ادبیات نظری و چارچوب مبانی نظری برنامه ریزی حمل و نقل، سیاست های عمده ی حمل و نقل پایدار
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 159 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 62 |
ادبیات نظری و چارچوب مبانی نظری برنامه ریزی حمل و نقل، سیاست های عمده ی حمل و نقل پایدار
تعداد صفحه : 62
قالب ورد قابل ویرایش.
فهرست مطالب و بخشی از متن :
مبانی نظری وچارچوب مبانی نظری برنامه ریزی حمل و نقل، سیاستهای عمدهی حمل و نقل پایدار
فصل دوم : مبانی نظری تحقیق... 17
1-2- مقدمه. 18
2-2- مروری بر پیشینه برنامه ریزی حمل و نقل.. 18
1-2-2-سیر تکامل تفکر برنامه ریزی حمل و نقل شهری در جهان ( پس از دهه 1980): 18
2-2-2-سیر تکامل تفکر برنامه ریزی حمل و نقل در ایران.. 22
3-2- نظریهها و دیدگاههای مرتبط با حمل و نقل پایدار 24
1-3-2- نظریه توسعه پایدار- توسعه پایدار شهری.. 24
2-3-2- جنبش نوشهرسازی ( نوشهرگرایی) 27
3-3-2-دیدگاههای اندیشمندان حمل و نقل انسان محور 29
1-3-3-2- جین جیکوبز. 29
2-3-3-2- کالین بوکانان.. 30
3-3-3-2-دونالد اپلیارد. 31
4-3-3-2- پیتر کالتروپ... 32
4-2- ابعاد حمل و نقل پایدار شهری.. 32
1-4-2- بعد زیستمحیطی حمل و نقل پایدار 33
2-4-2- بعد اجتماعی حمل و نقل پایدار 33
3-4-2- بعد اقتصادی حمل و نقل پایدار 33
5-2- محورهای حمل و نقل پایدار 34
6-2- اهداف حمل و نقل پایدار 35
7-2-راهبردها و استراتژیهای عمده حمل و نقل پایدار 38
1-7-2-تغییرات در تکنولوژی وسایل نقلیه / سوخت... 39
2-7-2-اصلاح نحوهی استفاده از وسایل.. 39
3-7-2-مدیریت تقاضا 39
4-7-2-استراتژی کاربری زمین.. 40
8-2- سیاستهای عمدهی حمل و نقل پایدار 40
9-2- اصول برنامه ریزی و سیاست گذاری در دستیابی به حمل و نقل پایدار 41
1-9-2- محدودیت تردد وسایل نقلیه. 41
2-9-2-تغییر ساختار شهری و کاربری زمین.. 42
3-9-2-کاهش نیاز به سفر و تقلیل تأثیرات سوء حمل و نقل.. 43
1-3-9-2-ترویج پیادهسازی.. 43
2-3-9-2- ترویج دوچرخه سواری.. 43
3-3-9-2-گسترش حمل و نقل عمومی.. 43
4-9-2-تغییر فرهنگ استفاده از وسایل نقلیهی شخصی.. 44
5-9-2-مدیریت تقاضای سفر. 44
1-5-9-2- پیشبینی پارکینگها 44
2-5-9-2- پیشبینی نیازهای حرکت کالا. 45
3-5-9-2- پیشبینی نیازهای معلولین.. 45
6-9-2- ارتقاء کیفیت زیستمحیطی.. 45
7-9-2-توجه به نقش شبکهی حمل و نقل در مدیریت بحران حوادث طبیعی.. 46
10-2-شاخصهای حمل و نقل پایدار 46
11-2-چالشهای اصلی توسعه پایدار حمل و نقل.. 51
1-11-2-چالشهای پایداری مالی و اقتصادی حمل و نقل.. 51
2-11-2-چالشهای پایداری محیطی و بو مشناسی حمل و نقل.. 51
3-11-2-چالشهای پایداری اجتماعی و توزیعی حمل و نقل.. 52
12-2-چارچوب نظری تحقیق.. 52
13-2- پیادهسازی ( حمل و نقل پیاده محور ) 53
1-13-2- مقدمه. 53
2-13-2- ضرورت و اهمیت موضوع. 54
3-13-2- مؤلفههای تأثیرگذار در محیطهای پیادهسازی.. 55
4-13-2- اصول و معیارهای حمل و نقل پیادهسازی.. 62
5-13-2- راهبردها و سیاستهای حمل و نقل پیادهسازی.. 63
6-13-2- نتیجهگیری.. 64
14-2- دوچرخه سواری.. 65
1-14-2- مقدمه. 65
2-14-2- پیشینه تردد دوچرخه در جهان و ایران.. 66
3-14-2- انواع مسیرهای دوچرخه. 66
4-14-2- عوامل مؤثر در طراحی شبکه دوچرخه سواری موفق شهری.. 67
5-14-2- نتیجهگیری.. 68
15- 2- جمعبندی و نتیجهگیری 68
مقدمهترتیب مطالب فصل حاضر به گونهای است که مبانی نظری و ادبیات تحقیق در حوزه مسائل حملونقل، به خصوص حملونقل پایدار از ابعاد مختلف مورد شناسایی و بررسی قرار گیرد. در این فصل ابتدا پیشینهی برنامهریزی حملونقل به طور عام و حملونقل خصوصی به طور خاص در جهان و ایران مطرح شده و سپس ابعاد و محورهای مهم موضوع بیان شده و پس از آن بر مبنای ترتیبی که در برنامهریزی راهبردی است اهداف، راهبردها و سیاستهای حملونقل پایدار براساس منابع مختلف ارائه شده و در ادامه اصول برنامهریزی و سیاستگذاری در دستیابی به حملونقل پایدار براساس موارد قبل بیان شده و در نهایت شاخصها و چالشهای پیش روی حملونقل پایدار ارائه شده است.
هدف از تدوین مبانی نظری در این پژوهش، مطالعهی ادبیات نظری مطرح در زمینه موضوع حملونقل پایدار و آشنایی بیشتر با موضوع است تا بتوان دادههای لازم در مدلهای تحلیلی را بر مبنای آن تعیین نموده و به نتایج علمی و دقیق دست یافت.
2-2- مروری بر پیشینه برنامهریزی حملونقلاز آنجاییکه موضوع و مفهوم حملونقل پایدار (موضوع کلی تحقیق حاضر)، در حوزه حملونقل انسانمحور میگنجد و براساس منابع علمی مختلف، پس از دهه 1980 بود که نگرش برنامهریزی حملونقل به سمت مفاهیم و موضوعات حملونقل انسانمحور گرایش پیدا کرد؛ بنابراین آنچه که نیاز است در این تحقیق به آن پرداخته شود ، بررسی دیدگاههای حملونقلی پس از دهه 1980 میباشد.
