دانلود نمونه فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی با عنوان مبانی نظری و چارچوب مبانی نظری اختلال افسردگی اساسی بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید
تعداد صفحات | 62 |
حجم | 186/723 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
پیش فرض نظریه های زیست شناختی این است که علت افسردگییا در ژن ها نهفته است که از طریق توارث از والدین به فرزندان منتقل می شود یا نارسایی عوامل فیزیولوژیائی که ممکن است پایه ارثی یا غیرارثی داشته باشد. یافته های مربوط به همزادان از 1930 به بعد بیانگر این است که عوامل ارثی موجب بروز نوعی افسردگی می شوند. بسیاری از پژوهشگران، عوامل ارثی همراه با آنچه در زندگی شخصی به وقوع می پیوند، یعنی ترکیب آمادگی های ارثی و فشارهای روانی- محیطی را علت احتمالی افسردگی و رفتارهای ناشی از آن می دانند.
یک زمینه عمده پژوهش درباره علل زیست شناختی افسردگی به نقش انتقال دهندگان عصبی مربوط است. سالهاست که نظریه کاتکولامین در مورد افسردگی حاکم بوده است (شیلد کراوت ، 1995؛ به نقل از آزاد، 1384). این نظریه بیانگر آن است که افسردگی مربوط است به کمبود کاتکولآمین ها به خصوص نوراپی نفرین درمحل گیرنده های مخصوص در مغز. از طرف دیگر این تصور وجود دارد که علت مانی، فزونی نوراپی نفرین در مراکز گیرنده عصبی است. نتایج پژوهش ها بیانگر آن است که نوراپی نفرین بر تغییر خلق و خو، احساسات شادی بخش و احساسات افسردگی موثر است (آزاد، 1384).
برای بسیاری از افراد، پایین بودن میزان دفع اپی نفرین، در دوره هایی از افسردگی ملاحظه شده است در حالیکه بالا بودن سطوح آن، خصوصیات دوره مانییا هیپومانی را تشکیل می-دهد.ارتباط کاتکولامین دیگری به نام دوپامین نیز با افسردگی شناخته شده است. دوپامین با گروه نورونهای مربوط به هماهنگی، تنظیم غذا و مایعات، اثرات هیپوتالاموس بر غده هیپوفیز، ظهورهیجان ارتباط دارد. سایر پژوهشگران نیز افسردگی را به انتقال دهنده عصبی دیگری به نام سروتونین مربوط دانسته اند (آزاد، 1384).
فهرست مطالب
مقدمه 12
افسردگی 12
تاریخچه افسردگی 12
اختلال افسردگی اساسی 13
شیوع 16
سبب شناسی اختلال افسردگی اساسی 17
عوامل زیست شناختی 17
عوامل نوروشیمیایی 18
عوامل روان پویشی 19
عوامل یادگیری 20
نظری های افسردگی 20
نظریه شناختی 20
نظریه اصالت وجودی 21
عوامل شخصیتی 22
مدل رفتاری لوینسون 23
مدل خویشتن داری رم 24
مدل شناختی بالینی بک 25
نظریه شیکه تداعی 29
مدل دزماندگی آموخته شده
مدل تکرار غیرارادی خودنظم بخش
مدل سبک های پاسخی به افسردگی
مدل شناختی جدید بک از افسردگی
مدل زیرسیستم های شناختی متعامل
نتیجه گیری