اسفندونه,پیشینه تحقیق,دانلود پرسشنامه,پاورپوینت درسی

اسفندونه,پیشینه تحقیق,دانلود پرسشنامه,پاورپوینت درسی, خرید ساعت مچی , خرید لوازم آشپزخانه, خرید کفش , تخفیف های دیجی کالا , تخفیف خرید کیف و کفش و مد و پوشاک

اسفندونه,پیشینه تحقیق,دانلود پرسشنامه,پاورپوینت درسی

اسفندونه,پیشینه تحقیق,دانلود پرسشنامه,پاورپوینت درسی, خرید ساعت مچی , خرید لوازم آشپزخانه, خرید کفش , تخفیف های دیجی کالا , تخفیف خرید کیف و کفش و مد و پوشاک

هدف از نقشه کشی 166 ص

هدف از نقشه کشی
دسته بندی معماری
فرمت فایل doc
حجم فایل 114 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 155
هدف از نقشه کشی 166 ص

فروشنده فایل

کد کاربری 7612

هدف از نقشه کشی

به طور کلی نقشه های مورد نیاز اجزای کی ساختمان را میتوان به سه دسته تقسیم کرد:

1 – طراحی ساختمان : این نقشه ها را مهندسین آرشیتکت تهیه می نمایند.

2 – نقشه های اجرایی : مانند پلانهای مختلف ، برشها ،‌دتایلاه ، نماها و غیره.

3 – نقشه های تاسیسات : مانند نقشه های برق، آبرسانی،‌ فاضلاب ،‌تهویه .

اهمیت نقشه کشی در ساختمان :‌

نقشه کشی در ساختمان یکی از مهمترین دروس فنی است. نقشه ، زبان افراد فنی است. برای یک فرد فنی بسیار مهم است که این زبان را بشناسد و رموز آن را بداند. بدین معنی که بتواند نقشه ای را درست و خوب ترسیم کند و قادر به درک و خواندن آن باشد. نقشه کشی در رشته ساختمان هم کاری است فنی و هم هنری، یعنی یک نقشه را هم باید از نظر رعایت نکات فنی درست کشید و هم باید خوب و زیبا کشید.

آنچه به قسمت فنی مربوط است تسوط هنر آموز در کلاس بیان خواهد شد و شما فرا خواهید گرفت ولی قسمت دوم یعنی زیبا کشیدن را باید با تمرین و کوشش مداوم به دست آورد تا هم درست و هم زیبا ترسیم کنید.

وسایل نقشه کشی :

1 – تخته رسم و میز نقشه کشی. 2 – خط کشی T . 3 – خط کش اشل (مقیاس). 4- گونیاهای نقشه کی 30 ، 45 و 60 درجه. 5 – مداد پاک کن. 6 – برس نقشه کشی . 7- مدادهای نقشه کشی. 8 – مداد تراش. 9 – نوارچسب کاغذی. 10 – دستگاه نقشه کشی (درافتینک). 11 – چراغ میز نقشه کشی. 12- صندلی های نقشه کشی. 13- جعبه پرگار. 14- پرگار کشویی. 15- گونیای متحرک. 16- کاغذهای نقشه کشی. 17- کاتر یا برش دهنده. 18- خط کش فلزی. 19- نقاله. 20- شابلونها (اشکال هندسی، مبلمان ،‌تاسیسات، حروف و اعداد، شابلن خطط منحنی (پیستوله). 21- راپید شابلن نویسی. 22- راودیس 23- گرافوس. 24- راپید وگراف. 25- مرکب. 26- خط کش معمولی. 27- لتراست و زیباتون. 28- نوار دور نقشه. 29- دستگاه نوگیر یا نوارزن.

1 – تخته رسم (میز نقشه کشی):

تخته رسم را معمولا” از چوب درخت کاج و یا گردو می سازند تا در مقال عوامل جوی مثل گرما، سرما،‌ رطوبت مقاومت داشته باشند. معمولا” در طرفین تخته رسمها باریکه ای از چوب سخت تعبیه می کنند. تخته رسمها یا روی دو پایه شیب دار ثابت قرار می گیرند و یا اینکه روی دو پایه بلند که تخته رسم قابل بالا و پائین رفتن است نصب می شود. در این حالت میتوان شیب تخته رسم را به دلخواه تنظیم کرد.

تخته رسمهایی که روی پایه های متحرک نصب می شوند، میز نقشه کشی نامیده می شوند و اندازه تخته رسم ها استاندارد شده است و در مقابل جدول زیر می باشد،‌ اما در بازار تخته رسمهایی غیر از اندازه های استاندارد شده نیز یافت می شود.

