خرید و دانلود فصل دوم پایان نامه و ادبیات نظری درباره حاکمیت شرکتی و انواع الگوهای آن با فرمت docx در قالب 39 صفحه ورد
تعداد صفحات | 39 |
حجم | 1301/406 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
ویژگی الگوی مبتنی بر بازار این است که حقوق مالکیت، بین سهامداران مقطعی تقسیم گردیده است . بازارهای سرمایه قوی شده و نقدینگی در بازار سرمایه زیاد است . نظام حمایت از سرمایه گذاران باعث شده تا سهامداران پرتفوی خود را متنوع سازند و هیچکدام از آنها در موقعیتی قرار نگیرند که خود شرکت را اداره نمایند . پس مدیران حر فه ای به نمایندگی از سهامداران جهت اداره شرکت به استخدام درمی آیند . مزیت اصلی این الگو، سهولت جمع آوری سرمایه و توزیع ریسک سرمایه گذاران است. این الگوی حاکمیت شرکتی به رغم مشکلات زیاد، توسط بسیاری از محققین موفق شمرده می شود . مدیران برای حداکثر کردن منافع خود، دارای افق دید کوتاه مدت میباشند .
از آنجا که آنها بر اساس عملکرد کوتاه مدت پاداش میگیرند، لذا کوتاه مدت نگر میشوند. این کوتاه مدت نگری تا حدودی ناشی از عملکرد بازار سرمایه است، زیرا بازار سرمایه بر اساس عملکرد مناسب کوتاه مدت به آنان پاداش میدهد. لذا مدیران منافع بلندمدت را فدای منافع کوتاه مدت می نمایند و در نتیجه اقداماتی در جهت خلاف ایجاد ارزش برای سهامداران مرتکب می شوند. در اقتصادهای بازار محور آنگلوساکسون، قدرت بانکها به اندازه کشورهای بانک محور نیست؛ ضمن اینکه بانکها بخشی از ساختار شرکت نیستند. در این سیستمها یک بازار سرمایه موثر و کارا نقشی حیاتی در کنترل مدیریت شرکت دارد. به عنوان مثال عملکرد کنترلی بازار سرمایه در آمریکا طبق قانون ساربنیز اکسلی (۲۰۰۲) با الزام به بازرسی و بازبینی منظم شرکتهای سهامی عام توسط کمیسیون بورس اوراق بهادار (SEC) صورت میگیرد، بهعلاوه SEC باید مقررات لازم برای حصول اطمینان از اینکه یکی از اعضای کمیته حسابرسی، متخصصمالی است را وضع و الزام کند.
فهرست مطالب
مروری بر ادبیات حاکمیت شرکتی
2-2-1- تعاریف حاکمیت شرکتی
2-2-2- طبقه بندی حاکمیت شرکتی
2-2-3- عوامل تعیین کننده نظام حاکمیت شرکتی
2-2-4- ویژگی های نظام حاکمیت شرکتی
- مدل های حاکمیت شرکتی
2-2-6- انواع الگوهای حاکمیت شرکتی
2-2-6-1- الگوی مبتنی بر بازار
2-2-6-2- الگوی حاکمیت شرکتی مبتنی بر روابط
2-2-6-3- الگوی حاکمیت شرکتی در حال گذار
2-2-6-4- الگوی نوظهور
2-2-7- مدل های حاکمیت شرکتی
2-2-7-1- مدل انگلیسی و آمریکایی
2-2-7-2- مدل ژاپنی
2-2-7-3- مدل آلمانی
پیشینه تحقیق
منابع