نظریههای حملونقلی انسانمحور بعد از دهه 1980 :
یکی از مهمترین نظریههای ارائه شده در این دوران ، الگوی وونرفیاآرامسازیترافیک است که گرچه به لحاظ نظری در اواخر دهه 1960 تبیین گردید اما از اوایل 1980 جنبه عمومی و اجرایی به خود گرفت. وونرفها در واقع خیابانهای واحد همسایگی طراحی شده جهت محدود کردن سرعت خودرو و اولویت بخشی به حرکت پیاده و زندگی روزانه ساکنان هستند.
از اواخر دهه 1980 سرمایهگذاری جهت ایجاد شبکهها و انواع سامانههای حملونقل همگانی در شهرها ابعاد بسیار گستردهتری یافت و گرههای حملونقلی به عنوان یکی از مهمترین کانونهای توسعه شهری مطرح گردیدند. نظریه توسعه وابسته به حملونقل همگانی[1] که در برخی متون تخصصی با اصطلاحات و عبارات دیگری چون توسعه پیوسته با حملونقل همگانی[2]و توسعه در مجاورت حملونقل همگانی[3] نیز یاد میگردد در همین زمان ارائه شد.
از سوی دیگر، در دهه پایانی قرن گذشته و در آستانه هزاره سوم و با تقویت گرایش به رویکردهای اجتماعی و طراحی شهری در توسعهی بافتهای پیرامونی پایانههای حملونقلی، در سالیان اخیر توسعه حمل و نقل همگانی محور[4]به عنوان کاملترین دیدگاه معرفی شده است که برخی از مهمترین ویژگیهای اینگونهی اخیر، وجود کاربری مختلط در پیرامون پایانهها، توجه به کیفیات طراحی محله، کاهش استفاده از اتومبیل شخصی و گسترش گونههای ترابری همساز با حملو نقل همگانی به ویژه پیادهروی و دوچرخهسواری میباشد.
از سویی دیگر، دهه 90 قرن بیستم میلادی همزمان با گسترش مباحث توسعه پایدار در جهان و در شاخههای گوناگون حرفهای از جمله حملونقل بوده است. اصطلاح حمل و نقل پایدار [5]نیز به همین دلیل از حدود دو دهه پیش وارد ادبیات تخصصی مطالعات شهری گردید که مفهوم آن را میتوان به طور خلاصه برگرفته از تعریف اصلی توسعه پایدار، چنین دانست: آن گونه از حملونقل است که نیازهای جابهجایی انسان امروزی را بدون آنکه مخاطرهای برای نسلهای آتی جهت تأمین نیازهای جابهجایی آنها ایجاد نماید، تأمین کند.
رشد هوشمند[6] از دیگر نظریات طرح شده در دهه پایانی قرن بیستم است که ریشههای آن در توسعه پایدار قرار داشته و به ویژه در جهت مقابله با پراکندگی شهری و حومهنشینی، بر توسعه مراکز شهرها بر مبنای حملو نقل همگانی و نیز کاربری زمین فشرده، مختلط، با قابلیت پیادهروی و ایجاد طیفی از انتخابهای سکونتی تأکید مینماید.
در نهایت اینکه در آستانه هزاره سوم بر ترکیب اصول طراحی شهری و حملونقل همگانی به ویژه سامانه های ریلی در جهت استقرار اجتماعاتی فشردهتر، دارای کاربری مختلط و با قابلیت پیادهروی در پیرامون پایانههای حملو نقلی بیش از پیش تأکید میگردد. از جمله مهمترین نظریههای ارائه شده در این رابطه دهکدههای حملونقلی است که منظور ایجاد محلاتی سرزندهتر و پایدارتر با محوریت ایستگاههای حملو نقل همگانی است ( مفیدی شمیرانی و دیگران،5:1388).
جدول 1-2: نظریه های مرتبط با حمل و نقل شهری از 1980 تا کنون
دوره زمانی ارائه نظریه | نظریه پرداز | عنوان/شرح نظریه | ایده/تألیف اصلی | مهمترین اقدامات و پیشنهادات |
1990-1960 | نیک دی بوئر | الگوی وونرف یا آرام سازی ترافیک (Traffic Calming) | - ایجاد همسازی میان پیاده و خودرو در خیابان های واحد همسایگی با محدود کردن سرعت و چگونگی حرکت خودروها | - حداکثر سرعت خودروهای معمولی 15-12 و خودروهای اضطراری 25 کیلومتر در ساعت - پیش بینی محلهای پارک خودرو - محل بازی بچه ها و مسیر پیاده در تمامی سطح خیابان |
[1] -Transit Related Development (TRD)
[2] -Transit Joint Development (TJD)
[3] -Transit Adjacent Development (TAD)
[4] -Transit Oriented Development (TOD)
[5] -Sustainable Transportation
[6] -Smart Growth
ادبیات نظری و چارچوب مبانی نظری برنامه ریزی استراتژیک توسعه گردشگری
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 389 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 66 |
ادبیات نظری و چارچوب مبانی نظری برنامه ریزی استراتژیک توسعه گردشگری
تعداد صفحه : 66
قالب ورد قابل ویرایش.