ابعاد استاندارد و انواع تخته رسم به شرح زیر است:

2000

1750

1500

1000

700

500

350

طول A میلیمتر

1500

1250

1000

700

500

350

250

عرض B میلیمتر

· ارتفاع استاندارد میز نقشه کشی بیبن 80 تا 100 سانتیمتر است. پایه های میز نقشه کشی از فلز ساخته میشود. کناره های میز باید زاویه قائمه و اضلاع صافی داشته باشد.

2 – خط کش T :‌

در انواع گوناگون چوبی، کائوچویی و فلزی و پلاستیکی وجود دارد از دو تیغه کوتاه و بلند تشکیل شده است که تیغه بلند آن بین 45 تا 150 سانتیمتر طول دارد و تیغه کوتاه آن از 10 الی 30 سانتیمتر است . زاویه بین تیغه بلند و کوتاه 90 درجه است که با تکیه دادن تیغه کوتاه به کناره چپ میز تیغه بلند خط کشی به حالت افقی در جهت طول میز قرار می گیرد و با بالا و پائین بردن خط کش میتوان خطوط موازی افقی را رسم کرد و برای رسم خطوط عمودی گونیا را روی خط کش T قرار می دهند و خطوط عمودی را رسم می کنند.

در بعضی از دفاتر معماری و نقشه کشی معمولا” از خط کش قرقره ای استفاده میکنند این خط کش ها از دو طرف بوسیله دو نخ که از قرقره های روی آن زده شده اند به میز ثابت میشود و خط کش روی نخ ها حرکت می کند این خط کش ها دقیقتر از نوع اول هستند و با نصب آنها میتوان شیب میز را به اندازه دلخواه تنظیم نمود و بدون آنکه خط کش از روی میز بیفتد.

3 – خط کش اشل (مقیاس)‌:

این خظ کش وسیله ای است، برای تغییر نسبت اندازه های نقشه به اندازه واقع جسم اندازه ای که مناسب ترسیم و کاغذ نقشه کشی باشد. اشل یک خط کش پلاستیکی با مقطع مثلثی است، که سه وجه و شش کناره دارد. روی هر وجه آن دو نوع تقسیم بندی با دو مقیاس یکی از راست به چپ و دیگری از چپ به راست وجود دارد. اندازه خط کش اشل 30 سانتیمتر است و با استفاده از آن میتوان اندازه ها را در مقیاس های مختلف مشخص کرد.

4 – گونیاهای نقشه کشی:

دو نوع گونیا در نقشه کشی مورد نیاز از 45 درجه و 30 و 60 درجه شکل آنها به صورت مثلث قائم الزاویه بوده و با استفاده از این دو گونیا میتوان زوایای 15، 30، 45، 60، 75، 90، 105، 120، 135 و 150 درجه را رسم کرد و برای کشیدن سایر زوایا در صورت لزوم میتوان از نقاله استفاده کرد.

گونیا را معمولا” از چوپ درخت گلابی و یا مواد پلاستیکی شفاف و یا فلزی درست می کنند که معولترین و بهترین آنها نوع پلاستیکی است. برای رسم مرکبی از گونیای لبه دار استفاده می شود. گونیاهای بسیار بزرگ عمل نقشه کشی را کند می کند با گونیاهای کوچک نیز قادر نخواهیم بود در خطوط طویل را بکشیم و بنابراین از گونیاهای متوسط بهتر میتوان استفاده کرد وتر کونیای متوسط بین 25 تا 35 سانتیمتر است با دو گونیا میتوان تمام اندازه های داده شده بالا را رسم نمود.

5 – مداد پاک کن:

برای پاک کردن خطوط مدادی از پاک کن سفید نرم استفاده میشودو. پاک کن سفید نرم به خاطر نرم بودن از انعطاف بیشتری برخوردار است و شیار مدادی را بهتر تمیز میکند، مواد پاک کننده آن اثری روی کاغذ باقی نمی گذارد اما پاک کن های رنگی اثر رنگ آن روی کاغذ می ماند.

6 – برس نقشه کشی:

برای برطرف کردن براده های مداد پاک کن، باید از برس نقشه کشی استفاده کرد زیرا برطرف کردن براده های مدادپاک کن از روی نقشه با دست، نقشه را کثیف می کند. یکی از شرایط زیبا کشیدن ، خوب ترسیم کردن نقشه و تمیز کشیدن نقشه است.

7 – مدادهای نقشه کشی:

به طور کلی مدادهای نقشه کشی برحسب نرمی و سختی مغزشان در دو گروه H و B یافت می شوند.

