دسته بندی | معماری |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 10 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 2 |
نجوم و معماری
بسیاری از ویرانه های باستانی نمایانگر این امر هستند که افراد سازنده آنها، نه تنها برای صور فلکی و ریاضیات احترام ویژه ای قائل بوده اند ، بلکه دقت عمل فوق العاده ای نیز داشته اند. شکی نیست که تمدنهای باستان، از مصر تا مکزیک، به شدت درگیر محاسبات پیچیده فضایی، ریاضیات و فعالیتهای معماری بوده اند.هرچند بسیاری از مورخین و باستان شناسان بر سر اینکه این تمدنها دقیقا در کجا، کاری را دانسته انجام داده و کجا کاری تصادفی انجام گرفته است، دگیر بحث و مناقشه هستند، اما در اینجا مثالهایی که در اینجا آورده شده نشانه ای حیرت انگیز از ارتباط آگاهانه ریاضیات و نجوم در آثار معماری است.در جیزه مثالهای متعددی از توجه به مختصات جغرافیایی دیده میشود. برای مثال، چهار وجه هرم بزرگ جیزه کاملا- با خطایی بسیار ناچیز- رو به چهار جهت اصلی ساخته شده اند. در حقیقت، آنها کمتر از ۰/۲ درجه از این جهات منحرف شده اند. هرم بزرگ بسیار دقیق ساخته شده است، زاویه های آن تنها دو ثانیه با زاویه ۹۰ درجه کامل اختلاف دارد. برای درک بهتر این مقدار کافی است بدانید که هر درجه به ۶۰ دقیقه و هر دقیقه به ۶۰ ثانیه تقسیم میشود. به علاوه – و با وجود تردید عده ای از کارشناسان- این نظر وجود دارد که اهرام جیزه با ستارگان سیف الجبار یا Orion’s belt نیز مطابقت دارند.
چیچن ایتزا (Chichén Itzá) منطقه باستانی قوم مایا نمونه ای از تمایل فرهنگی این قوم به نجوم است. هرم عظیم پله دار کوکولکان (Kukulcan) که در کانون این محل قرار گرفته است، در هر یک از وجوه خود ۹۱ پله دارد، که در مجموع ۳۶۴ پله است. با افزودن سکوی بالایی تعداد کل پله ها ۳۶۵ عدد- به تعداد روزهای یک سال- است. علاوه بر این، در اعتدالین بهاری و پاییزی (اولین روز بهار و پاییز که ساعات روز و شب برابر هستند)، نور خورشید سایه یک مار عظیم را بر روی راه پله شمالی ایجاد میکند.
بنایی به نام کاراکول (Caracol) که بنا به اعتقاد کارشناسان به عنوان رصدخانه مورد استفاده قرار می گرفته است نیز در محل استقرار چیچن ایتزا وجود دارد. پنجره های این بنا طوری تنظیم شده اند که با نقاط جذاب و مهمی همطراز باشند. هرچند قسمت بالای این بنا آسیب دیده است، اما با بررسی پنجره های پایینی متوجه میشویم که آنها به سمت شمالی ترین و جنوبی ترین محل استقرار ستاره زهره، محل غروب آفتاب در اعتدالین ساخته شده اند و گوشه های بنا نیز به سمت محل طلوع و غروب خورشید در انقلابین است.
مایاها یک تقویم پیچیده نیز داشته اند که تنها یک روز در هر ۶۰۰۰ سال کم می آورده است. پیش بینی آنها از کسوف و خسوف به طور اعجاب آوری دقیق بوده است. شاید شنیده باشید که این قوم روز پایان جهان را پیش بینی کرده اند. این روز در تقویم امروزی میلادی، ۲۳ دسامبر ۲۰۱۲ خواهد بود. اگر ترجمه آنچه در تقویم مایا آمده صحیح باشد، به گفته آنها دنیا در حدود ۵ سال دیگر ناگهان به پایان خواهد رسید.
مایاها این عدد را بر پایه و اساس خاصی محاسبه کرده اند. این تاریخ زمانی را در چره تقدیمی زمین مشخص میکند که ما از عصر حوت خارج شده و به عصر دلو وارد میشویم.
