دانلود مبانی نظری و چارچوب مبانی نظری کیفیت سود که در آن به بررسی (چارچوب) ادبیات نظری و پیشینه نظری پژوهش در تحقیقات داخلی و خارجی می پردازیم.
تعداد صفحات | 49 |
حجم | 233/88 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
کیفیت سود: کیفیت سود اشاره به معقول بودن کلی سود گزارش شده دارد(کنچل و دیگران،2007) و معیاری برای ارزیابی کیفیت (چگونگی) تکرار ، کنترل، و نزدیکی سود تعهدی به سود نقدی است (بن،2008) متغیر مستقل در این پژوهش کیفیت سود می باشد، که با دو شاخص کیفیت اقلام تعهدی و هموارسازی (یکنواختی سود) برای هر شرکت به صورت چرخشی سه ساله (t تا t-2) اندازه گیری می شود. در ادامه نحوه اندازه گیری هر یک از این ویژگی های فوق، تشریح می شود(کردستانی و تاتلی،1392)
برداشت حسابداران و تحلیل گران مالی از واژه سود متفاوت است و تحلیل گران مالی عموما سود گزارش شده را متفاوت از سود واقعی می دانند یکی از دلایل این تفاوت از دیدگاه تحلیل گران این است که سود می تواند به وسیله مدیران دستکاری شود این دستکاری از طریق به کارگیری روش های مختلف حسابداری توسط مدیریت امکان پذیر است . اعمال روش های یی نظیر تغییر روش های ارزیابی موجودی کالا استهلاک سر قفلی ، هزینه جاری یا سرمایه ای تلقی کردن هزینه های پژوهش و توسعه روش هایی هستند که مدیران می توانند از طریق اعمال آنها سود را تغییر دهند.تحلیل گران مالی تلاش می کنند تا چشم انداز سود شرکتهای را ارزیابی کنند. چشم انداز سود به ترکیب وپژگیهای مطلوب و نامطلوب سود خالص اشاره دارد.
برای نمونه شرکتها دارای عناصرو اقلام با ثبات در صورت سود و زیان خود نسبت به شر کت فاقد این اقلام و عناصر، کیفیت سود بالا تری دارند. همین امر به تحلیل گران اجازه می دهد سود آتی شرکت را با قابلیت اطمینان بیشتری پیش بینی نمایند.( اسماعیلی،1386) حساس یگانه در پژوهشی تئوری های حسابداری را در ارتباط با سود به چهار دسته تقسیم می کند می کند و توضیح می دهد تئوری هایی که مطرح می کند گردآوری نظرات مندرج در پژوهش های مختلف است در مورد اینکه چگونه روشهای حسابداری میتواند بر توانایی سرمایه گذاران در استفاده از داده های مالی گزارش شده به منظور پیش بینی اطلاعات مالی آینده، تاثیر بگذارد ( حساس یگانه، کریمی،1389).
فهرست مطالب
چکیده: 5
1-8-متغیر های پژوهش 6
1-8-1-متغیر مستقل 6
1-8-2- متغیر کنترلی 7
1-8-3- متغیر های وابسته 8
1-9- استفاده کنندگان پژوهش 9
1-10 - قلمرو پژوهش 9
فصل دوم 10
ادبیات و پیشینه پژوهش 10
2-3- کیفیت سود و مفاهیم مرتبط با آن 11
2-3-1- اهداف گزارشگری سود 11
2-3-2- محتوای اطلاعاتی سود حسابداری 12
2-3-3- دیدگاههای مختلف پیرامون محتوای اطلاعاتی سود حسابداری 13
2-3-4-تصمیمات تأثیرگذار بر محتوای اطلاعاتی سودحسابداری 15
2-4- ظهورتئوری کیفیت سود 16
2-4-1-تئوری روشهای محافظه کارانه 17
2-4-2-تئوری روشهای تندرو 17
2-4-3-تئوری روشهای مختلط 18
2-4-4-تئوری روشهای با ثبات 18
2-5-عوامل تاثیرگذار بر کیفیت سود 19
2-5-1- ویژگیهای شرکت به عنوان عامل تاثیرگذار بر کیفیت سود 20
2-5-1-1-عملکرد شرکت 20
2-5-1-2- رشد و سرمایهگذاری درشرکت 20
2-5-1-3-بدهی شر کت 20
2-5-1-4-اندازه شرکت 21
2-5-2- شیوههای گزارشگری مالی و کیفیت سود 21
2-5-3- حاکمیت و کنترل شرکت و تاثیر آن بر کیفیت سود 23
2-5-3-1-هئیت مدیره و کیفیت سود 23
2-5-3-2- فرایندها و روش های کنترل داخلی 24
2-5-3-3-مالکیت مدیریتی (داخلی) 24
2-5-3-4-پاداش مدیران و کیفیت سود 25
2-5-4-کیفیت حسابرسی و تاثیر آن بر کیفیت سود 25
2-6- پیشینه پژوهش 27
2-6-1-پژوهش های خارجی 27
2-6-2- پژوهش های داخلی 35
منابع
منابع فارسی
منابع انگلیسی