های کلیدی : بهسازی ، مقاوم سازی ، دیوارهای آجری غیر مسلح ، الیاف پلیمر (FRP)
مقـــدمــه
کامپوزیت FRP ( Fiber Reinforced Polymer) که می رود تا جایگزین روشهای سنتی ترمیم و تقویت سازه ها گردد بر پایه قرارگرفتن الیاف Fiber بسیار مقاوم کربن ، شیشه و یا آرامید در یک ماتریس پلیمری می باشد که در نتیجه به سه دســـته پلیمر مسلح فیبر شیشه ای(GFRP) ، فیبـر کربنی (CFRP) و نیز فیبــر آرامـید (AFRP) تقسیـم میشوند و کاربرد آن نیاز به تجهیزات پیچیده ای ندارد.
امروزه بعلت عوامل متعدد مانند تغییر آئین نامه های بار گذاری ، تغییرکاربری ، آسیب دیدگی و یا عدم اجرای مناسب نیاز به ارزیابی ، بازنگری و طراحی مجدد سازه های موجود وجود دارد تا در صورت لزوم تقویت شوند
کامپوزیت FRP بعلت دارا بودن مشخصات فیزیکی و مکانیکی فوق العاده مناسب
• سبک بودن و بالا بودن مقاومت نسبت به وزن
• مدول الاستیسیته بالا
• مقاومت بالا در کشش و برش
• مقاوم در مقابل رطوبت
• انعطاف پذیری بالا
• دوام و پایداری بالا
• مقاوم در مقابل خوردگی
بدون داشتن مشکلات زنگ زدگی ، پوسیدگی و سنگینی فولاد و یا قالب بندی ، اجرا و نگهداری بتن مورد توجه مهندسین مقاوم ساز قرار گرفته و کارفرمایان نیز بعلت سرعت بالای اجرا و عدم نیاز به تعطیلی فعالیت های روزمره خود در اثر اجرای مقاوم سازی با FRP طراحان خود را در استفاده از این مصالح نوین تشویق می نمایند .
مقاوم سازی ساختمانهای آجری باFRP برای مهندسین کشور ما بسیار قابل توجه می باشد زیرا بیش از 65 % ساختمانهای موجود در شهرهای ما آجری بوده و در مناطق زلزله خیز می توان با این روش ساختمانهای مذکور را بسادگی مقاوم نمود .
بــحــث
بخش مهند سی سیویل دانشگاه آریزونا در 12 سال گذشته پیشگام در استفاده از FRPدر تقویت سازه های بتنی و آجری بوده است .علت خرابی دیوارهای آجری غیر مسلح(URM) در زمین لرزه های مختلف عدم توانایی تحمل نیروهای رفت وبرگشتی می باشد زیرا عمدتا برای حمل بار ثقلی در نظر گرفته شده اند و قادر به تحمل نیروهای برشی داخل صفحه و خمشی خارج صفحه نمی باشند . با پوشانیدن آنها بوسیله FRP مقاومت قابل توجه ای در مقابل نیروهای جانبی بدست می آورند و شکل پذیری آنها نیز بصورت قابل توجهی افزایش می یابد،
همانطور که درمقالات منتشره در مجله های ACI و ASCE آ مده است جهت بهبود رفتار خمشی دیوارهای URM الیاف شیشه با روشها و فواصل مختلف مطابق عکسهای شماره 3و4 توسط رزین به دیوار چسبانده شد ورفتارخمشی و برشی آن مورد مطا لعه قرار گرفت که درزیر به شرح آ ن می پردازیم.
بهبود رفتار خمشی :
مقاومت خمشی دیوارهای URM خلاصه می شود به مقاومت کششی ملاط که مقدار آ ن در بیشتر ساختمانهای قدیمی خیلی کوچک میباشد . وقتی FRPّ به سطح بیرونی دیوار چسبانده می شود الیاف آن بخوبی قادر به پذیرش نیروهای کششی بوده ودیوار همراه با مقاومت فشاری آجر مطا بق عکس 5 می تواند رفتار خمشی مناسبی را ارائه نماید.
بهبود رفتار برشی :
در سازه های بتونی یا آجری ،با نیروی برش به عنوان تنش قطری مقابله می شود. هنگامی که FRP به وسیله الیافی که در جهت های عمودی و افقی قرار می گیرند به دیوار URM می چسبند ترکهای برشی نمی تواند ایجاد مشکل کند مگر تمام الیاف که از ترک می گذرندتحمل تنش را نیاورند
دسته بندی | آموزشی |
فرمت فایل | |
حجم فایل | 3544 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 17 |
مقاله صدنکته در پایان نامه نویسی،مقاله مناسبی است برای شما که قصد نوشتن پایان نامه کارشناسی،کارشناسی ارشد و یا حتی نوشتن رساله در مدارج بالاتر علمی را دارید،این مقاله به شمادر نگارش پایان نامه خودتان کمک شایانی خواهد کرد.
فرمت فایل به صورت pdf است.
دسته بندی | عمومی |
فرمت فایل | |
حجم فایل | 782 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 11 |
این مقاله به تنهایی میتواند یاری دهنده ی شما برای نگارش مقالات مروری و مقاله نویسی باشد.