اما حرکت تقدیمی چیست؟ همه میدانیم که زمین در حالی که به دور خورشید میگردد، بر روی محور خود نیز میچرخد و همانطور که از درس علوم دبستان به خاطر دارید، این محور کاملا عمودی نیست بلکه دارای زاویه ای در حدود ۲۳/۵ درجه است. اما این محور همواره چنین نیست، بلکه به آهستگی از زاویه ۲۴/۵ درجه به ۲۲/۱ درجه میرسد و هر ۴۱۰۰۰ سال یک دور کامل میزند.
درحالی که زمین چنین حرکتی دارد، به خاطر تغییر در نیروهای گرانشی، محور زمین در یک دایره در جهت عقربه های ساعت میجنبد. فقط تصور کنید که محور از بالا به سمت پایین شروع به چرخش کند. به این ترتیب زاویه زمین در حد ۳ درجه اختلاف، ثابت میماند، اما جهتی که به آن اشاره میکند، تغییر میابد. برای مثال در حال حاضر ستاره شمالی ما ستاره پولاریس یا جدی است. اما حدود ۱۳ هزار سال قبل، قطب شمال به سمت ستاره وگا یا نسر واقع اشاره داشته است و دوباره در حدود ۱۳ هزار سال بعد به سمت آن باز خواهد گشت. این چرخش تقدیمی در حدود ۲۵,۷۷۶ سال دیگر کامل خواهد شد.
در حال حاضر ما در عصر حوت هستیم،به این معنا که خورشید هنگام طلوع در روز اعتدال بهاری، از محلی که صورت فلکی حوت در آنجا قرار دارد، برمیاید. اما بنا بر حرکت تقدیمی، هر ۲۱۶۰ سال یک بار در روز اعتدال بهاری، خورشید از یک صورت فلکی جدید بر می آید.همانطور که قبلا ذکر شد ما در اواخر سال ۲۰۱۲ از عصر حوت وارد عصر دلو خواهیم شد.
به این ترتیب، مایاها متوجه امری مهم در تغییر بروج و عصرها شده بودند و از اینرو، این تاریخ را زمان نابودی دانسته بودند. البته آنها تنها کسانی که برای اعدادی خاص اهمیت ویژه ای قائل بودند، نیستند. محیط هرم بزرگ جیزه در حدود ۳,۰۲۳ فوت (۹۲۱/۴۱ متر) و ارتفاع آن ۴۸۱ فوت (۱۴۶/۶۰۹ متر است. از نظر عده ای شاید این اندازه ها در مقیاس ۱ : ۴۳,۲۰۰ نماد نیمکره شمالی زمین باشد. نظر بحث انگیز دیگر این است که این اعداد درست ۲۰ برابر عدد حرکت تقدیمی ۲۱۶۰ هستند و نماد گذر زمین از ۲۰ برج فلکی و ایجاد “عصر”های گوناگون هستند.
این مثالها از اعداد تقدیمی، ریاضیات و جهت یابی نجومی که در سازه های باستانی یافت شده اند، حتی ذره ای از تشابهات یا لااقل تلاقیهای عامدانه موجود در مکانهای تاریخی و داستانها و اساطیر هم نیست. تئوریها و گمانه زنیهای موجود درباره این ساختمانهای دیدنی چه درست و چه نادرست، دقت وسواس گونه ای که در طراحی، محاسبه و ساخت آنها اعمال شده است، قابل چشم پوشی نبوده و حسی غریب و احترامی عمیق در انسان امروز ایجاد میکند. و ما تصور میکنیم پیشرفته هستیم…
دسته بندی | معماری |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 27 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 47 |
میراث نهضت جدید 45 ص
میراث نهضت جدید نهضت جدید با الهام از جنبش های اجتماعی و نوع دوستانه قرن نوزدهم میلادی، انقلاب صنعتی و تحولات سیاسی و هنری که به همراه آن ظهور کرد، الگوهای معماری مورد استفاده در طراحی ساختمان ها، محلات مسکونی، و زیرساخت های شهری را دگرگون ساخت و در واقع معماران و طراحان محیط را به مسائل اجتماعی طراحی مسکن و فضاهای عمومی متوجه ساخت.
در امر آموزش و نهضت تجدد از رویکردهای کهنه دانشگاهی دوری جست و بیشر آثار معماری آن با پیروی از اصول طراحی پیشگامان نهضت ساخته شد.