فهرست مطالب و بخشی از متن :
-1) مقدمه…………............................….…...………………………………………………..17
2-2) سیر و سفر از دیدگاه قر………………..........………………..…………………………..18
2-3) سخنان بزرگان دین در مورد سفر………........................……………...........…....……………20
2-4) تعریف و مفهوم نظام گردشگری…….........................………..…...………………..…………20
2-4-1) تعریف گردشگری……………......………………..……………………………..20
2-5) پیشینه جهانگردی در استان کرمان……………........…..………....………….……………22
2-6) تاریخچه و منشأ برنامه ریزی استراتژیک……….........................……………....……………25
2-6-1) تاریخچه برنامه ریزی استراتژیک…………………..……………….……………25
2-6-2) تاریخچه برنامه ریزی استراتژیک در غرب……………..............……………………28
2-6-3) تاریخچه برنام ریزی استراتژیک در ایران……………….........…..…………………31
2-7) مدل های نظری برنامه ریزی استراتژیک………............................…..………………………32
2-7-1) مدل برنامه ریزی استراتژیک پایه……………………............………....….………32
2-7-2) مدل برنامه ریزی استراتژیک مبتنی بر هدف…………………....…………………33
2-7-3) مدل برنامه ریزی استراتژیک تعدیلی………........................……………..……....…34
2-7-4) مدل برنامه ریزی استراتژیک سناریویی………….….............………….…………35
2-7-5) مدل برنامه ریزی استراتژیک ارگانیک………………..…..…………...…………36
2-7-6) مدل برنامه ریزی استراتژیک استونر و فریمن……..…………..……….…………38
2-7-7) مدل برنامه ریزی استراتژیک برایسون……............……...……….…….…………41
2-7-8) مدل برنامه ریزی استراتژیک دانکن……...............……..……….…….…………43
2-7-9) مدل برنامه ریزی استراتژیک دیوید…...............………...…………..…….………46
2-7-10) مدل برنامه ریزی استراتژیک هکس…………...........……....……….…………47
2-7-11) مدل برنامه ریزی استراتژیک پیرس و رابینسون………………....……...……....…48
2-7-12) مدل برنامه ریزی استراتژیک گود اشتاین……………....………....………..….…49
2-7-13) مدل برنامه ریزی استراتژیک وایتمن………….........…….………..….....………50
2-7-14) مدل برنامه ریزی استراتژیک دفت………............…….….......…………………51
2-7-15) مدل برنامه ریزی استراتژیک گلوئیک…………….......………….……....…......…53
2-8) ابعاد برنامه ریزی……….....................................................……......……....………………54
2-8-1) بعد زمان در برنامه ریزی………….........................….……....…....………….…54
2-8-2) بعد کاربرد در برنامه ریزی……...…...………..……………..………………55
2-8-2-1) برنامه های تک کاربردی……………..…...…….…….………….……55
2-8-2-2) برنامه های دائمی…………….……..……..…….…………………56
2-8-3) بعد وسعت در برنامه ریزی……………..…………..….…….……………56
2-8-3-1) برنامه ریزی استراتژیکو..…….. ……......…….…….…………………56
2-8-3-2) برنامه ریزی تاکتیکی…….……..…….……….…….………………57
2-8-3-3) برنامه ریزی عملیاتی……........………..…….…….…………………57
2-9) اهمیت برنامه ریزی جهانگردی………….…….….…………………………………58
2-10) نظام دهی گوناگون مدل برنامه ریزی استراتژیک جهانگردی……….....…….…….………62
2-11) مزایا و معایب الگوی استراتژیک برنامه ریزی جهانگردی………..….……………………65
2-11-1) مزایا……........……...………………………………………………65
2-11-2) معایب………......……...……………………………………………66
2-12) برنامه ریزی توسعه گردشگری……………...………………………………………66
2-13) سیر تحول برنامه ریزی گردشگری……….........................…………...…………………68
2-14) مراحل توسعه و تکامل گردشگری…………..........…………..………….……………70
2-15) سطوح برنامه ریزی توسعه گردشگری……………….....…………..…………….……73
2-15-1) سطح بین المللی برنامه ریزی گردشگری…….………….…………….……73
2-15-2) برنامه ریزی گردشگری در سطح ملی……..………….……………………73
2-15-3) برنامه ریزی گردشگری در سطح منطقه ای…………………………………74
2-15-4) برنامه ریزی در سطح زیر منطقه ای……….………………………………74
2-15-5) برنامه ریزی در سطح پهنه توسعه و کاربری زمین…...……….………………75
2-15-6) برنامه ریزی در سطح سایت………….…………………………………75
2 -15-7) طراحی تسهیلات……………………………………………………76
2-16) بررسی تحقیقات انجام شده……..........…….………………………………………76
2-16-1) تحقیقات انجام شده در داخل……..........……..……………………………76
2-16-2) تحقیفقت انجام شده در خارج…….……....………………………………78
2-17) ارائه مدل …….................….…...….……………………………………………79
2-17-1) ملاحظات خاص در طراحی مدل برنامه ریزی استراتژیک جهانگردی….......…..…..79
فصل دوم
مبانی نظری
2-1- مقدمه:
در وضعیت حاضر، یکی از چالش های بزرگ فراروی بازاریابی گردشگری، ضرورت اتخاذ راهبرد(برنامه استراتژیک) موثر برای جایگاه یابی مقصد است. برای اینکه یک مقصد به نحو مؤثری در بازار هدف مورد تبلیغات پیشبردی قرار گیرد، یک مقصد باید به نحو مطلوبی نسبت به رقبای خود متمایز گردد یا به عبارت دیگر جایگاه مثبتی در ذهن مصرف کننده اشغال کند. کلیدی ترین مسئله در فرآیند جایگاه یابی ایجاد و مدیریت یک ادراک یا انگاره متمایز و جذاب از مقصد است( کالانتونه [1]و همکاران، 1989) ( بیرلی[2] و مارتین[3]، 2004).
دولت ها روز به روز بیشتر به این واقعیت پی می برند که جهانگردی نه تنها طیفی بسیار گسترده از اثرگذاری را دارد، بلکه به صورت بالقوه موجب تجدید حیات اجتماعی و فرهنگی می شود. از این رو، در صحنه توسعه جهانگردی، برنامه ریزی نقشی مهم تر پیدا می کند. زیرا انتظارات و هدف های دولت ها از توسعه جهانگردی به فراسوی منافع اقتصادی می رسد، و برای دستیابی به این هدف ها و تأمین انتظارات و خوسته ها، برنامه ریزی اهمیت بیشتری پیدا می کند( جهانگردی در چشم اندازی جامع، ص 395).
هر چند توسعه ی گردشگری منافع اقتصادی و اجتماعی زیادی به همراه دارد، اما اثرات منفی زیادی نیز می تواند به همراه داشته باشد. بنابراین برنامه ریزان بایستی راه هایی را برای توسعه در نظر گیرند که باعث رفاه و سعادت جامعه میزبان شود( گلدنر و ریچی، 2009، ص 444).در این فصل از تحقیق به بررسی نظریات مطرح شده در باب گردشگری پرداخته میشود. حال آنکه نظریات مطرح شده در هر رشته و به طور اختصاصیتر در هر شاخه ارزشمندترین سرمایه آن رشته میباشند.