الف – گروه H – 2H – 3H – 4H – 5H – 6H – 7H – 8H – 9H

( Hard ) H نشان دهنده سختی مغز مداد است، مدادهای گروه H از H شروع و به 9H ختم می شوند، و هر چه درجات (ضرایب) H زیادتر شود، مغز مداد سخت تر، و رنگ آن کمتر میگردد.

ب – Black

نشان دهنده نرمی مغز مداد است، مدادهای گروه B از B شروع میشودو و به 6B ختم میشود و هر چه درجات (ضرایب)‌B زیادتر شود،‌ مغز مداد نرم تر و پررنگ تر میشود.

توجه: ‌مدادهای HB و ( Firm) F نیز هستند که از نظر نرمی و سختی متوسط میباشند و برای نقشه کشی بایستی از مدادهایی استفاده کرد که بیش از اندازه نرم نباشد، زیرا مغز مدادهای خیلی نرم به سرعت سائیده میشوند و علاوه بر آن در اطراف خود گروه مداد پخش می کنند و باعث کثیف شدن کار می شوند.

مدادهای خیلی سخت نیز نوک بسیار محکمی دارند که باعث جا انداختن روی کاغذ میشوند و خطوط رسم شده خیلی کمرنگ هستند. برای نقشه هایی که روی کاغذ معمولی رسم میشوند، میتوان از یک مداد H و یا HB و یا F به عنوان مداد پررنگ و از 2H , 3H به عنوان مداد کمرنگ استفاده کرد. برای نقشه کشی نیز از مداد اتود استفاده میشود.

8 – مدادتراش:

مدادتراشها در شکلهای مختلف وجود دارند که برای همه آشنا هستند. مادتراشنها در دو نوع رومیزی و ساده هستند، که در دفاتر از مدادتراش رومیزی استفاده می شود. این نوع مدادتراش را به وسیله یک پایه به میز نصب می کنند.

9 – نوار چسب:

برای نصب کاغذ، روی میز نقشه کشی از چسب کاغذی استفاده میشود . این چسب دوام بیشتری دارد و در موقع کندن اثری روی کاغذ باقی نمیگذارد. نوع دیگر چسب که در نقشه کشی به کار میرود چسب نامرئی یا ترانسپرنت است. از این چسب در مواردی که کاغذ پاره شده باشد،‌برای چسباندن آن استفاده میشود. همچنین برای چسباندن تاتیل های چاپس جدول چاپی ( TITLE) روی کاغذ کالک از این چسب استفاده میشود.

10 – دستگاه نقشه کشی ( DRAFTING MACHINE) :‌

امروزه بیشتر دفاتر نقشه کشی موسسات فنی، از وسیله ای به نام دستگاه نقشه کشی (درافتینگ) که روی میز نقشه کشی نصب میشود، استفاده میکنند. این دستگاه دارای دو خط کش عمود بر هم است، که در حالت عادی یکی از آنها موازی خط افق قرار میگیرد و میتوان خط کش را تحت هر زاویه دلخواه نسبت به افق قرار داد.

11 – چراغ میز نقشه کشی:

برای اینکه نقشه کشی با دقت انجام شودو کمبود نور باعث ناراحتی چشم نگردد معمولا” از چراغ نقشه کشی استفاده میشود. این چراغها متحرک هستند و بوسیله دو بازو حرکت می کنند. چراغ نقشه کشی را باید در طرف چپ و بالای میز نصب کرد تا در مواقع کار سایه دست نقشه کش روی کاغذ رسم نیفتد و برای افراد چپ دست چراغ باید در طرف راست و بالای میز نصب گردد.


نیمکت ها و صندلی های در فضای سبز 10 ص

نیمکت ها و صندلی های در فضای سبز
دسته بندی معماری
فرمت فایل doc
حجم فایل 177 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 9
نیمکت ها و صندلی های در  فضای سبز 10 ص