هتل شهر درخشان لوکوبوریسه بسیاری از ساختمان ها و مکان های شهری که به این ترتیب به وجود آمدند فضاهای بسیار دلپذیری هستند.
بیشتر تجربه های اخیر طراحی محیط بر اساس انگاره های مکاتب معماری و طراحی شهری نهضت تجدد شکل گرفتند.
این مکاتب عبارتند از : آینده گراهای ایتالیا، که توجه ویژه ای به «فن آوری» و مدل های «حمل و نقل جدید شهری» داشتند، گروه دستیل در هلند، کوبیست های فرانسه، مکاتب خردگرا و ساختارگرای اتحاد جماهیر شوروی ] سابق[، که با «اکسپرسیونیزم انتزاعی» سروکار داشتند و مکتب باهاوس آلمان که با عملکردگرایی شناخته می شد.
در آمریکا، عقاید لویی سولیوان و فرانک لویدرایت هم مکاتب فکری معماری اروپایی را تحت تأثیر قرار دادند و هم با ویژگیهای خاص خود با آنها متفاوت بودند.
مدرسه هنرهای زیبای پاریس و مفاهیم «جدید» معماری.
دیدگاههای معماری اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم میلادی تحت تأثیر آموزشهای مدرسه هنرهای زیبای پاریس بود.
هدف معماران، طراحی مجموعه های ساختمانی با عناصری برگرفته از شیوه کلاسیک و نظامات معماری آن بود.
معماری «جدید» با کارایی فنی و مفاهیم زیباشناختی برگرفته از هندسه اقلیدسی (2) و در دهه های 1970 و 1980 میلادی با رشد مکتب فراتجدد، تغییر جنهتی در توجه طراحان به زیبایی شناسی نمادین و تا حدودی نیز به جنبه ای اجتماعی طراحی ایجاد شد.
نتیجه این حرکت، به جای تغییر بنیادین فکری، ارائه شیوه های جدید زیباشناختی بود (نگاه کنید به Blake 1984 ) .
با وجود اینکه در معماری دهه 1980 میلادی توجه فزاینده به نمادگرایی شده است، اما شیوه تفکر و پیشنهادهای پر بار معماران اروپایی و آمریکایی نهضت تجدد آن قدر نافذ است که ادامه در نظر گرفتن آنها به عنوان منابع اولیه بسیاری از تجربیات اخیر معماری و طراحی شهری غیر منطقی به نظر نمی رسد.
یعنی در نهایت و هم اکنون ما هنوز باید به منابع ارائه شده مدون یا تجدد رجوع کنیم.
تصاویر ذهنی نهضت «تجدد».
معماران تجدد گرا تصورات قوی ذهنی شهر جدید (1)، محلات شهری جدید (2)، و ساختمانهای جدید (3) بوجود آوردند.
سه تصویر ارائه شده نمونه تمام تصاویر موجود نیستند، ولی از موارد شاخص هستند.
این تصورات نظر بسیاری از طراحان را به خود جلب کردند، به گونه ای که اصول بوجود آورنده آنها در بسیاری از نقاط جهان توسط طراحان بکار گرفته شد.
در طراحی شهری، دیدگاههای مؤثر شامل انگاره های انگلیسی – آمریکایی شهر و ترکیب محله می شوند که از نهضت های اجتماعی و نوع دوستانه قرن نوزدهم میلادی الهام گرفته اند.