2-2- سیر و سفر از دیدگاه قرآن
اسلام، دین کامل و جامعی است که به تمام نیاز های فطری انسان توجه کامل داشته و برای تمام نیاز های جسمی و روحی، ابعاد مختلف ، زوایای پیدا و پنهان بشر برنامه و شیوه کار ارائه کرده است. سیر و سفر از جمله نیاز های روحی و فطری انسان است که در بسیاری از جنبه های حیاتی وی نقش موثری ایفا می کند. وجود آیات متعدد در قرآن کریم و به طور کلی متون دینی حاکی از اهمیت این موضوع در اسلام است. درباره ی اهمیت سیر و سفر و جایگاه آن در تعالیم دینی همین بس که مفهوم سیروسفر با الفاظ مختلف در قرآن کریم آمده است.
واژه سیر در قرآن در تکاپوی زندگی به ویژه در ابعاد اقتصادی ، فرهنگی ، سیاسی و تاریخی ، سفر و گردشگری و سیر و جهانگردی دارای نقشی تعیین کننده و سرنوشت ساز است. از دیر زمان مردمان خردمند برای سیر و سفر جایگاه ویژه ای قائل بوده اند و آن را بخشی از زندگی اجتماعی و انسانی خویش می شمرده اند. قرآن مجید ، با به کارگیری واژه «سیر» در اشکال و هیبت های گوناگون، دستور به جهانگردی و گردشگری می دهد: (قد خلت من قبلکم سنن فسیروا فی الارض...) پیش از شما سنت هایی بوده است، پس به روی زمین بگردید و بنگرید...(فسیرو فی الارض فانظرو کیف کان عاقبة المکذبین) پس در روی زمین بگردید و بنگرید که عاقبت کار آنان که پیامبر (ص) را به دروغ نسبت می دادند، چگونه بوده است.
(قل سیروا فی الارض کیف کان عاقبة المجرمین) بگو در زمین سیر کنید و بنگرید که پایان کار مجرمان چگونه بوده است.
دسته ی دیگر از آیات قران، به صورت پرسش های سرزنشی و تحریکی به مساله گردشگری پرداخته و آنانی که از این مهم سر بر می تابند مورد نکوهش و پرسش قرار داده است(افلم یسیروا فی الارض فینظروا کیف کان عاقبة من قبلهم ...) آیا در روی زمین نمی گردند تا بنگرند که پایان کار پیشینیانشان چه بوده است؟(افلم یسیروا فی الارض فتکون اهم قلوب یعقلون بها...) آیا در زمین سیر نمی کنند تا صاحب دل هایی شوند که بدان تعقل کنند....در جای دیگر قرآن به سنت های تاریخی و نوامیس طبیعی مانند عزتها و ذلتها، پیروزی ها و شکست ها، خوشبختی ها و بدبختی ها اشاره می کند و می فرماید (قد خلت من قبلکم سنن فسیروا فی الارض...) پیش از شما سنت ها و قانون هایی عملاً به وقوع پیوسته است . پس در زمین و آثار تاریخی گذشتگان گردش و کاوش کنید.
از مجموع این آیات و مانند آن می توان دریافت که: اصل مساله گردشگری و سیر و جهانگردی نیز برداشت و دریافت ژرف و عمیق از این سیروسفر، مورد عنایت و توجه خداوند متعال در قرآن مجید است. در زمانی که هنوز نوشته و کتابی در زمینه شناخت تاریخ و سنن اجتماعی تدوین نشده بود مدرسه و دانشگاهی در این رابطه وجود نداشت و یا در دسترس عرب و مسلمان جزیرةالعرب نبود، خداوند، مسلمانان را به سیر و نظر در این مقوله ها فرا می خواند و از آنان می خواهد که در این باره به تفکر و تدبر بپردازند. روشن است که فراخوانی خود به خود نوعی دستور به جهانگردی و سیرو سفر به مکان های تاریخی و جغرافیایی را به دنبال دارد. در آیات قرآن کریم به بسیاری از نقاط جغرافیایی و تاریخی اشاره شده که همواره مورد توجه باستان شناسان قرار گرفته است (یاوری،1390).
[1] Clantone
[2] Beerli
[3] Martine
ادبیات نظری و چارچوب مبانی نظری باورهای غیرمنطقی و تحلیل رفتار متقابل
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 240 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 92 |
ادبیات نظری و چارچوب مبانی نظری باورهای غیرمنطقی و تحلیل رفتار متقابل در 92 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
فهرست مطالب و بخشی از متن :
مبانی نظری وچارچوب مبانی نظری باورهای غیرمنطقی وتحلیل رفتار متقابل
فصل دوم: پیشینه تحقیق
مقدمه............................................................................................................
نظریه عقلانی- عاطفی..................................................................................
ریشه باورهای غیرمنطقی............................................................................
باورهای منطقی و غیرمنطقی........................................................................
ویژگیهای باور منطقی................................................................................
ویژگیهای باور غیرمنطقی...........................................................................
انواع باورهای غیرمنطقی..............................................................................
تحمل بالا ناکامی در مقابل تحمل پایین ناکامی.............................................
انواع باورهای غیرمنطقی در نظریه الیس در آزمون جونز ........................
باورغیرمنطقی نیاز به تائید دیگران .............................................................
باور غیرمنطقی انتظار بیش از حد از خود...................................................
باور غیر منطقی تمایل به سرزنش...............................................................
باور غیرمنطقی واکنش به ناکامی.................................................................
باور غیرمنطقی به مسئولیتی عاطفی.............................................................
باور غیرمنطقی نگرانی زیاد توام با اضطراب..............................................
باور غیرمنطقی اجتناب از شکست ..............................................................
باور غیرمنطقی وابستگی به دیگران.............................................................
باور غیرمنطقی درماندگی نسبت به تغییر....................................................
باور غیرمنطقی کمالگرایی...........................................................................
نظریه تحلیل رفتار متقابل.............................................................................
نظریه شخصیت برن....................................................................................
تحلیل کنشی حالات نفسانی..........................................................................
کارکردهای حالت «کودک»...........................................................................
کارکردهای مثبت و منفی «کودک طبیعی»....................................................
کارکردهای حالت خود «والد»......................................................................
بخشهای مثبت و منفی «والد کنترل کننده و مستبد»...................................
بخشهای مثبت و منفی «والد مهربان و پرورش دهنده».............................
هدف کلی تحلیل رفتار متقابل (TA)..............................................................
آسیبشناسی روانی.....................................................................................
آسیبشناسی ساختاری................................................................................
آسیبشناسی کارکردی................................................................................
انواع تبادل....................................................................................................
تشخیص حالات نفسانی................................................................................
مسدود کردن و پسراندن والد....................................................................
نمودار حالات نفسانی...................................................................................
تئوری تماس اجتماعی..................................................................................
نوازشهای مثبت و منفی..............................................................................
نمودار نوازش..............................................................................................
نوازشهای شرطی.......................................................................................
نوازش در مقابل سرزنش............................................................................
سازماندهی وقت.........................................................................................
کنارهگیری....................................................................................................
مناسک «ادای تشریفات»...............................................................................
سرگرمیها...................................................................................................
فعالیتها.......................................................................................................
بازیها و باجگیریها......................................................................................
مثلث نمایشی کارپمن....................................................................................
صمیمیت.......................................................................................................
پیشنویس زندگی یا نمایشنامه و ریشههای آن...........................................
پیشنویس زندگی برنده، بازنده و غیربرنده.................................................
تحلیل نمایشنامه زندگی................................................................................
نمودار نمایشنامهی زندگی...........................................................................
نمایشنامه کوچک..........................................................................................
وضعیتهای زندگی......................................................................................
اهداف تغییر در تحلیل رفتار متقابل..............................................................
درمان باورهای غیرمنطقی مبتنی بر تحلیل رفتار متقابل..............................
دامنه کاربرد تحلیل رفتار متقابل..................................................................
تحقیقات داخلی و خارجی در رابطه با باورهای غیرمنطقی..........................
تحقیقات داخلی و خارجی در زمینه رویکرد تحلیل رفتار متقابل
فصل دوم
ادبیات تحقیق
مقدمه
خانواده چیزی بیش از مجموعه افرادی است که در یک فضای مادی و روانی خاص به سر میبرند. خانواده یک نظام اجتماعی و طبیعی است که ویژگیهای خاص خود را دارد. این نظام اجتماعی مجموعهای از قواعد و اصول را ابداع و برای اعضای خود نقشهای متنوعی تعیین میکند. علاوه بر این، خانواده از یک ساخت نظامدار قدرت برخوردار است. صورتهای پیچیدهای از پیام رسانیهای آشکار و نهان را به وجود میآورد، و روشهای مذاکره و مسئلهگشایی مفصلی در اختیار دارد که به آن اجازه میدهد تا تکالیف مختلفی را با موفقیت به انجام برساند. رابطۀ اعضای این خردهفرهنگ رابطهای عمیق و چندلایهای است که عمدتاً براساس تاریخچۀ مشترک، اوراقها و فرضهای مشترک و درونی شده راجع به جهان، و اهداف مشترک بنا نهاده شده است (گلدنبرگ و گلدنبرگ، ترجمه حسین شاهی برواتی و همکاران، 1385).
ازدواج به جای آنکه صرفاً پیوند دو نفر با یکدیگر باشد، معرف دگرگونی در دو نظام جا افتادۀ خانوادگی و تکوین یک خردهنظام در داخل هر یک از آنهاست. امروزه به زوجین وابستگی رسمی کمتری با سنتهای خانوادگی دارند، و لذا الگوهای کمتری برای تقلید در اختیار آنهاست. بنابراین، زوجهای امروزین باید ابتدا خود را به عنوان یک همسر به طرف متقابل متعهد سازند و از این طریق خود را از خانوادههای مبدأ تفکیک کنند و صرفاً در درجه دوم با خانوادۀ مبدأ خویش پیوند برقرار سازند. شاخص جدایی مناسب از خانوادههای مبدأ و تکوین یک واحد زناشویی منسجم عبارت است از تعهد داشتن در قبال همسر (بارن هیل ولانگو، 1987). به طور آرمانی، هر دو طرف باید احساس کنند که آنها بدون قربانی کردن «من» یعنی، احساس استقلال و خودپیروی شخصی، قسمتی از «ما» به شمار میآیند (گلدنبرگ و گلدنبرگ، ترجمه حسین شاهی برواتی و همکاران، 1385).
مردان و زنان، چه در خانوادۀ مبدا خویش و چه در خانوادهای که از طریق ازدواج شکل گرفته است، تجربۀ متفاوتی از زندگی خانوادگی دارند. آنها معمولاً با انتظارات، باورها، ارزشها، نگرشها، اهداف، و فرصتهای متفاوتی بزرگ میشوند.
طرز فکر آنها دربارۀ انتظاری که از آنان در زندگی زناشویی، و بعدها، پدر و مادر شدن، میرود با یکدیگر فرق میکند، و تعجبی ندارد که تجارب متفاوتی نیز خواهند داشت. به طور متعارف و سنتی، زنهای مجرد تا هنگام ازدواج در کنار خانوادۀ مبدأ زندگی میکنند، آنها در این بین فرصت آن را ندارند که مستقل بودن را تجربه کنند اما در سالهای اخیر با ورود زنان به نیروی کار، بسیاری از آنان تصمیم گرفتهاند که تنها زندگی کنند،یا آنکه با مردان یا سایر زنان به صورت مشترک زندگی کنند. معمولاً برای مردها، جدایی از خانوادۀ مبدأ سادهتر است و از تائید اجتماعی بیشتری در این خصوص بهرهمند هستند (گلدنبرگ و گلدنبرگ، ترجمه حسین شاهی برواتی و همکاران، 1385).
فروپاشی نقشهای قالبی مرد و زن در رابطه با مسئولیتهای خانگی و شغلی امری ضروری به شمار میآید. اما زنهای کارمند با اینکه نسبت به سابق کمتر اتفاق میافتد- باز هم مسئولیت عمدۀ مراقبت از فرزند و بسیاری از کارهای خانه را بر دوش دارند. مضاف برآن، احتمال دارد که مسئولیت حفظ تماس با خانوادههای مبدأ زن و شوهر و همچنین حفظ دوستیها و عهدۀ آنها باشد. به طور سنتی، ادارۀ خانه و پرورش کودکان حوزۀ کاری زنان را تشکیل میدهد و مردها مسئولیت حمایت مالی را در صورت لزوم، حمایت جسمانی خانواده را بر عهده دارند (گلدنبرگ و گلدنبرگ، ترجمه حسین شاهی برواتی، 1385).
به نظر مک گلدریک، ممکن است مردها بخواهند صمیمیت بیشتری با همسران خویش برقرار کنند، حال آنکه زنها احساس نکنند که مایلاند زندگی خاص خود را به وجود آورند، مثلا، از طریق اشتغال مجدد یا سایر فعالیتهای بیرون از خانه. مک گلدریک مدعی است که اگر تنشهای شدید زناشویی باعث متارکۀ زن از شوهر شود، آسیبپذیری زنها بیشتر میشود. سرانجام چونکه زنها بیشتر از مردها عمر میکنند، بسیاری از آنها میتوانند احساس تنهایی و کمبود مالی نمایند، بسیار پیش میآید که آنها برای دریافت حمایت و مراقبت به دختران (یا شاید عروسکهای) خویش روی آورند، زیرا در جامعه ما قسمت عمدۀ مراقبت از پیران بر دوش زنهاست (گلدنبرگ و گلدنبرگ، ترجمه حسین شاهی، 1385).