فروشنده فایل

کد کاربری 7612

نیمکت ها و صندلی های در فضای سبز

پیشینه صندلی در ایران

lبی گمان در اندیشه بسیاری از ما میز و صندلی یک ره آورد اروپایی یا غربی و به گونه ای دیگر بخشی از فرهنگ تحمیلی غرب است. اما هنگامی که با نگاهی گذرا به پیشینه نزدیک به پنج هزار ساله آن می نگریم در می یابیم میز و صندلی _ که امروز چنین در زندگی روزمره ما ریشه و پای گرفته و از ضروریات هر فضای اجتماعی شده است _ از اختراعات و ابتکارات شرقی ها بویژه مردم آسیای باختریست. در اینکه کدام ملت یا قوم باستانی نخستین بار از آن سود جستند اطلاع دقیقی در دست نیست. چه پیشینه آن در نجد ایران، میان رودان و دیگر مراکز تمدنی این حوزه کمابیش هم زمان است. گو اینکه کاربرد آن ویژه دربار شاهان، خلفا و امرا بوده است. در این راستا هر از چند گاه وقفه یا شکستی هم به چشم می خورد اما این وقفه چندان پایدار نیست که نتوان خط تداوم و دیرپایی آن را به دست آورد.
از هزاره های دور تا یکی دو سده پیش نشستن بر صندلی یا کرسی گونه یی برتری و تمایز از دیگران به شمار می آمده است.حتی در زندگی انسان غارنشین آنان که سمت ریاست و برتری داشتند برای القای برتری خود از دیگران بر سکو یا فراز تخته سنگی می نشستند و بقیه بر زمین.
این نتیجه ایست که ازسفالینه ها، دیوارنگاره ها و نقوش به جای مانده از گذشتگان حاصل می شود. از باشکوه ترین نقوش صندلی نقش داریوش بزرگ در آستانه جنوب خاوری تالار صدستون در تخت جمشید است. تخت شاهی بر دستهای سررج نمایندگان ملل تابع هخامنشیان است و در فرازترین رج داریوش بر روی تخت_صندلی یی که تکیه گاهی بلند دارد نشسته است. چه در این نقوش و چه در نقش خزانه، صندلی داریوش آراسته و بلند است و میز کوچکی در زیر پا گذاشته شده است.

l با سقوط شاهنشاهی هخامنشی و چیرگی مقدونیان بر ایران نه تنها در دوران حکومت اسکندر و جانشینان او بل در دوران فرمانروایی پارتی ها و ساسانیان نیز _به گواهی مسکوکات این دوران_ میز و صندلی کاربردی چون گذشته دارد.
در سده های نخستین اسلام امرا و خلفا بر نشستن بر جایی بلندتر از دیگران و تکیه دادن بر پشتی بسنده می کردند و تنها مستوفیان و نویسندگان از میزهایی کوچک (چهار زانو پشت آن می نشستند و به کتابت می پرداختند) استفاده می کردند. اما پس از چندگاهی تخت یا کرسی های گسترده جایگزین آنها شد و کم و بیش رسوم شاهان ساسانی در دربار خلفا و امرا راه یافت. در این سده ها هنوز مردم عادی نشستن بر زمین یا تشکچه را ترجیح می دادند و تنها به پشتی یا تکیه گاهی بسنده می کردند. در بیشتر مینیاتورهای دردست از نخستین سده های ایران اسلامی تا اوایل دوران قاجار یعنی نزدیک به دوازده سده، رسم نشستن کمو و بیش همین بوده است

lدر بیشتر مینیاتورهای سده های میانی تا اوایل قاجاریه تخت گسترده ای با پایه های کوتاه و تکیه گاهی نه چندان بلند نقش شده است که شاه بر آن نشسته و وزیران و دیگر بزرگان دربار در دو سوی آن ایستاده یا بر زمین نشسته اند.
.

lبر روی اشیاء فلزی یا سفالینه هایی که از سده های میانی دردست است کمتر نقش میز یا صندلی آمده است. زنان یا مردان بر زمین نشسته اند و تکیه گاهی چون متکا دارند و این به روشنی گویای شیوه زندگی آن زمان است. از موارد استثنایی تکه سفالینه ای از اواخر سده هشتم هرجری قمری است که بر روی آن زنی به چهره مغولی نشسته بر صندلی منقوش که پشتی آراسته و بلندی دارد نقش شده است.
تقریبا در بیشتر سفرنامه های سفیران یا ایران گردانی که از زمان صفویه پای به ایران گذاشتند در زمینه چگونگی زندگی ایرانیان به گونه نشستن آنها نیز پرداخته اند. روشن است که تخت (اورنگ) صندلی و میز هنوز ویژه شاهان و دربار است.
در اوایل حکومت قاجاریه همچنان تخت پادشاهی است که در نقوش آمده و از صندلی یا میز کاربردی چون امروز خبری نیست. مردم به همان روش سده های پیشین بر زمین می نشستند و میز و صندلی عموما جایگاهی نداشته است.
در اوایل سلطنت ناصرالدین شاه و بویژه پس از سفرهای او به اروپا و ارتباط بیشتر ایرانیان با دیگر کشورها میز و صندلی به منازل بزرگان ، بازرگانا و ثروتمندان راه پیدا می کند اما هنوز گونه ای وسیله برتری و تشخص شمرده می شود. گویایا این ویژگی در عکس ها و کاشی های این دهه هاست.
میز ونیمکت های سنگی با نقوش کنده کاری شده برای استفاده در باغ ها و باغچه ها نیز گونه ای دیگر از کاربرد میز و صندلی در دوره ناصری است. بر بخشی از یک کاشی تخت هفت رنگ دهه 1320 تا 1330 هجری قمری یک مرد جوان قلیان به دست بر روی یک صندلی چوبی نشسته است که نمایانگر کاربرد صندلی در خانه بزرگان و اشراف است.

