-------
بخشی از متن:
طرح درس علوم تجربی پنجم، درس5: حرکت بدن
دسته بندی : وورد
نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 8 صفحه
قسمتی از متن Word (..docx) :
عنوان درس 5 کتاب علوم تجربی پنجم ابتدایی ، حرکت بدن می باشد . در این درس دانش آموزان با ماهیچه ها ، اسکلت ، مفصل ، ستون مهره ، مغز و نخاع آشنا می شوند .
در این قسمت جهت تدریس این درس ، سه طرح درس روزانه آورده ایم . این طرح درسها در دو قالب ورد و پی دی اف آورده شده و امکان ویرایش آنها وجود دارد.
طرح درس اول شامل 2 صفحه بوده و برای سه جلسه آموزشی تنظیم شده است . برنامه درسی ، اهداف ، فعالیت ها و روش ارزشیابی در این طرح درس لحاظ شده است .
طرح درس دوم شامل 3 صفحه بوده و در آن فعالیت ها و مراحل مختلف تدریس به همراه زمان مورد نیاز ذکر شده است .
طرح درس سوم شامل 3 صفحه می باشد . در این طرح درس توضیحات لازم جهت تعیین اهداف ، ارزشیابی آغازین ، شیوه تدریس ، مراحل تدریس و ارزشیابی پایانی بیان شده است .
هر یک از این طرح درسها در جدولی زیبا تدوین شده و معلمان به صلاحدید خود می تواند از آنها استفاده کنند .
-------
بخشی از متن:
طرح درس و روش تدریس علوم پنجم، درس10 : خاک با ارزش
دسته بندی : وورد
نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 12 صفحه
قسمتی از متن Word (..docx) :
دانش آموزان از قبل در مورد انواع خاک مطالبی می دانند. برای وارد شدن به این درس از آن استفاده می کنیم. برای اجرای فعالیت های این فصل آنجا که این فعالیت ها به طور گروهی صورت می گیرد، معلم محترم باید دانش آموزان را گروه بندی کرده و به اعضای گروه مسئولیتی واگذار کند.
در درس مذکور، ابتدا یک موقعیت برای شروع آموزش در نظر گرفته شده است. از آنجا که رویکرد این درس، کاوشگری است، می توان با قرار دادن دانش آموزان در این شرایط در ذهن آنان ایجاد سوال نمود و تدریس را آغاز کرد.
در این درس تاکید بر کار گروهی، ایجاد همفکری و رفاقت در بین دانش آموزان می باشد. علاوه براین از طریق مشارکت دادن دانش آموزان در بحث گروهی یا انجام فعالیت نیز می توان تدریس را شروع کرد.
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 12 صفحه ای(شامل 4 طرح درس مختلف از درس) آورده شده است. این فایل در دو قالب ورد و پی دی اف تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف درس:
از دانش آموزان انتظار می رود در فرایند آموزش این درس بتوانند:
✅ با چگونگی برخی روش های تشکیل خاک، انواع خاک مناسب برای کشاورزی آشنا شوند.
✅ با شناخت گیاخاک نمونه ای گیاخاک درست کنند.
✅ با برخی عوامل موثر بر فرسایش خاک و راه های جلوگیری از آن آشنا شوند.
-------
بخشی از متن:
طرح درس علوم پنجم، درس10: خاک با ارزش
دسته بندی : وورد
نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 4 صفحه
قسمتی از متن Word (..docx) :
یکی از موضوعات کتاب علوم تجربی پایه پنجم ابتدایی ، خاک با ارزش می باشد ، در این درس دانش آموزان خاک و انواع آن را شناخته و با گیاخاک و فواید آن آشنا می شوند .
جهت تدریس این درس ، طرح درسی روزانه آورده ایم ( طرح درس مذکور در یک جدول تهیه و تنظیم شده و به راحتی می توان از آن استفاده کرد )
در صفحه اول این طرح درس ، اهداف مختلف ( کلی ، جزئی ، رفتاری ) در نظر گرفته شده است و وسایلی که جهت تدریس این درس نیاز است لیست شده است .
طرح درس فوق بر اساس مدل گروهی و روش تدریس های مختلف ( مشاهده ای ، بارش مغزی ، پرسش و پاسخ ) نوشته شده است ؛ همچنین مطالب و سوالات مختلفی جهت ارزشیابی تشخیصی و ایجاد انگیزه در آن وجود دارد .
قابل ذکر است : توضیحات لازم جهت اجرای تدریس نیز در طرح درس بیان شده است ؛ در پایان مطالب جمع بندی شده و پس از ارزشیابی پایانی به دانش آموزان تکلیف ارائه می شود .
-------
بخشی از متن:
طرح درس و روش تدریس فارسی چهارم، درس16: پرسشگری
دسته بندی : وورد
نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 9 صفحه
قسمتی از متن Word (..docx) :
پیشنهاد می شود درس پرسشگری از روش کاوشگری تدریس شود. آموزش کاوشگری وارد کردن مستقیم شاگردان در فرایند تفکّر علمی از طریق تمرین هایی است که فرایند علمی را در زمان بسیار کوتاه فشرده می سازد.
آموزش کاوشگری منجر به افزایش درک علوم، بهره وری، تفکّر، خلّق و مهارت هایی برای دریافت و تحلیل اطّلاعات می شود.
برخی از اهداف و انتظارات این درس به شرح زیر می باشد.
- آشنایی با ابوریحان بیرونی
- تقویت روحیه پرسشگری
- تشخیص عناصر سازنده جمله
- آشنایی با لحن مناسب در خوانش متن
- تقویت درک متن با تثبیت آموزه های قبلی
- انشانویسی شامل کلیه بندها (بند مقدمه، بندهای بدنه، بند نتیجه گیری)
-------
بخشی از متن:
طرح درس و روش تدریس ریاضی پنجم، فصل4: چند ضلعی ها و مجموع زاویه های آنها
دسته بندی : وورد
نوع فایل : Word (..docx) ( قابل ویرایش و آماده پرینت )
تعداد صفحه : 4 صفحه
قسمتی از متن Word (..docx) :
در ابتدای شروع کار، مثلثی روی تابلو رسم کرده و از دانش آموزان می خواهیم مانند ما مثلثی در دفتر خود بکشند. در ادامه نحوه کار با نقاله را به دانش آموزان آموزش می دهیم و با کمک نقاله اندازه زاویه های مثلثی که روی تابلو کشیده ایم را به دست آورده و سپس به دانش آموزان می گوییم این سه زاویه را جمع کنند. حال به بچه ها می گوییم همین کار را با مثلثی که در دفترشان کشیدند را انجام داده و جمع سه زاویه را بدست آورند.
اینک معلم یک مربع روی تخته می کشد و از بچه ها می خواهد در دفترشان یک مربع بکشند. سپس با کشیدن یکی از قطرها مربع را به دو مثلث تبدیل کنند. معلم از گروه ها می خواهد که با هم تبادل نظر کرده و بگو
اهداف درس:
✅ دانش آموزان بفهمند مجموع زوایای یک چهارضلعی برابر با 360 درجه است.
✅ دانش آموزان بتواند چهارضلعی را رسم و نیمساز آن را نیز رسم کنند.
✅ دانش آموزان تقارن مرکزی شکل های چند ضلعی را رسم کنند.
✅ دانش آموزان بتواند با دقت کامل قطر های شکلی را رسم کند.