معروفترین آنها نهضت باغشهرهای هاوارد (1920) واحد همسایگی کلارنس پری، طرح رادبرن،
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 9633 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 32 |
تحقیق میدان و انواع آن 30 ص
تعریف میدان:
فضاهای باز وسیعی که دارای محدوده ای محصور یا کمابیش معین بودند و در کنار راهها یا در محل تقاطع آنها قرار داشتند و دارای کارکردی ارتباطی، اجتماعی، تجاری، ورزشی، نظامی یا ترکیبی از دو یا چند کارکرد مزد مزبور بوند، میدان نامیده می شدند. میدانهای کوچک، بخصوص میدانهای کوچک ارتباطی درون محله های مسکونی را اغلب میدانچه می نامیدند. این میدانچه ها را در برخی از شهرها مانند تهران قدیم، نایین، کاشان و یزد، تکیه یا حسینیه نیز می خواندند.(سلطان زاده حسین فضاهای شهری ایران)
1: انواع میدانها
1-1: میدانهای عمومی
کمابیش در همه سکونتگاهها (شهر یا روستا) میدان یا میدانچه ای عمومی وجود داشت که محل تجمع مردم بود و بعضی از فضاهای عمومی مانند عبادتگاه، آب انبار یا نهر آب و به نسبت وسعت سکونتگاه،تعدادی فضای تجاری یا بازار در پیرامون یا مجاور آن قرار داشت. سبزه میدان تهران، سبزه میدان (میدان کهنه) اصفهان و بسیاری دیگری از سبزه میدانها در سایر شهرها در گذشته، نمونه هایی از این گونه میدانها بوده اند. .(سلطان زاده حسین فضاهای شهری ایران)
میدان امام (توپخانه سابق)تهران.نمونه یک میدان عمومی
1-2: میدانهای تجاری
در شهرهای متوسط و بزرگ، به غیر از میدان عمومی شهر، یک یا چند میدان وجود داشت که کارکرد اصلی و عمدۀ آن ها تجاری بود. برخی از این میدان ها تنها به فرآورده یا کالای معینی مانند اسب، کاه گوسفند؛ میوه و غیره اختصاص داشتند. .(سلطان زاده حسین فضاهای شهری ایران)
م
میدان گوسفند فروشها-نیشابور.نمونه یک میدان تجاری
1-3: میدانهای حکومتی:
معمولاً در پایتختها و شهرهای بزرگ یک میدان حکومتی وجود داشت که برای تمرینهای نظامی، سان و رژه و انجام مراسم رسمی و احیاناً مجازات مجرمان مورد استفاده قرار می گرفت. .(سلطان زاده حسین فضاهای شهری ایران)
میدان ارک تهران .نمونه ای از یک میدان حکومتی
1-4: میدانهای نظامی:
در پایتخت و بعضی از شهرهای بزرگ و مهم، یک میدان مخصوص تمرینهای مداوم نظامی و استقرار و اقامت نظامیان ساخته می شد که متشکل از یک فضای باز یعنی محوطۀ میدان، و حجره ها و فضاهایی در پیرامون برای اقامت نظامیان و ذخیره سلاح بود. .(سلطان زاده حسین فضاهای شهری ایران)
میدان توپخانه وبالاخانه تلگراف خانه.تهران.نمونه ای از یک میدان نظامی
1-5: میدانهای محله ای:
در هر یک از محله های بزرگ و متوسط شهرهای تاریخی، یک مرکز محله وجود داشت. این مراکز از نظر کالبدی و شکلی به دو صورت وجود داشتند. نخست به صورت یک راسته یا گذر که کمی از گذرهای دیگر در محل استقرار فضاهای تجاری و اجتماعی، عریضتر بودند. نوع دوم مرکز محله به صورت میدانچه بود. این میدانچه اغلب در محل تقاطع چند راه یا در کنار راه اصلی محله قرار داشتند. .(سلطان زاده حسین فضاهای شهری ایران)
میدان محمدیه نایین.نمونه یک میدان محله ای
1-6: میدانهای ارتباطی:
به غیر از میدانهای برون شهری و بسیاری از میدانهای نظامی و تجاری سایر میدانها نیز کمابیش از جنبۀ ارتباطی برخوردار بودند و اغلب در محل تقاطع یا کنار راههای مهم شهری قرار داشتند. .(سلطان زاده حسین فضاهای شهری ایران)
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 1936 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 8 |
مهندسی پی ترجمه 8 ص
عنوان صفحه
شبیه سازی شبکه جریان ................................................................................3
خطوط هم پتانسیل .......................................................................................4
خطوط جریان .............................................................................................4
کانال های جریان .............................................................................................5
مقدار جریان ......................................................................................................6
فشار up lift .......................................................................................................6
محدودیت ها ....................................................................................................6
نتیجه گیری ......................................................................................................7
شبیه سازی شبکه جریان :
تراوش جریان از طریق واسطه ایزوتروپیک تحت شرایط پایدار توسط معادله لاپلاس به صورت زیر توصیف می شود .
x 2)+(δ2 h/δy2) +(δ2h/δz2)=0 δ h/ ( δ2
معادله فوق یکی از اساسی ترین معادلات دیفرانسیل شناخته شده در ریاضیات می باشد . یک راه حل نموداری برای این معادله چیزی است که به عنوان شبکه جریان شناخته شده است .