lبه هر صورت با گذشت سالین صندلی دیگر ویژگی خدایی_شاهی خود را از دست می دهد. از دیوارهای بلند دربار شاهان می گذرد و نخست به منازل بزرگان و پس از آن به چاردیواری مردم عادی راه می یابد. از اوایل دوره پهلوی است که طبقات مرفه و متوسط هریک به فراخور بودجه خود از مبل، میز و صندلی سود جسته اند.
اما راه پیدا کردن میز و صندلی به محیط های آموزشی ایرانی به تاسیس اولین مدرسه به سبک اروپایی در دوره پهلوی بازمی گردد. تا پیش از آن دانش آموزان در مکتب گرد استاد روی زمین می نشسته و به یادگیری می پرداخته اند. گاهی میزهای کوچک و کوتاه یا رحل هایی هم پیش روی آنها روی زمین قرار می گرفته است.

امروزه دیگر برای بیشتر مردم ما عادت نشستن بر ر وی زمین با آن گونه دشواری که ایران گردان و سیاحان در سفرنامه های خود نوشته اند کم و بیش از میان رفته است و میز و صندلی بیش از آن که یک وسیله تشخص و برتری باشد برای آسان نشستن و سلامت بدن است.

مقدمه:


در مجهز سازی فضاهای سبز و باز شهری ابتدایی ترین روش برای احساس آرامش و راحتی در پارک ها صندلی ها و نیمکت های پارک می باشد . طرز قرار گرفتن این صندلی ها باید به صورتی باشد که دسترسی به آنها آسان و راحت بوده یعنی در سراسر پارک و به تعداد زیاد موجود باشد .صندلی ها باید در روبروی مناظر زیبا اما در جایی که در مسیر رفت وآمد افراد قرار نگیرد ، واقع شود.

l

lفضا های زیبا و مناسب عمومی به شهروندان این امکان را می دهد تا در کنار یکدیگر از طبیعت اطراف لذت ببرند و با داشتتن مکان مناسبی برای نشستن احساس رضایت آنها چندین برابر شود . افراد مختلف نوع های متفاوتی از صندلی های پارک یا فضا های سبز را می پسندند ، که این سلایق متفاوت نحوه طراحی صندلی های پارک را تعیین میکند و به آن تغییراتی می دهد .

lبرای مثال جوانان اغلب بر روی بالای صندلی یعنی تکیه گاه آن می نشینند تا بر روی خود صندلی واین مورد باید در طراحی صندلی های پارک یا فضاهای آزاد شهری مورد توجه قرار گیرد و صندلی هایی را که به این مراکزاختصاص می دهند از استحکام بیشتری در ناحیه پایه ها برخوردار باشد.


نقوش سنتی ایرانی 36 ص

نقوش سنتی ایرانی
دسته بندی معماری
فرمت فایل doc
حجم فایل 28 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 44
نقوش سنتی ایرانی 36 ص

فروشنده فایل

کد کاربری 7612

نقوش سنتی ایرانی

گفته می شود . مثلاً زمینه فرش اردبیل (شیخ صفی) که محل بافت و طراحی آن مورد تردید است ، سرمه ای است .

بنابراین با این که نام یک استاد کاشانی بر روی آن است ، در طراحی آن برخی از مبانی طراحی آذربایجان به کار گرفته شده است. در برخی از فرشهای ایرانی ، مثل بختیاری ، گاه طراحی بر زمینة سرمه ای طوری است که شب پر ستاره ای را یاد آوری می کند. ظاهراً زمینة سرمه ای سنت شمال و مغرب ایران بوده است و کم کم به قسمتهای دیگر ایران هم برده
شده است .

نقشها و تزیین های خاص روی سفالها و پیکره های باستان

در زندگی روزانه ی افراد مبتکر ، دقایق و مواقعی هست که به ایجاد طرح و شکل دست می برند و با نوک قلم، شکلهای آشنا و مکرر به وجود می آورند و از این راه به شکلهای تازه راه می یابند . زیرا از راه تکرارها و خطوط هرز کشیدن یا خطوط موازی و متقاطع به وجود آوردن ، میان آنها را نقطه گذاری کردن ، نقطه ها را پهلوی هم یا دور از هم قرار دادن ، شکلهای تازه به وجود می آید.