نظریهی عقلانی- عاطفی[1]
روانشناسی شناختی را میتوان رویکردی جدید در علم روانشناسی دانست. امروزه شواهد کافی وجود دارد که نشان دهد انسان موجودی منفعل در برابر رویدادها نیست بلکه ضمن دریافت اطلاعات از محیط به تجزیه و تحلیل میپردازد. طرفداران دیدگاه شناختی عقیده دارند که هیجانات و رفتارهای آدمی تحت تاثیر ادراک او از واقعیت قرار دارد. این موقعیت نیست که به تنهایی تعیینکنندهی احساس افراد باشد، بلکه پاسخ هیجانی به نحوه تفسیر موقعیت و تفکر در مورد آن بستگی دارد (بک[2]، 1995).
[1] - Rational-Emotive
[2] - Beck A T
ادبیات نظری و چارچوب مبانی نظری باورهای غیر منطقی و انواع آن
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 54 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 36 |
ادبیات نظری و چارچوب مبانی نظری باورهای غیر منطقی و انواع آن در 36 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
باورهای غیر منطقی
تعاریف باور
واژه "Belief"در فارسی به باور، عقیده، ایمان و اعتقاد ترجمه شده است(آریانپور و دیگران، 1385). باور یعنی پذیرش یک اصل یا یک مذهب یا یک حقیقت و تمایل به واکنش خود آگاهانه در یک شیوه یا طریقه ثابت در یک وضع خاص. باور یعنی ایمان، اعتقاد و عقیده(امین پور و احمد زاده1390).این واژه از اصطلاحات مربوط به حوزه روانشناسی اجتماعی است که مباحث مربوط به پدیده روانی اعتقاد را از این حیث که دارای رفتارسازی اجتماعی است مطالعه میکند.در یک تعریف ساده و رسا، «باورها یا عقیدهها، اندیشههایی هستند که فرد به درستی و حقانیت آنها اعتقاد دارد.»(پارسا، 1383).کرچ و کرچفلید باور را چنین تعریف کردهاند: «باور، سازمانی باثبات از ادراک و شناختی نسبی درباره جنبه خاصی از دنیای یک فرد است.» برای مثال، اعتقاد به بابانوئل که مفاهیم گوناگون به آمیختهای همچون: جنبه جسمانی، لباس و نوع پوشش، جنبه کارکردی آن را دربر میگیرد. در مفهوم وسیعتر، باورها دربرگیرنده شناخت یا دانستهها، عقاید یا آیین است».(روشبلاو و همکاران[1]، به نقل از دادگران 1371).
2
-8- منابع باورها
باورها از کجا شکل میگیرند؟ منابع شناختی و عاطفی و بینشی شکلگیری باورها چیست؟ برخی از روانشناسان اجتماعی به این نتیجه رسیدهاند که «باورها سه ریشه اصلی دارند: تجربه شخصی، اطلاعات حاصل از دیگران و استنتاج، حتی ممکن است باورها محصول همزمان این سه منبع باشند. مثلاً، ممکن است شخصی نوار جدید آقایXرا خیلی خوب توصیف کند زیرا شخصاً به آن گوش داده است. همچنین نوار مزبور ممکن است به این علت خیلی خوب به نظر برسد که فردی مورد اعتماد آن را تعریف کند یا در روزنامهها راجع به آن مطالب مثبت زیادی نوشته شده باشد. در حالت اخیر، باور شخص بر اطلاعات حاصل از دیگران استوار خواهد بود. بالاخره،احتمال دارد که شخص اصلاً به نوار گوش نداده باشد و کسی هم درباره آن با او صحبت نکرده باشد اما باور او و محصول این استنتاج باشد: چون نوارهای آقای xخیلی خوب است، پس نوار جدید او نیز به احتمال نزدیک به یقین خیلی خوب خواهد بود.» (بدار[2]،1389).
2-9-مفاهیم مرتبط با باور
نگرش، دید قالبی، عقیده، باور، تعصب و پیشداوری از مفاهیم نزدیک بههم اما در واقع جدا هستند که اگر برخی از آنها در عرف عامه بهجای هم بهکار روند، خیلی دور از انتظار نیست اما در برخی متون علمی و ترجمهای هم گاهی اوقات به جایگاه استعمال این مفاهیم توجه نمیشود و بدون ضابطه معینی بهجای هماستعمال میشوند؛ خصوصاً عقیده و باور «که غالباً مترادف با نگرش تلقی شدهاند» (کریمی،1389). بهعنوان مثال درعبارت زیرکه به فرق باوربهعنوان جزیی ازنگرش پرداخته است،باوروعقیده رابه یک معنی بهکاربردهاست: «عقیده ونگرش دوجنبه مکمل یک فرایندهستند. اولی ازپویایی وزمینههای عاطفی بیشتری برخورداراست ودومی،بیشترجنبه عقلانی و گفت و شنود و ارتباط شفاهی دارد. این امر نشانگر آن است که نگرش و عقیده، آنچنان در هم آمیختهاند که سنجش افکار (عقاید) عمومی اغلب از طریق "سنجش نگرش" انجام میگیرد و نگرشهای فرعی گویای این واقعیت است که چرا و چگونه یک گفت و شنود یا یک بحث منطقی قادر به تغییر عقاید نیست و تنها میتواند (گاهی) عقاید موجود را تقویت کند» ( روشبلاو و همکاران ،ترجمه دادگران،1371).بنابراین، لازم است با رویکرد افتراقی، به تعریف مختصری از مفاهیم مرتبط با باور پرداخته شود. از طرف دیگر در منابع موجود روانشناسی توجه بسیار ناچیزی به بحث باور شده است و طرح آن در ضمن این مفاهیم مشابه است که البته درهمتنیدگی این مفاهیم هم در این مساله دخیل بوده است. در هرحال، با تشریح اجمالی این مفاهیم با رویکرد افتراقی، این فایده هم وجود دارد که درک بهتری از مفهوم باور بهوجود خواهد آمد؛ چنانچه به گفته مکگوایر این اصطلاحات «نامهایی هستند در جستجوی یک تمایز بهجای اینکه تمایزی در جستجوی یک اصطلاح باشند.» (کریمی،1389).