یک شبکه جریان در حقیقت رسم خطوط هم پتانسیلی است که خطوط جریان را قطع می کند .برای رسم شبکه جریان ، خطوط هم پتانسیل و خطوط جریان باید از قوانین معینی پیروی کنند . مثلا" خطوط جریان و خطوط هم پتانسیل در نقطه برخورد باید عمود بر هم باشند . ناحیه بین دو خط جریان مجاور هم ، یک کانال جریان نامیده می شود . یک شبکه جریان از حل معادله دیفرانسیل لاپلاس بدست می آید .
قبل از به کار گرفته شدن کامپیوترها و روش های عددی از قبیل تجزیه و تحلیل جزئی محدود ، شبکه های جریان اغلب تنها روش موجود برای حل مسائل تجزیه و تحلیل تراوش یا نشت بودند .
اکثر متن های کتاب هایی که بخشی در مورد تراوش و نشت دارد ، درباره چگونگی ساخت و تفسیر شبکه های جریان صحبت می کند . با وجود سادگی ظاهری ، ساخت شبکه جریان دقیق که کل خواسته ها را برآورده سازد، کاری دشوار می باشد . ولی اکنون که کامپیوتر ها و نرم افزار ها در دسترس هستند تکیه بر راه حل های دیفرانسیلی برای معادله لاپلاس شبکه جریان ضروری نیست . و راه حل های عددی کار ساخت شبکه جریان را بسیار ساده کرده است . برای مثال شبکه های جریان برای ساخت stratigraphy پیچیده یا هنگامی که هر دو جریان اشباع شده و اشباع نشده وجود داشته باشد یا هنگامی که جریان موقتی است ، تقریبا" غیر ممکن می باشد .
با یک نرم افزار مانند Seep-W این حالت ها می تواند به آسانی در یک تجزیه و تحلیل نشت در نظر گرفته شود . Seep-W یک شبکه جریان حقیقی ایجاد نمی کند زیرا شبکه های جریان تنها برای موقعیت های خاص می تواند ایجاد شود . ولی به هر حال بسیاری از ارکان شبکه جریان را محاسبه می کند که برای تفسیر نتایج در زمینه اصول شبکه جریان ، مفید هستند . برای مثال خطوط جریان باید تقریبا" عمود بر خطوط هم پتانسیل باشند. اَشکالی مانند این ، یک نقطه کنترل برای قضاوت روی نتایج Seep-W نشان می دهد . این فصل حالت های ساده ای را بیان می دارد که برای آن یک شبکه جریان تقریبی می تواند ایجاد شود . همچنین مثال هایی نشان داده شده که برای آنها ایجاد شبکه جریان ممکن نیست .
خطوط هم پتانسیل :
Seep-W بر اساس هد کلی هیدرولیکی فرموله شده است . خط تراز هد کلی ،معادل خطوط هم پتانسیل می باشد ، بنابراین خطوط هم پتانسیل می تواند به وسیله ایجاد منحنی هایی از خطوط تراز هد کلی کشیده و نشان داده شود . خطوط تراز کلی با خطوط هم پتانسیل در شبکه جریان معادل است . در شکل (8-1) هشت افت پتانسیل هر یک به عرض یک متر وجود دارد .
دسته بندی | عمران |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 12023 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 27 |
مهندسی پی - پی گسترده و شمع 27 ص
معرفی پروژه:
پروژه طرح افتاب گرگان در مرکز این شهر در حال اجرا می باشد
شهر گرگان با جمعیت 360000 هزار نفری خود دارای مساحتی 3500 هکتاری می باشد . این شهر دارای 350 هکتار بافت ناکارامد و فرسوده است که مستلزم بهسازی و نوسازی می باشد. این بافت های فرسوده در مرکز شهر قرار دارد وازموقعیت ممتاز شهری بهره می برد که متاسفانه بی توجهی مسئولین بر شدت فرسودگی ان افزوده است.