بشر اولیه از آنگاه که چشم به طبیعت دوخت و به اطراف خود نظر انداخت چیزهای زیادی برای طرح کردن اندوخت . خاطرات زیادی داشت که آنها را می بایست باز نویسی یا شکل سازی کند و بمانند زینت گری از هر خط راست یا کج الهام بگیرد و آنها را برای خوش آیندی چشم در جایی مناسب کار بگذارد و به نحوی مطبوع ، ترکیب بندی کند.

شاید مناسب ترین وسیله زینت گری پس از آرایش هیکل و سر و صورت ، کوزه های گلی و سفالی باشند ( در واقع همان وسیله ای که نوک چوبها یا سنگهای تیز می توانسته رویه نرم آنها را آسانتر بکاوند و احیاناً می شده است خطوط اشتباهی و بد راه و نامناسب را به اصلاح آورند.)

خطوط راست و کج یا موازی و متقاطع کشیدن ، هاشور زنی و نقطه گذار ی کردن شاید ابتدایی ترین شکل زینت گری بوده باشد. زیرا هم ساده ترین شکلها را داشته و هم مناسبترین نمونه مکرر سازی و به دست آوردن مهارت در این راه بوده است.

چه بسا سفالها ، که بدست آمده و برروی آنها ابتدایی ترین نقوش بشر ماقبل تاریخ این فلات ، خودنمایی می کند و به خوبی می توان دریافت که کدام شکل ، ماهرانه یا ناشیانه انجام شده ، یا کدام طرح از روی شتاب یا حوصله به وجود آمده است .

شاید نوع طراحی شکل (2) که به خاطر دشواری مستقیم کشیدن خطوط و همچنین شکل (3) که طراحی آن از حیث دشواری دست کمی از نقش دوم ندارد حاکی جرأتی باشد که کوزه گر طراح به اتکاء تمرین فراوان در انواع طرح ، از ارائه چنین ترکیبی باک نداشته است و با پرکردن خانه ها یا راههای پهن که نقش چشمگیر به وجود می آورده عیب طرحها پوشیده می مانده است.

طرح (4) که شانه ای شکل است و طرحهای (5و6) که اکثراً به هم شباهت دارند و شکلهای (7و8و9 ) که از هر حیث یاد آور یکدیگرند و شکل (10) که با خطوط متقاطع نازک و خطوط افقی پهن زینت شده است آنچنان حساب شده و منظم اند که مانند شکلهای (11و12) و یا شکلهای (13و 14) دارای ریتم نرم و ظریف می باشند و در عین یک نواختی شکل ، چون زمزمة ساییده دوران ها و مردمی است که آوای گمشده آنان گویی چون خود طرحها از میان فضای هزارها سال به گوش ما می رسد .

« متأسفانه تصویری از شکلهای 7 به بعد در دست نبود و تنها صرف آشنایی با طرحها از آنها نام بردیم.»

یافته های ما قبل تاریخی مردم فلات ، مقداری کوزه های منقوش به دست داده اند که اغلب آنها دارای نقش های حساب شده می باشند. ولی تعدادی از آنها نیز هستندکه به صورت به اصطلاح بازاری و بدون حساب و فقط به منظور پرکردن جاخالیهای ظروف سفالی روی آنها نقش بندی و طراحی شده است و نمی توان از آنها انتظار یک ترکیب مناسب را داشت و بعلاوه وضعیت شکل کوزه ها نیز ایجاب می کرده یا که طراح کوزه لازم می دیدیده که جاخالیها را به نحوی پرکند .

این ترکیب ها تا چه اندازه امروز مطبوع خاطر ماست و با حسابگریهای فنی ما جور در می آید امری است که شاید در اصل نباید با سلیقه و حسابگریهای خودمان آنها را مقایسه کنیم ، بلکه باید به همین کفایت کنیم که آنها سعی داشته اند طرحهایی به منظور زینت روی سفالها و ظروف خود به وجود آورند و خود از آنها لذت ببرند. این کارشان آنچنان ماهرانه انجام شده که نه تنها مورد پسند زمان خود بوده (و تکرارها این نظر را تایید می کنند) بلکه امروزه نیز ما از کاری که آنها کرده اند لذت می بریم و الهام می گیرم.

در این کتاب سعی بر این است که بدانیم تنوع شکلی که آنها به وجود آورده اند تا چه حد است و بعلاوه تا چه اندازه توانسته اند با الهام گیری از شکلهای طبیعی اطراف خود ، ترکیبهای تازه به وجود آورند.