1. عقیده[3] ؛ درسادهترینسطح، عقیده چیزی است که شخص بر مبنای واقعیات، درست میپندارد. بدینسان، من عقیده دارم که: کمتر از 15000 دانشجو در دانشگاه کالیفرنیا در سانتاکروز ثبتنام کردهاند؛ بستن کمربند ایمنی از وقوع سوانح اتومبیل جلوگیری میکند؛ شهر نیویورک در تابستان گرم است. این قبیل عقاید اساساً شناختی هستند، و در ذهن رخ میدهند نه در اندرون بدن. همچنین ناپایدارند، یعنی میتوان آنها را با شواهد مخالف خوب و روشن، دگرگون کرد. بدینسان، اگر رالف نادر (کارشناس مسایل اتومبیل) شواهدی به من عرضه کند که حاکی از اینکه کمربندهای ایمنی با ساخت کنونی خود، سوانح رانندگی را کاهش نمیدهند، عقیده خود را در مورد مسئله تغییر میدهم.» (بدار و همکاران، ترجمه گنجی،1389). در تفاوت عقیده و باور گفتهاند: «باورها جنبه کلیتری نسبت به عقاید دارند. آنها دنیای فرد را میسازند و به او ثبات نظر و عقیده میدهند. مجموعه مطالبی که ما درباره یک موضوع خاص میدانیم و همه قضایایی که برای ما معنایی ندارند و همچنین همه موضوعاتی که ما فکر میکنیم واقعیت دارند، باور ما را تشکیل میدهند.»( روشبلاو و همکاران،ترجمه دادگران،1371).
برخی هم در تفاوت عقیده و باور گفتهاند: «اصطلاح عقیده همچنان به گستردگی و بهویژه در مورد نظرخواهی از عقاید عمومی، جایی که تمرکز روی نگرشهای مشترک و اعتقادات گروههای بزرگی از مردم است بهکار میرود. بهطور کلی این عقاید عمومی ترکیبی هستند از نگرشها، باورها، و نیتهای رفتاری، بهعنوان مثال در یک نظرخواهی تلویزیونی ممکن است از پاسخدهندگان پرسیده شود آیا کاندیدایX راقبولدارید؟،«آیاتصورمیکنیدکهکاندیدایX بهمسایلطبقاتمحرومجامعهعلاقمنداست؟واگرامروزانتخاباتصورتگیرد،آیابهکاندیدایX رأیمیدهید؟»(کریمی،1389).
2. نگرش[4] ؛ برایدرکبهترمفهومنگرشوارتباطآنباباوروعقیده،«فرضکنیدشخصیمعتقدباشدکهیهودیانبهاعمالبازرگانی "زیرکانه" اشتغالدارند،یااینکهشرقیهاآدمهایموذی و آب زیر کاهاند، یا افراد کمتر از 25 سال دارای خردمندی ویژهای هستند، یا اینکه شهر نیویورک همچون یک جنگل است اینها، هم هیجانآور و هم ارزیابی کنندهاند، یعنی، بر دوست داشتن و دوست نداشتن دلالت دارند. اعتقاد به اینکه شرقیها موذی و آب زیرکاهند، قویاً بر این دلالت دارد که فرد علاقهای به آنها ندارد. عقیده به اینکه شهر نیویورک همچون یک جنگل است، با این عقیده که در تابستان هوای نیویورک گرم است تفاوت میکند. عقیده به اینکه شهر نیویورک همچون یک جنگل است صرفاً شناختی نیست، بلکه با ارزیابی کم منفی و قدری هیجان و اضطراب همراه است. عقیدهای که شامل یک جزء ارزیابی کننده و یک جزء هیجانی باشد، نگرش نامیده میشود. در مقایسه با عقاید، نگرشها خیلی به دشواری تغییر مییابند.» (ارونسون،ترجمه شکر کن1389).پس وجود مؤلفه عاطفی، نگرشها را از دانش یا اعتقاد متمایز میکند( کریستنسن و همکاران ،ترجمه بشیری و دیگران ،1385).
همچنین نگرش دارای بعد سومی به نام رفتار است. برخی محققان، نگرش را حلقه واسط بین باورها و رفتار دانستهاند؛ یعنی باورها وقتی به نگرش تبدیل شوند، میتوانند در رفتار متجلی گردند. ایشان معتقدند هر نگرشی دارای یک بعد شناختی است که نگرش (که ماهیت عاطفی دارد)، از آن تغذیه میگردد. جنبه رفتاری نگرش به هدفها مربوط میشود، یعنی اعمالی که در برابر یک موضوع که باور و حالت عاطفی مثبت یا منفی به آن پیدا شده است، نشان داده میشود(بدار و همکاران، ترجمه گنجی،1389).
3. دید قالبی[5] ؛ دیدقالبیراحاصلتعمیمبهجایانابهجاینگرشهامیدانند. نگرش،ازموادمقدماتیوپیشنیازهایتحققدیدقالبیاستکهخودبرآیندیازعقایدوباورهاست. البتهنهاینکههرنگرشیبهشکلگیریدبدقالبیمنتهیشود. «نگرش،نخستتعمیممییابدسپسدیدقالبیشکلمیگیرد».روانشناسان، دید قالبی را یک رشته باورها و عقایدی درباره جنبههایی از رفتار دانستهاند که تصور میشود، اکثر افراد گروه خاصی دارا میباشند. چنانکه عقیده رایج بسیاری از اروپاییان بر این است که مردم سواحل دریای مدیترانه افرادی زودجوش و هنرمند هستند، در صورتی که مردم شمال اروپا خونسرد، ولی فعال و پرکارند و ساکنان جزایر دریای جنوب را مردمی بیقید، راحتطلب و برکنار از هر گونه جاهطلبی میشناسد( پارسا،1383).
[1]. Ruoshblav
[2].Bedar
[3].Opinion
[4]. Attitude
[5]. Stereotype
ادبیات نظری و چارچوب مبانی نظری بانکداری نوین و الکترونیکی (فصل دوم)
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 203 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 44 |
ادبیات نظری و چارچوب مبانی نظری بانکداری نوین و الکترونیکی (فصل دوم) در 44 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
بخش دوم- مبانی نظری بانکداری نوین....................................................................................... 48
2-2-1 تاریخچه پول و بانکداری در دنیا...................................................................................... 48
2-2-2 تاریخچة بانکداری در ایران............................................................................................. 50
2-2-3-بانکداری نوین........................................................................................................... 53
2-2-4-تکامل خدمات بانکی و آغاز بانکداری الکترونیکی ............................................................................... 56
2-2-5-تعریف بانکداری الکترونیکی......................................................................................... 58
2-2-6-مزایای بانکداری الکترونیکی.......................................................................................... 59
2-2-7-شبکه های بانکداری الکترونیکی..................................................................................... 62
2-2-8-انواع بانکداری الکترونیکی............................................................................................ 65
2-2-9-سطوح مختلف بانکداری الکترونیکی………………....................................................... 68
2-2-10-کانالهای بانکداری الکترونیکی....................................................................................... 70
2-2-11-ماشین خود پرداز (ATM).......................................................................................... 73
2-2-12-ماشین های نقطه فروش EFT POS............................................................................. 74
2-2-13-بانکداری تلفنی......................................................................................................... 75
2-2-14-بانکداری اینترنتی...................................................................................................... 76
2-2-15-بانکداری موبایلی...................................................................................................... 79
2-2-16-ارزیابی کانال های بانکداری الکترونیکی.................................................................................................. 82
بخش سوم- پیشینه تحقیق....................................................................................................... 87
2-3-1- تحقیقات خارجی:...................................................................................................... 87
2-3-2- تحقیقات داخلی:........................................................................................................ 89
2-2-1-تاریخچه پول و بانکداری در دنیا
بشر اولیه نیازمندی های خود را در نظام بسته اقتصادی در محدوده خانواده یا قبیله تامین می نمود. به مرور زمان که زندگی اجتماعی در اقوام بشری پیشرفت کرد، نیاز به مبادله احساس شد و مبادلات کالا با کالا توسعه یافت. به تدریج چون برخی کالاها خواهان بیشتری در مبادلات داشتند، علاوه بر خاصیت ذاتی خود، جنبه واحد و معیار سنجش را نیز پیدا کردند. از این کالاها می توان به ادویه در هندوستان، غلات در ایران و پوست سمور در روسیه اشاره کرد. با انتخاب واحد ارزش، هر چند عمل مبادله نسبت به قبل ساده تر شد، ولی مشکلات اساسی آن از قبیل فاسد شدن، ذخیره کردن و غیره همچنان باقی ماند. سرانجام فلزات مخصوصاً طلا و نقره به عنوان وسیله مبادله انتخاب شدند. مورخان پیدایش پول را به چهار هزار سال پیش از میلاد مسیح در خاورمیانه و در تمدن های سومری حوالی خلیج فارس و مصر قدیم نسبت می دهند (روبرت و همکاران[1]، 2003: 171). به تدریج و با گسترش تمدن ها، دولت ها به وجود آمدند و با ضرب سکه با وزن و عیار معین، پول وزن شده را به پول ضرب شده تبدیل کردند. آغاز تاسیس بانک ها در جهان به اوخر قرن پانزدهم میلادی باز می گردد که از اوایل قرن هفدهم به صورت گسترده در سطح اروپا گسترش یافتند. از اواخر قرن نوزدهم میلادی نوع دیگری از پول نیز که به پول ثبتی یا پول تحریری[2] معروف شد شکل گرفت و پرداخت به وسیله چک مرسوم شد.
با ظهور چک به عنوان نوعی دستور پرداخت، بانکها نیاز به محل مشترک و قواعدی مدون برای مبادله و تسویه حساب وجوه ناشی از چکها در میان خود پیدا کردند که منجر به تشکیل اتاق های پایاپای[3] گردید (روبرت و همکاران ، 2003: 172).
شروع کار بانک های مرکزی برای اعمال مدیریت کلان و هماهنگ بر پول و نظامهای پرداخت کشورها با تاسیس بانک مرکزی انگلستان در سال 1694 آغاز شد. بانک مرکزی نیز مانند سایر بانکها، به صورت تدریجی و با توجه به شرایط و ضرورتها توسعه یافت. این بانک که به نام بانک انگلستان معروف است و امروزه نیز نقش بانک مرکزی انگلستان را برعهده دارد، یکی از معتبرترین بانکهای مرکزی جهان و دارای سابقه ای بالغ بر سه قرن است. تاسیس بانک فدرال رزرو[4] امریکا نیز به عنوان یکی از معتبرترین بانکهای مرکزی جهان به سال 1913 میلادی باز می گردد که برای متمرکز کردن عملیات اتاق پایاپای بین بانکهای ایالات متحده شکل گرفت.
به طور کلی وظایف بانکها را میتوان در قالب زیر دسته بندی کرد:
* نگهداری از سپرده های مشتریان.
* انتقال منابع از یک حساب به حساب دیگر (شامل پرداخت و دریافت وجوه).
* ارائة وام و اعتبار به مشتریان و یا مشارکت با آنان در سرمایه گذاری از انواع دیگر.
* بانکها برای برقراری ارتباط با مشتریان و ارائة خدمات خود به آنان از شعب خود در بازارهای هدف استفاده می کنند.
وظایف اصلی شعب را می توان به ترتیب ذیل دسته بندی نمود:
* پرداخت و دریافت وجوه، انتقال منابع و پردازش انواع حسابهای بانکی.
* تبلیغ، فروش و ارائه خدمات بانکی که موجب کسب درآمد و سود برای بانک می گردد.
* نقطه تماس با مشتریان برای دریافت اطلاعات و پاسخگویی در قبال آنها.
* پایگاه اصلی کارمندان بانک برای انجام وظایف خود (روبرت و همکاران، 2003: 172).
2-2-2-تاریخچة بانکداری در ایران
ایران در زمینه تجارت و بانکداری الکترونیکی، کشوری جوان است و تا رسیدن به سطحی قابل قبول از آن، راه درازی در پیش دارد (سقطچی، 1385: 59). چنانکه سوابق تاریخی نشان می دهد، اولین بار در ایران کیخاتو، نوة هلاکوخان مغول در سال 691 هجری قمری به نشر اسکناسی به نام «چاو» پرداخت که بعدها به دلایل مختلفی جمع آوری شد. نوع دیگری از اسکناس نیز به ویژه در اواخر دوره قاجار و قبل از رواج رسمی پول کاغذی در ایران به صورت حواله هایی به نام «بیجک» مطرح بود و صرافان در مقابل دریافت مسکوک آن را صادر می کردند تا در معاملات دست به دست شده و مورد استفاده قرار گیرد. در تاریخ معاصر کشور برای اولین بار از سال 1267 هجری شمسی به بعد، اسکناس به صورت رسمی منتشر شد.
[1] - Roberts et al.
[2] - Deposit Currency
[3]- Clearing House
[4] - Federal Reserve