این طرح شامل مجتمع های تجاری خدماتی اداری مسکونی پارکینگ فضای سبز و ...می باشد که زیر بنای 156000 متر مربع با سطح اشغال 40 درصد و تراکم 300 را شامل می شود.
سطح اشغال کم و تراکم ساختمانی بالا و استفاده بهینه از زمین جهت ساخت وساز و قابلیت احداث معابر وسیع و استاندارد از ویژگی های ان است.
منابع مالی پروژه:
1. فروش سهام
2.اخذ تسهیلات از بانک مسکن
3.سازمان عمران و بهسازی شهری
4.سازمان ملی زمین و مسکن
5.شهرداری گرگان
که بیش از 90 میلیارد ریال تامین اعتبار صورت گرفته است.
پی:
انتقال بار از روسازه به زمین توسط عنصری به نام پی یا فو نداسیون انجام می گیرد.از مواردی که مهندسی عمران با ان مواجه است می توان پی های ساختمان های مسکونی“ تجاری و اداری پل ها ” سیلو ها ” مخازن ” سازه های کنار ساحل و دیوارهای حایل را نام برد.
خصوصیات پی:
پی نه تنها باید بارهای استاتیکی سازه ای حاصل از ساخت و ساز را به طور مطلوب و بدون عوارض غیر عادی ناشی از گسیختگی“لهیدگی“فشردگی و لغزش و چرخش به زمین منتقل نموده ” بلکه می بایست بارهای دینامیکی حاصل از انفجار ” زلزله“ ترافیک و ارتعاشات حاصل از ماشین الات را نیز با ایمنی کافی تحمل نماید.
خاکها:
در عرف مهندسی به مجموعه ای از مصالح طبیعی ویا رسوبات معدنی و الی با پیوند های ضعیف که بر روی سنگ بستر یافت می شوند
مهندسی پی:
مشتمل بر قواعد زمین شناسی ” مکانیک خاک و سنگ و نیز مهندسی سازه به منظور تحلیل ” طراحی و اجرای پی ها (فونداسیون) است.
منشا خاکها:
خاکها به دو صورت در مهندسی عمران کاربرد دارند. اول به عنوان بار بر نهایی که باید در اندر کنش با پی ” بارها را تحمل نماید .دوم خاک به عنوان یکی از رایج ترین مصالح عمرانی ومنابع قرضه که در ساخت مصالح عمرانی کاربرد دارد.
خاکها از متلاشی شدن سنگها پدید می ایند و فضای خالی بین ذرات خاک از اب یا هوا (سیالات) پر شده است
معرفی خاک پروژه:
زمینی که پروژه در ان اجرا می شود سابقا باغ بوده که نوع خاک ان تماما رسی و در ترازمنفی 9 از کف خیابان اصلی دارای ابهای زیرزمینی می باشد
مضامین مورد خطاب مهندسی ژئو تکنیک:
1. کفایت خاک و سنگ واقع در زیر بنا در تحمل ایمن بار سازه احداثی
2. تعیین وضعیت سطح اب زیر زمینی و عواقب تغییرات اتی ان در پروژه
3. عوارض و عواقب حاصل از ساخت وساز“خاکریزی ویا گودبرداری
4. طراحی و انتخابات فونداسیون های مناسب جهت پروژه مورد نظر
5. ملاحظات پایداری و ملزومات پایداری سازی برای شیب های طبیعی و
مصنوعی
6. ضرورت به کارگیری سازه های حایل در پروژه وچگونگی طراحی انها
7. چگونگی پاسخ ورفتار ساختگاه در مقابل زلزله
8. معضلات ژئوزیست محیطی“ احتمال مخاطرات بر سلامتی و ایمنی و راهکارهای مقابله با ان
اب در خاک:
مشکلات در مهندسی ژئوتکنیک صرفا به سبب ذرات جامد خاک در توده خاک نیست . بلکه مربوط به سیالات موجود در فضا های خالی است و بر روی یک سیاره بدون اب نیازی به علم مکانیک خاک نمی باشد. از عوارض وجود اب در خاک می توان به پدیده های کاهش تنش موثر و در نتیجه کاهش مقاومت برشی تقلیل باربری مویینگی کاپیلاریته انقباض و تورم خاکهای ریز دانه نشست تحکیمی خاکهای ریز دانه رمبندگی و واگرایی پدیده رگاب یا فرار اب از سازه های خاکی را نام برد.