از بشر دوران غار فلات ایران ، زمینه ی در خور نداریم. ولی آنچه از حفاریهای ما قبل تاریخی ارائه داده اند و نقوشی را در بر دارند باید یقین کنیم که طرحهای به دست آمده حاصل شاید هزارها سال تمرین از دوره غارنشینی تا سفالگری است که سفالگران حرفه ای طرحهای محکم و ماهرانه روی آنها به وجود آورده اند.

از میان دو گونه طراحی بر روی سفالها ، بنظر می رسد که نوع کنده کاری شدة آن بیش از طراحی با رنگ معمول بوده باشد. زیرا کف رنگ شاید به تجارب فراوان و برخورد تصادفی یا مایة لازم ، بستگی داشته است. بهر انجام ، تحقیق در این باره شاید از حدود وظیفه ای که دارم به دور باشد . ولی بطور طبیعی میتوان دریافت که کنده کاری کوزه ، کاری مناسب تر بوده و زودتر پیش آمده و رنگ آمیزی و طراحی با رنگ ، دیرتر شروع شده است.

از میان مقدار زیادی نقوش بر روی سفال مکشوفه از یک ناحیة ما قبل تاریخی در سی یلک مقداری نقوش کنده کاری شده به دست آمده است که نمی توان گفت به همین علت مربوط به زمانهای گذشتة دور است. چه بسا ، که گاهی کوزه گر مناسب دیده است که با نوک چوب مخصوص خود که به جای قلم از آن استفاده می کرده کنده کاری کند و در همان زمان که رنگ نیز موجود داشته از آن استفاده نکرده باشد.

در این کتاب ، حساب قدمت طرحهای یک ناحیه که کدام مقدم بر دیگری بوده مطرح نیست بلکه آشنایی با انواع طرحها که مردم یک ناحیه ما قبل تاریخی به وجود آورده اند مطرح است و همچنین این موضوع در میان است که تا چه اندازه مردم این نواحی ما قبل تارخی که دور از هم یا که نزدیک هم بوده اند از یکدیگر برداشت شکل زینتی کرده اند و عموماً معلوم گردد شکلهای زینتی که مردم گذشته های دور این سرزمین به وجود آورده اند تا چه حد اعتلا یافته است.

از میان آثار به دست آمده از حفاری تپه سی- یلک که قدمت آنرا تا به چهار هزار و پانصد سال پیش از میلاد می رسانند مقداری کوزه و ظروف سفالی منقوش در دست است که دارای ابتدایی ترین نقش کنده شده می باشند و چنانکه گفته شد این نقوش قطعاً نمی توانند نقوش اولیه باشند ولی از لحاظ ترسیم از خطوط ساده استفاده شده و ترکیب گرفته اند.


نقشه برداری چیست؟ 12 ص

نقشه برداری چیست ؟ 12 ص
دسته بندی معماری
فرمت فایل doc
حجم فایل 17 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 12
نقشه برداری چیست؟ 12 ص

فروشنده فایل

کد کاربری 7612

نقشه برداری چیست ؟ 12 ص

کلیه کارها و عملیاتی که منجر به تهیه نقشه می شود و شامل اندازه گیری نقاط مختلف سطح زمین و نمایش دادن قطعاتی از سطح زمین برروی کاغذ به طوری که تمام عوارض ، جزئیات و فرم کلی آن معین شده و موقعیت عوارض نسبت به هم مشخص شده باشد .به طور کلی نقشه برداری علم تهیه نقشه می باشد .

مهمترین نقشه برداری که در کشاورزی کاربرد دارند عبارتند از :

توپوگرافی و توپومتری :

در این گونه نقشه برداری علاوه براینکه وضعیت مسطحاتی منطقه مورد بررسی قرار می گیرد وضعیت ارتفاعی آن نیز مشخص می شود مثلاً در یک زمین کشاورزی علاوه بر اینکه قسمت مسطحاتی مورد بررسی قرار میگیرد ارتفاعهای آن نیز مشخص می شود .

پلانیمتری :

در این نوع نقشه برداری فقط وضعیت مسطحاتی مورد استفاده قرار می گیرد و نقشه هایی که به این ترتیب نامیده می شود پلان می گویند .

نقشه های مسیر :

کلیه کارهای نقشه برداری مربوط به مسیر را مربوط می شود . مانند تیرهای چراغ برق کنار خیابانها و …

اندازه گیری فاصله در زمین های هموار با استفاده از چشم غیر مسلح :

برای اندازه گیری فواصل کوتاه مثلاً‌ حدود 200 تا 150 متر تتوسط ژالون استفاده می شود . ژالونها میله هایی است فولادی که یک سر آن نوک تیز است و به داخل زمین فرو می رود . بروی ژالون ها برچسب هایی به رنگ صورتی یا نارنجی می چسبانند که به راحتی از آن فاصله قابل دیدن باشد .

شرح عملیات :

ابتدا فاصله ای را که می خواهیم اندازه گیری می کنیم سپس نوک ژالون را برروی نقطه قرارداده و از نگهداره ژالون به عنوان قیم استفاده می کنیم سپس ژالون را به حالت قائم درمی آوریم . برای نقطه دوم نیز عیناً‌ همین کار انجام می وشد (نقطه B ) که برای انجام این کار یک گروه چهار نفره لازم است . باید دقت شود کته ژالون ها پشت سرهم قرار گیرند چون فاصله کمی دور می باشد و امکان اینکه صدا به سایر افراد نرسد با استفاده از حرکات دست به آن LINE دادن می گوئیم استفاده می شود .

چگونگی LINE دادن :

فردی که پشت ژالون قرارگرفتن ژالون سوم ر ا در راستای دو ژالون ثابت کنترل می کند . اگر برای رسیدن به این وضعیت ژالون سوم قرار باشد که سمت راست کشیده شود فرد پشت ژالون دست راستش را به صورت افقی نگه میدارد . و اگر خیلی فاصله داشته باشد شدت حرکات دست خود را شدیدتر می کند و وقتی که فاصله کمتر شد دست خود را به آرامی بالا و پائین می کنیم تا اینکه موازی برژالون های دیگر باشد . سپس بعد از اتمام کار علامت OK که دو دست خود را به طرف بالا می بریم

سپس با استفاده از متر فاصله بین دو ژالون ها را اندازه می گیریم و همه فاصله های اندازه گیری شده بین دو ژالون را برهم جمع می کنیم نقطه AB بدست می آید . برای این که کار دقیق باشد بعد از اینکه یک رفت را انجام دادیم عمل برگشت را هم صورت می دهیم و از جمع بین عمل رفت و برگشت و تقسیم بر 2 بهترین فاصله A و B بدست می آید .

چگونگی خواندن میر :

پیش از قرائت اعداد منطبق بر تارهای استادیمتری میر باید توسط تراز میر به حالت قائم استوار باشد .

اگرچه اعداد روی میر برحسب دسی متر نوشته می شود اما باید برحسب میلیمترخوانده شود.

به منظور اجتناب از اشتباه دو رقم ، دو رقم خوانده می شود .

مثل شکل مقابل که 1275 خوانده می شود .

اندازه گیری طول به روش استادیمتری: ( استفاده از نیو )

این روش را می توان به کمک زاویه یاب ها و ترازیاب ها انجام داد . روش استادیمتری یعنی تعیین فاصله به کمک تارهای استادیمتری در این روش با استفاده از دوربین که بر روی یکی از نقاط مستقر شده و تراز گردیده و به کمک شاخص ( میر ) که بروی نقطه دیگر به طور عمودی استقرار یافته و فاصله بین دو تار بالا و پائین یعنی L را اندازه گیری می کنیم .

دوربین نیو :

دوربین نیواز چه قسمت هایی تشکیل شده است :

سه پایه که به کمک تراز کروی باید به تحالت افقی روی سه پایه قرارداشته باشد .

مگسک که تار قائم را بر وسط میر قرار می دهیم .

پیچ چشمی که برای واضح کردن تارهای رتیکول

پیچ های سمت راست : برای واضح کردن

پیچ کوچک : جهت حرکات پیکومتری

شاقول که باید وسط سه پایه باشد و عمود بر زمین باشد .


نظری به مبانی طراحی 23 ص

نظری به مبانی طراحی
دسته بندی معماری
فرمت فایل doc
حجم فایل 21 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 23
نظری به مبانی طراحی 23 ص

فروشنده فایل

کد کاربری 7612

نظری به مبانی طراحی

فهرست مطالب:

1 - 1 مبانی نظری طراحی
1 - 1 - 1 - بررسی فضا در معماری
2 - 1 - 1 - هماهنگی فرم و عملکرد
3 - 1 - 1 - نور و حرکت
4 - 1 - 1 - ریتم موسیقی فضا
5 - 1 - 1 - کل و جزء
6 - 1 - 1 - خصوصی عمومی
7 - 1 - 1 - ایستایی و پویایی فضا
8 - 1 - 1 - کمپوزیسیون
9 - 1 - 1 - مقیاس و تناسبات
10 - 1 - 1 - محصور کردن فضا
11 - 1 - 1 - فضاهای متباین
12 - 1 - 1 - رنگ
13 - 1 - 1 - نقاط عطف
نتیجه گیری
فهرست منابع