-------
بخشی از متن:
تمام فعالیتهای این درس، قسمت ناظر به مفهوم بقای حجم است که مطالعات روان شناسی سن 11 سال را برای مواجهه و فهم آن مناسب دانستهاند. هدف این است که دانش آموز بداند چیدمان متفاوت تعداد مشخصی مکعب، حجم متفاوتی را برای شکل حاصل، نخواهد داشت و حجم کلی یک شکل با تغییر شکل ظاهری آن عوض نمیشود.
در این فعالیت ها سعی شده است از مثالهایی که با زندگی روزمره دانش آموزان عجین است استفاده شود. این فعالیت به جامدات صلب توپر اشاره دارد و لذا اجسام کشسانی و گازها موردنظر این فعالیت نیست.
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 7 صفحه ای آورده شده است. این فایل در دو قالب ورد و پی دی اف تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف درس:
✅ دانش آموز درک کند که حجم یک شکل با تغییر شکل ظاهری آن تغییر نمیکند.
✅ دانش آموز بتواند حجم شکل را با داشتن واحدهای مختلف محاسبه کند.
✅ دانش آموز واحد اندازه گیری حجم جامدات (سانتی متر مکعب) را بداند.
✅ دانش آموز فرمول حجم مکعب مستطیل را بداند و آن را در حل مسائل به کارگیرد.
✅ دانش آموز حجم یک مکعب مستطیل را با داشتن اندازۀ ابعاد آن در حالت گسترده نیز محاسبه کند.
✅ دانش آموز حجم شکلهای ترکیبی را محاسبه کند.
✅ دانش آموز بتواند حجم شکلهای مختلف را تخمین بزند.
هدیه این محصول : طرح درس ریاضی پنجم، چند ضلعی ها و مجموع زاویه های آنها - طرح درس مبحث گنجایش
-------
بخشی از متن:
گنجایش مقدار فضا یا مقدار مایعی است که در یک جسم جا میشود و در واقع ظرفیتی است که یک جسم دارد. توجه داشته باشید که یک جسم میتواند حجم داشته باشد ولی ممکن است جا یا فضایی یا ظرفیتی نداشته باشد که بتوانیم درون آن مایعات بریزیم.
یک سنگ و یک پارچ را در نظر بگیرید. سنگ و پارچ هر دو حجم دارند یعنی فضا اشغال میکنند ولی آیا هر دو گنجایش یا ظرفیت دارند؟
این درس در واقع جمع بندی کل مطالب ارائه شده در خصوص گنجایش در پایههای قبلی است و علاوه بر آن واحد سی سی هم به دانش آموزان معرفی میشود.
در این درس دانش آموز ابتدا با مفهوم گنجایش آشنا شده و سپس دلیل استفاده از واحد استاندارد را متوجه میشود. در آخر واحد لیتر به او معرفی شده و با کاربرد یک مثال روزمره میتواند حجم یک لیتر را تخمین زده و تصور کند.
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 8 صفحه ای آورده شده است. این فایل در دو قالب ورد و پی دی اف تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف درس:
✅ واحد اندازه گیری حجم مایعات را بداند.
✅ بتواند لیتر را به میلی لیتر و برعکس تبدیل کند.
✅ واحد لیتر را به واحد کوچکتر تبدیل کند و بالعکس.
✅ با واحد لیتر، سانتی متر مکعب، سی سی و میلی لیتر آشنا باشد.
هدیه این محصول : طرح درس ریاضی پنجم، چند ضلعی ها و مجموع زاویه های آنها - طرح درس آموزش درصد
-------
بخشی از متن:
این درس نیزمی تواند با ایجاد یک موقعیت مانند آنچه که در کتاب درسی آمده است، شروع گردد.
از آنجا که رویکرد این درس، کاوشگری است، با قرار دادن دانش آموزان در این شرایط در ذهن آنان ایجاد نموده و تدریس آغاز گردد به طوری که سؤال گیاهان چگونه آب و مواد محلول در خاک را با ریشههایشان و نور و هوا را با برگهای خود میگیرند برای آغاز درس منظور شده است. در این درس تأکید بر کار گروهی، ایجاد همفکری و رفاقت در بین دانش آموزان است.
از دانش آموزان انتظار میرود پس از پایان این درس بتوانند دانهای بکارند، از آن به گونهای مراقبت کنند تا از راه تارهای کشنده ریشه، آب و مواد غذایی و از راه روزنههای برگ خود، هوای مورد نیاز را دریافت کند.
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 9 صفحه ای آورده شده است. این فایل در دو قالب ورد و پی دی اف تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف درس:
✅ دانش آموز عوامل موثر بر رشد گیاه را نام ببرد.
✅ دانش آموز تار کشنده را تعریف کرده و وظیفهی آنها را توضیح دهد.
✅ دانش آموز آوندها را تعریف کرده و وظایف آن را شرح دهد.
✅ دانش آموز عوامل موثر بر رشد گیاه با توجه به قسمتهای بیرونی و قسمتهای در خاک گیاه طبقه بندی کند.
هدیه این محصول : طرح درس علوم تجربی پایه پنجم، درس حرکت بدن - طرح درس تدریس ماده تغییر می کند.
-------
بخشی از متن:
در دنیایی که ما زندگی میکنیم علاوه بر موجوداتی که با چشم میبینیم موجودات زیادی نیز وجود دارند که با چشم غیرمسلح دیده نمیشوند و برای دیدن آنها از ذره بین یا میکروسکوپ استفاده میگردد، به همین دلیل به آنها موجودات ذره بینی یا میکروسکوپی گفته میشود.
مثلاً یک قطره کوچک آب در زیر میکروسکوپ به صورت دنیای بزرگی مشاهده میشود که در آن هزاران موجود زنده کوچک زندگی میکنند، به همین دلیل، عنوان درس، «خیلی کوچک، خیلی بزرگ» انتخاب شده است.
با توجه به محدود بودن تعداد میکروسکوپها در مدارس، بهتر است گروه بندی مناسبی انجام شود تا همه دانش آموزان بتوانند در فرصت مناسب با میکروسکوپ کار کنند. دانش آموزان را ترغیب کنید موضوع شگفتیهای آفرینش...
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 8 صفحه ای آورده شده است. این فایل در دو قالب ورد و پی دی اف تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف درس:
✅ دانش آموزان با تاریخچهی میکروسکوپ و میکروسکوپ های قدیمی و جدید آشنا شوند.
✅ از میکروسکوپ به درستی استفاده نمایند و نمونههای آماده را در آن قرار داده، مشاهده نمایند.
✅ نمونههایی را با راهنمایی معلم تهیه کرده، آنها را در زیر میکروسکوپ با بزرگنماییهای مختلف مشاهده نمایند و نتایج به دست آمده را گزارش دهند.
هدیه این محصول : طرح درس علوم تجربی پایه ششم، درس از گذشته تا آینده - طرح درس مبحث سفر انرژی
-------
بخشی از متن:
کلمه انرژی از زبان یونانی و به مفهوم چیزی که در آن توانایی انجام کار وجود دارد، گرفته شده است. یعنی انرژی چیزی است که موجب انجام کار میشود. انرژی با کار و حرکت همراه است. هرقدر ما کار بیشتری انجام دهیم برای انجام آن، به انرژی بیشتری نیاز است.
در این درس، دانش آموزان ابتدا به کمک انجام آزمایش، آموختههای سال سوم ابتدایی را درباره انرژی و تبدیلات آن تجربه میکنند. سپس با انجام فعالیتهایی درمی یابند که انرژی میتواند به روشهای مختلف در مواد و وسایل ذخیره شود.
در ادامه، سفر انرژی را از انرژی خورشید تا تبدیل به انرژی گرمایی در پدیدههای مختلف، بررسی میکنند.
در این قسمت، طرح درس و روش تدریس درس مذکور به صورت یک فایل 11 صفحه ای آورده شده است. این فایل در دو قالب ورد و پی دی اف تهیه و تنظیم شده و امکان ویرایش آن وجود دارد.
اهداف درس:
✅ فهرستی از انرژیهای مختلف در زندگی روزمره و تبدیل آنها به یکدیگر را تهیه کنند.
✅ تبدیل انرژی را در وسایل محدود و ساده بیان کنند.
✅ تبدیل انرژی را در وسایل متنوع بیان کنند.
✅ تبدیل انرژی را در وسایلی که بیش از یک نوع تبدیل انرژی در آنها انجام میشود، بیان کنند.
هدیه این محصول : طرح درس علوم تجربی پایه ششم، درس طراحی کنیم و بسازیم - طرح درس ورزش و نیرو