ملاحظات ویژه در پی سازی:
1.پی حتی الامکان باید متناسب با شرایط اقلیمی و وضعیت بستر سطحی نگاه داشته شوند.
2.از پیچیدگی و توجه زیاد به جزئیات قالب بندی پی اجتناب کرد . جهت اجرا در زمینهای نسبتا سفت می توان از دیواره های قائم گودبرداری جهت قالب بندی استفاده نمود.
3.تاثیر ساخت وساز در وضعیت زمین
4.ساخت سریع اما گران ممکن است اقتصادی تر از اجرای کم هزینه اما طولانی مدت باشد.
انواع گسیختگی :
1. برشی کلی (خاک سفت و متراکم )
2.موضعی (نرم و شل تر)
3. سوراخ کننده (خیلی نرم و شل )
طبق نظر وسیک فرم گسیختگی تابعی از سفتی و تراکم خاک و عمق استقرار پی و شکل پی می باشد.
برای پی های عمیق عموما برای انواع خاکها وقوع گسیختگی از نوع سوراخ کننده بیشتر محتمل است.
برای ارزیابی انواع گسیختگی ها دکتر اسلامی راه های مختلفی را بیان کرده اند که در فصل سوم کتاب مهندسی پی طراحی و اجرا توضیح داده است.
مقابله با نیرو های کششی:
برای مقابله با نیروهای کششی بزرگ معمولا پی ها را نیمه عمیق ویا عمیق اجرا نموده و در حالت سطحی باید دارای ارتباط و اتصال مناسبی با پی های مجاور باشد.در پاره ای موارد نیز انتهای پی در زمین را جهت افزایش مقاومت برشی و استفاده از وزن خاک روی کف پی به صورت کوره یا پداستال با قطر بیشتر نسبت به ساقه و یا بدنه اجرا می نمایند.
دلیل بکارگیری پی گسترده با شمع:
به علت بار های خیلی سنگین (تن11000)و خاک بستر ضعیف ( رس) و وجود ابهای زیر زمینی در سطحی بالا پی گسترده تنهایی پاسخگو نبوده “ جدا از ان به علت توان باربری بالایی که این نوع پی دارد مشکلات نشست برای ان مطرح می شود برابر همین از پی گسترده مرکب ( پی گسترده + گروه شمع) استفاده شده است .
پی های عمیق(شمعها):
پی های عمیق ( شمعها )به ان دسته از اعضای خطی سازه ای چوبی بتنی یا فولادی اطلاق می گرددکه با استقرار در زمین بارهای سطحی را به لایه های عمیق تر زمین منتقل می کنند.
شمع :
نوع شمع:
از شمع های در جا استفاده شده که شامل حفر چاه زیر زمینی و متعا قب ان ارماتور گذاری و بتن ریزی صورت می گیرد
مشخصات شمعها:
1.به تعداد 28 عدد در زمین کار گذاشته شده است.
2.عمق متوسط ان 20 متر میباشد.
3.قطر هرکدام 1 متر.
4. فاصله انها از هم اکس ستون گذاری در پلان است.
5. هر یک از شمعها از 18 ارماتور نمره 28 استفاده شده است.
دلایل کاربرد شمع:
1.جهت تقلیل و کنترل میزان نشست مجموعه زیر سازه در صورتی که رو سازه نسبت به نشست و نیز جابجایی های غیر مجاز حساس باشد.
2.رقوم اب زیر زمینی خیلی بالا بوده و استفاده از پی های سطحی به دلیل مشکلات اقتصادی و اجرایی ممکن نباشد .
3.ایجاد مقاومت در برابر عوامل ناپایداری مانند :لغزش واژگونی خرج از مرکزی فونداسیون برای سازه های بلند مثل برجها و دکلها که در معرض بارهای جانبی قرار دارند.
ارماتور های بیرون امده از شمع جهت گیر دار کردن پی:
توانایی دستگاه حفاری:
1.توانایی حفر چاه زمینی عمیق
2.جایگذاری ارماتورهای دور پیچ شده
3.بتن ریزی توسط لوله های دایره ای
قیمت این ماشین 5000000000 میلیارد ریال است.
ماشین حفاری: