ادبیات نظری و چارچوب مبانی نظری مفاهیم و ابعاد مدیریت دانش و خلاقیت (فصل دوم)
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 319 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 60 |
ادبیات نظری و چارچوب مبانی نظری مفاهیم و ابعاد مدیریت دانش و خلاقیت (فصل دوم)
تعداد صفحه : 60 در قالب ورد قابل ویرایش.
فهرست مطالب و بخشی از متن :
-1 مقدمه.....................................................................................................................................................................20
2-2 مبانی نظری پژوهش:
تاریخچه.........................................................................................................................................................................20
مدیریت دانش ...............................................................................................................................................................21
اهداف مدیریت دانش ...................................................................................................................................................25
تعاریف مدیریت دانش ..................................................................................................................................................25
انواع دانش ....................................................................................................................................................................27
تفاوت بین داده، اطلاعات و دانش ...............................................................................................................................29
روابط میان داده، اطلاعات و دانش...............................................................................................................................31
تفاوت مدیریت اطلاعات با مدیریت دانش ..................................................................................................................33
مدل پایه های ساختمان مدیریت دانش (پروست) ......................................................................................................34
مهارت های اولیه برای استقرار مدیریت دانش............................................................................................................43
عوامل موثر بر موفقیت و شکست مدیریت دانش در سازما ن ها................................................................................44
منافع و مزایا..................................................................................................................................................................49
پیامد های عدم پیاده سازی مدیریت دانش..................................................................................................................50
خلاقیت ........................................................................................................................................................................51
تعاریف خلاقیت ............................................................................................................................................................54
تفاوت خلاقیت و نوآوری ..............................................................................................................................................55
موانع و راهکارهای بروز خلاقیت ..................................................................................................................................56
ویژگی های افراد خلاق ...............................................................................................................................................60
آثار و نتایج خلاقیت .......................................................................................................................................................61
رابطه بین مدیریت دانش با خلاقیت .............................................................................................................................62
2-3 مروری بر مطالعات انجام یافته:
2-3-1مطالعات انجام شده در ایران...........................................................................................................................66
2-3-2مطالعات انجام شده در جهان .........................................................................................................................69
2-1 مقدمه
در این فصل به بررسی چارچوب نظری پژوهش در قالب مباحثی نظیر تاریخچه مختصری از مدیریت دانش، تعاریف صاحب نظران، مدل مدیریت دانش استفاده شده در این پژوهش، نتایج وجود یا عدم وجود مدیریت دانش و خلاقیت و.... پرداخته شده است. همچنین در آخر اشاره ای به برخی از مطالعات انجام شده در داخل و خارج از کشور شده است.
2-2 مبانی نظری پژوهش
تاریخچه
مطالعه دانش به زمان افلاطون و ارسطو باز مى گردد. با این حال توجه به مدیریت دانش در درون یک سازمان، اولین بار توسط فیلسوفى بنام میشل پولانى در سال 1965 مشاهده گردید. او دانش را به عنوان چیزى که به خودى خود داراى ارزش ذاتى است معرفى نمود(هاشمی 1389). در اواسط دهه 1980 و آشکار شدن جایگاه دانش و تأثیر آن بر قدرت رقابت در بازارهای اقتصادی اهمیت آن مضاعف شد[38]. این شاخه از مدیریت از اوایل دهه 90 بصورت یک رشته مدیریتی در استراتژی کسب و کار سازمان ها برای پاسخگویی به تغییرات محیط کسب و کاری که در آن اغلب شرکت ها جهانی شده بودند پدیدار شد. قبل از این تاریخ روش هایی مانند مدیریت کیفیت فراگیر [1](TQM) و مهندسی مجدد فرآیندها (BPR)[2] از روش هایی بودند که سازمان ها برای بهبود عملکرد و مدیریت بر تولیدات و فرآیندهای تولید استفاده می کردند. با توسعه سیستم های خبره و سیستم های تصمیم ساز (DSS)[3] و توسعه فناوری اطلاعات در جهت اشتراک دانش و تجربیات، کم کم ادبیات مدیریت دانش مطرح شد(رفعتی شالدهی و همکاران 1387). در همین دوران اولین کتاب های مربوط به این حوزه منتشر شد. در آغاز دهه 1990 فعالیت گسترده شرکت های آمریکایی ، اروپایی و ژاپنی در حوزه مدیریت دانش به نحو چشمگیری افزایش یافت. ظهور وب جهانی در اواسط دهه 1990 تحرک تازه ای به حوزه مدیریت دانش بخشید . شبکه بین المللی مدیریت دانش در اروپا، مجمع مدیریت دانش ایالات متحده فعالیت های خود را در اینترنت گسترش دادند . در سال 1995 ، اتحادیه اروپا طی برنامه ای به نام اسپریت، بودجه قابل ملاحظه ای را برای اجرای طرح های مدیریت دانش اختصاص می داد. در حال حاضر مدیریت دانش برای بسیاری از کشورهای پیشرفته به عنوان نماد رقابت و عامل دستیابی به قدرت و توسعه است .
شرکت های بزرگ اروپایی از سال 2000 به بعد حدود 55 % درآمد خود را به مدیریت دانش اختصاص داده اند که حاکی از اهمیت دانش و مدیریت آن در عصر حاضر است(حسن زاده 1386).
موضوع مدیریت دانش سابقه چندانی در ایران ندارد لذا در داخل کشور تاکنون کار علمی و آکادمیک انجام نشده است(رفعتی شالدهی و همکاران 1387).
مدیریت دانش
دنیای موجود با استانداردهای متنوع خود همواره درمعرض تحولات و تغییرات غیر قابل پیش بینی است(صادقی و همکاران 1390). در اعصار قبلی، کلید اصلی تولید ثروت، مالکیت و دسترسی به سرمایه و منابع طبیعی بود؛ در حالی که امروز، کلید اصلی ثروت، به میزان دسترسی به ایجاد دانش است(عباسی 1386). امروزه دانش و اطلاعات به عامل تعیین کننده ای در موفقیت و قدرت رقابت پذیری سازمان ها تبدیل شده است(تولایی 1388).
جوامع به طور کلی از اواسط دهه ی 1970 اطلاعات و دانش محور شدند و به دنبال آن منابع اطلاعات و دانش جای صنایع تولیدی را به عنوان خلق کنندگان اصلی سرمایه گرفتند(عباسی 1386). تئوری پردازان بزرگ اقتصادی و تجاری دانش را به عنوان مزیت رقابتی نهایی برای سازمان های جدید و کلید پیروزی آنها بیان کرده اند و استدلال می کنند که دانش تنها منبعی است که مشکل یا حتی غیرممکن است که تقلید و کپی شود و مالک آن دارای یک کالای منحصر به فرد و فی نفسه است(عدلی 1384). طی دو دهه اخیر افزایش حجم اطلاعات در سازمان ها و لزوم استفاده مؤثر از آنها در تصمیم های سازمانی، باعث ظهور پدیده ای به نام مدیریت دانش شده است(پیری و آصف زاده 1385). زمانی، سازمان ها به دنبال کسب و یافتن اطلاعات و دانش بودند، اما امروزه با حجم انبوهی از اطلاعات و داده های گوناگون رو به رو هستند که در بسیاری موارد، طبقه بندی ، تلخیص و بهره برداری صحیح از آنها نیازمند اتخاذ تدابیر و تجهیزات مغزافزاری، سخت افزاری و نرم افزاری مرتبط است. شاید به همین دلیل است که "مدیریت دانش" جای ویژه ای در متون و ادبیات مدیریت برای خود باز کرده وصاحبنظران امر را به توسعه فنون و راهکارهای مرتبط به سوی خود کشانده است(صادقی و همکاران 1390).
در کل چهار عامل عمده و موثر در ظهور مدیریت دانش عبارتند از: 1) گذر از عصر سلطه سرمایه های مادی به سلطه سرمایه های فکری، 2) افزایش خارق العاده در حجم اطلاعات، ذخیره الکترونیکی آن و افزایش دسترسی به اطلاعات، 3) تغییر هرم سنی جمعیت و خطر از دست دادن دانش سازمانی به واسطه بازنشستگی کارکنان، 4) تخصصی تر شدن فعالیت ها(پیری و آصف زاده 1385).
مدیریت دانش تلاش راهبردی سازمان است که طی آن تلاش می شود از طریق مهار و استفاده ار دارایی های فکری که در نزد کارکنان و مشتریان سازمان وجود دارد، در رقابت به برتری دست یابند(پوراصغر 1387). مدیریت دانش کمک می کند تا سازمان ها از دانش موجود و دانش های جدیدی که ایجاد می شود بهره جویند(رفعتی شالدهی و همکاران 1387) و تضمین کننده برتری های بلند مدت برای سازمان ها و جوامع و میزان بهره گیری آنها از سرمایه های انسانی، فکری و اطلاعاتی است(حمزه ایی 1391). سازمان دانشى به توانمندى هایى دست مى یابد که قادر است از نیروى اندک، قدرتى عظیم بسازد(الوانی و دانایی فرد 1380).
یک سازمان باید دانش مورد نیاز خود را شناسایی کرده، آن را کسب نماید و ذخیره سازی کند تا بتواند آنرا در موارد مورد نیاز به کار گیرد(Bhatt 2000). مدیریت دانش فرایندی است که به سازمان ها یاری می دهد اطلاعات مهم را بیابند، گزینش، سازمان دهی و منتشر کنند و تخصصی است که برای فعالیت هایی چون حل مشکلات، آموختن پویا و تصمیم گیری ضروری است(صفایی فخری 1385).
دانش امروز در قلب اقتصاد جهان قرار دارد و مدیریت دانش در موفقیت شرکت ها، یک امر حیاتی تلقی می شود. در اقتصاد جدید، تبادل دانش، بیش از محصولات و خدمات، موجب اعتلای سازمان ها شده است، به گونه ای که با بررسی شرکت های با رشد سریع در می یابیم که 50 درصد آن ها، به تجارت دانش کارکنان خود پرداخته اند. مدیریت دانش با تبدیل سرمایه های انسانی به دارایی های فکری سازمان یافته برای سازمان ایجاد ارزش می کند(عباسی 1386). سازمان های موفق در مدیریت دانش، دانش را یک سرمایه سازمانی دانسته و ارزش ها و قوانین سازمانی را جهت پشتیبانی از تولید و اشتراک دانش توسعه می دهند(پوراصغر 1387).
مدیریت دانش منافع زیادی برای سازمان ها (در سطح فردی و سازمانی) دارد؛ در سطح فردی مدیریت دانش به کارکنان امکان می دهد که مهارت ها و تجربیات خود را از طریق همکاری با دیگران و سهیم شدن در دانش آنها و یادگیری ارتقاء دهند تا به رشد حرفه ای دست یابند. در سطح سازمانی، مدیریت دانش چهار منفعت عمده برای یک سازمان دارد؛ ارتقای عملکرد سازمان از طریق کارایی، بهره وری، کیفیت و نوآوری، لذا سازمان ها مدیریت دانش را به منزله یک راهبرد و امتیاز رقابتی به حساب می آورند(سیف اللهی و داوری 1387).
چیت معتقد است نظام مدیریت دانش باید عناصر کلیدی سرمایه دانش سازمانی را در بر داشته باشد از جمله:
اطلاعات در رابطه با فعالیت ها و گروه های موجود در سازمان (Quaddus & jun 2005).
[1] Total Quality Management
[2] Business Process Reengineering
[3] Decision Support Systems
ادبیات نظری و چارچوب مبانی نظری مفاهیم بازار محصول وتبلیغات (فصل دوم)
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 153 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 58 |
ادبیات نظری و چارچوب مبانی نظری مفاهیم بازار محصول وتبلیغات (فصل دوم) در 58 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
فهرست مطالب و بخشی از متن :
مبانی نظری وچارچوب مبانی نظری بازار محصول وتبلیغات
2-1- مقدمه............................................................................................................................. 9
2-2- مفاهیم مرتبط به بازار محصول......................................................................................... 10
2-2-1- ساختار بازار............................................................................................................... 10
2-2-2- انواع بازار از نظر درجه رقابت..................................................................................... 10
2-2-2-1- بازار رقابت کامل.................................................................................................... 10
2-2-2-2- بازار انحصار کامل................................................................................................. 11
2-2-2-3- بازار انحصار چند جانبه......................................................................................... 12
2-2-2-4- رقابت کورنو......................................................................................................... 13
2-2-2-5- رقابت برتراند........................................................................................................ 13
2-2-2-6- وضعیت تبانی در بازار چند قطبی............................................................................ 14
2-2-2-7- وضعیت رهبر و پیرو.............................................................................................. 14
2-2-2-8- وضعیت جنگ قیمت.............................................................................................. 14
2-2-3- بازار رقابت انحصاری................................................................................................. 14
2-2-4- تمرکز بازار................................................................................................................ 15
2-2-5- قدرت بازار................................................................................................................ 16
2-2-6- شاخصهای قدرت بازار............................................................................................. 17
2-2-6-1- شاخص لرنر.......................................................................................................... 17
2-2-6-2-شاخص هر فیندال- هیرشمن.................................................................................... 17
2-2-6-3- کیو توبین............................................................................................................... 18
2-2-6-4- شاخص بون........................................................................................................... 19
2-2-7- جایگاه رقابتی محصول................................................................................................ 20
2-2-7-1- استراتژی وخط مشی تعیین جایگاه.......................................................................... 22
2-2-7-2- تجزیه و تحلیل و تعیین جایگاه رقابتی محصول........................................................ 22
2-3- تبلیغات......................................................................................................................... 23
2-3-1- مفاهیم و تعاریف تبلیغات........................................................................................... 24
2-3-2- تبلیغات و بازاریابی.................................................................................................... 26
2-3-3- ارتباط بین رفتار خریدار، بازارایابی و تبلیغات............................................................... 27
2-3-4- مخارج تبلیغات و ارزش بازار...................................................................................... 29
2-3-5- تأثیر تبلیغات بر ارزش ویژه نام و نشان تجاری............................................................. 33
2-3-6- تبلیغ اینترنتی.............................................................................................................. 37
2-3-6-1- روش های تبلیغ اینترنتی......................................................................................... 38
2-3-7- نگرش نسبت به تبلیغات............................................................................................. 39
2-3-8- بازدهی بازاریابی و تبلیغات......................................................................................... 39
2-3-9- شدت تبلیغات و سودآوری......................................................................................... 40
2-3-9-1- شدت تبلیغات و فروش.......................................................................................... 41
2-3-10- روش های ارزیابی اثربخشی تبلیغات......................................................................... 41
2-3-10-1- سلسه مراتب تأثیرات............................................................................................ 42
2-3-10-2-تشریح و طبقه بندی متغیرهای تبلیغات در سلسله مراتب تأثیرات............................... 42
2-4- ادبیات نظری تبلیغات، تمرکز و سودآوری........................................................................ 43
2-5- مروری بر پژوهشهای پیشین.......................................................................................... 48
2-5-1- پژوهش های خارجی................................................................................................. 48
2-5-2-پژوهشهای داخلی....................................................................................................... 50
2-1- مقدمه
مفاهیم ساختار، رفتار و عملکرد بازار تحت عنوان عناصر سه گانه بازار، در ادبیات اقتصاد صنعتی مطرح هستند که نحوه ارتباط این عناصر و چگونگی اثرگذاری متقابل آنها، مورد اختلاف نظر اقتصاد دانان و مکاتب مختلف اقتصادی است. از جمله متغیرهای ساختاری بازار میتوان به درجه تمرکز بازار اشاره نمود. همچنین تبلیغات یکی از متغیرهای مهم رفتاری بازار میباشد که می تواند بر ساختار و عملکرد بازار تاثیر داشته باشد. در عین حال تبلیغات می تواند بر کارکرد بازار و سود اقتصادی بنگاه تبلیغ کننده نیز اثر گذار باشد. تبلیغات می تواند با افزایش درجه تمرکز به انحصارات دامن زده یا با کاهش درجه تمرکز رقابت آفرین باشد. نحوه ارتباط سودآوری به عنوان متغیرهای عملکردی بازار، درجه تمرکز به عنوان یک متغیر ساختاری بازار و هزینه های تبلیغات به عنوان متغیرهای رفتاری بازار و چگونگی اثرگذاری متقابل آنها، مورد اختلاف نظر اقتصاد دانان و مکاتب مختلف اقتصادی است. از سوی دیگر، مطالعات تجربی متعددی نیز در حمایت از این دیدگاه ها وجود دارد. بنابراین لازم است که این موضوع در بخش صنعت ایران مورد مطالعه قرار گیرد. در این فصل، در بخش اول مقدمه، در بخش مفاهیم مرتبط به بازار محصول، در بخش سوم مفاهیم و تعاریف تبلیغات و مبانی نظری مرتبط با آن، در بخش چهارم ادبیات نظری تبلیغات، تمرکز و سودآوری و در پایان پژوهشهای انجام شده خارجی و داخلی مربوط به موضوع توضیح داده خواهد شد.
2-2- مفاهیم مرتبط به بازار محصول
2-2-1- ساختار بازار
ساختار بازار معرف ویژگیهای یک بازار مانند تعداد فروشندگان و خریداران، درجه تمایز محصول و درجه آزادی ورود و خروج میباشد. هریک از این ویژگیها عامل تفکیک بازارها از یکدیگر محسوب میشوند و از طریق آنها میتوان ماهیت رقابت یا انحصار در بازار را تعیین کرد(حسینی و برمه، 1383). ساختار بازاری که یک واحد تولیدی در آن به تولید و فروش محصولات خود میپردازد، در چگونگی تصمیمگیری وی جهت تولید بهینه و کسب حداکثر سود تاثیر گذار میباشد(پیراسته و کریمی، 1382).
معمولاً برای ساختار بازار از نظر درجه رقابت، چهار نوع مختلف شناسایی و تعریف شده است. رقابت کامل در یک حد نهایی، انحصار کامل در حد نهایی دیگر، رقابت انحصاری و انحصار چند جانبه فروش در بینابین دو ساختار حدی قرار دارند. موارد انحصارکامل، رقابت انحصای و انحصار چند جانبه را بازار با شرایط رقابت ناقص[1] نیز مینامند(پیراسته و کریمی، 1382).
2-2-2- انواع بازار از نظر درجه رقابت
2-2-2-1- بازار رقابت کامل [2]
در بازار رقابت کامل، تعداد تولید کنندگان در بازار بسیار زیاد است و هر یک سهم اندکی از بازار را در اختیار دارند. لذا عملاً هر تولید کننده امکان اثرگذاری بر روی قیمت را نداشته و گیرنده قیمتی است که توسط مکانیسمهای عرضه و تقاضا در بازار تعیین میگردد(پیراسته و کریمی،1382). عرضه کنندگان تنها میتوانند کالا و خدمات خود را به قیمت بازار به فروش برسانند. هیچ فروشندهای نمیتواند کالای خود را به قیمت بالاتر از قیمت بازار بفروشد، زیرا هیچ مصرفکنندهای با وجود قیمت ارزانتر حاضر به خرید آن کالا، به قیمت گران تر نیست(علی احمدی، اللهیاری، 1382).
هیچ فروشندهای محصولات خود را زیر قیمت بازار عرضه نخواهد کرد، زیرا هر قدر محصول داشته باشد میتواند به قیمت رایج بازار بفروشد. کالای تولید شده به وسیله تولید کنندگان مختلف، همگن و متجانس هستند. کالایی که توسط یک تولید کننده در بازار رقابت کامل عرضه میشود از هر حیث(شکل، بسته بندی، کیفیت و ...) با تولید کنندگان دیگری که همین کالا را تولید میکنند، مشابه است. یعنی مصرفکننده نمیتواند بین تولیدکنندگان مختلف هیچ گونه تمایزی قائل شود و کالای تولید شده یک فروشنده جانشین کامل کالای تولید شده توسط سایر موسسات میباشد(پیراسته و کریمی، 1382). تحرک و جابهجایی عوامل تولید آزاد میباشد. به عبارت دیگر موسسات تولیدی جدید در صورت تمایل میتوانند به عنوان تولید کننده وارد بازار شوند و با موسساتی که در بازار وجود دارند میتوانند تولید را متوقف کرده و از بازار خارج شوند. بنابراین ورود به صنعت و خروج از آن آزاد است و یا به سهولت انجام میشود. بازار کاملاً شفاف است. در یک بازار رقابت کامل در هر لحظه از زمان، هم فروشندگان و هم مصرف کنندگان از شرایط بازار اطلاع کامل دارند(پیراسته و کریمی، 1382). در یک بازار رقابت کامل، تحقیقات بازاریابی، تولید و عرضه محصول، قیمت گذاری، تبلیغ، ترویج و گسترش وافزایش محصول نمیتواند هیچ نقشی ایفا کنند. از این رو در این بازار فروشندگان نباید از بابت استراتژیهای بازاریابی هیچ پولی هزینه کنند(کاتلر و آرمسترانگ، 1384).
شرایطی که در فوق مورد بحث قرار گرفت، شرایط کوتاه مدت بود. زیرا در بلند مدت با توجه به فرض امکان ورود و خروج بنگاه ها، اگر در بازار کالای رقابتی سود وجود داشته باشد، بنگاه های جدید وارد بازار خواهند شد و در نتیجه سود موجود برای تمام بنگاه ها به تدریج کاهش خواهد یافت. اگر بنگاه های موجود در بازار یک کالای خاص در کوتاه مدت زیان بدهند، در بلند مدت شماری از بنگاه ها از بازار آن کالا خارج میشوند و در نتیجه زیان برای بنگاه های موجود کاهش خواهد یافت. به طو خلاصه در بلند مدت به علت امکان ورود و خروج بنگاه ها، سود در بازار کالای رقابتی به صفر میرسد(طبیبان، 1387).
2-2-2-2- بازار انحصار کامل [3]
این شکل بازار در قطب مخالف رقابت کامل است. انحصار کامل شکلی از سازمان بازار است که در آن تنها یک فروشنده، یک کالای همگن را که برای آن جانشینی وجود ندارد میفروشد. او تنها تولید کننده فعال در بازار آن کالاست (پیراسته و کریمی،1382). در این بازار مکانیسم بازار تحت سلطه یک بنگاه یا فرد قرار دارد. بنابراین انحصارگر قیمت بازار را به عنوان تصمیمگیرنده تعیین میکند. در چنین بازاری قواعد و شرایط برای همه یکسان نیست. انحصارگر میتواند با فروش کمتر یا بیشتر محصول بر قیمت تاثیر بگذارد (علی احمدی و الله یاری، 1382).
یک انحصارگر میتواند بدون کاهش قابل ملاحظه در مقدار فروش، قیمت کالای خود را افزایش دهد. هر قدر قدرت انحصای بنگاه بیشتر باشد، با افزایش قیمت، کاهش در میزان فروش نیز کمتر خواهد بود. در این شرایط انحصارگر میتواند با افزایش قیمت ، بیش از پیش به سود خود بیفزاید(پیراسته و کریمی، 1382).
[1] - Imperfect Copetiton
[2] - Perfect Competiton
[3] - Monopoly
ادبیات نظری و چارچوب مبانی نظری مدل ها و ابعاد بازارگرایی (فصل دوم)
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 76 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 24 |
ادبیات نظری و چارچوب مبانی نظری مدل ها و ابعاد بازارگرایی (فصل دوم) در 24 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
فهرست مطالب و بخشی از متن :
2-10) مفهوم بازارگرایی ....................................................................................................................................................................
51
2-11) دیدگاه های حاکم بر بازارگرایی ...........................................................................................................................................
54
2-11-1) دیدگاه تصمیم گیری شاپیرو و گلازر .............................................................................................................................
55
2-11-2) دیدگاه بازارگرایی رفتاری کوهلی و جاورسکی .............................................................................................................
56
2-11-3) دیدگاه بازارگرایی فرهنگی نارور و اسلاتر ....................................................................................................................
57
2-11-4) دیدگاه بازاریابی استراتژیک روکرت ..............................................................................................................................
59
2-11-5) دیدگاه مشتری گرایی دشپنده ........................................................................................................................................
60
بخش دوم: بازارگرایی
2-10) مفهوم بازارگرایی:
اندیشه بازارگرایی را میتوان زاده دهه پنجاه میلادی دانست، زمانی که پیتر دراکر[1] در سال (1954) مشتری را عامل اصلی بقای سازمانها معرفی نمود. در سالهای بعد، اظهارات دراکر مورد حمایت محققان دیگر قرار گرفته و کمکم در زمینه بازار و بازاریابی تحقیقاتی انجام شد. به طوری که مدیران بازارگرایی را به عنوان یک رکن اصلی در کسب سود مورد توجه قرار دادند. واژه بازارگرایی متشکل از دو واژه (بازار) و (گرایش) بوده به طوری که "بازار" مجموعه ای از خریداران بالفعل و بالقوه است و "گرایش" بیان کننده حالتی است که بر اساس آن شرکتها به مصادیق این بازار متمایل میشوند؛ این نامی است که هنگام استقرار مفهوم بازاریابی به آن داده می شود. فلسفه مفهوم بازارگرایی بر این اصل استوار است که برای رسیدن به هدفهای سازمانی، باید به نیازها و خواسته های بازار توجه داشت و رضایت مشتریان را بیشتر، بهتر و با کارایی بالاتر نسبت به رقبا تامین کرد. بنابراین، بر مبنای این فلسفه سازمانها نوع تولیدات خود را بر اساس خواسته های مصرف کنندگان و مشتریان تعدیل می کنند و از این طریق هم به ارضای خواسته ها و نیازهای مشتریان میپردازند و هم خود سودی به دست میآورند. به عبارت دیگر، شرکتها سود خود را بر مبنای رضایت مشتریان دنبال میکنند (حسینی و طاهری اردکانی، 1386).
مطالعه سیستماتیک بازاریابی از اوایل دهه 90 آغاز گردید و کهلی و جاوورسکی[2] (1990) و نارور و اسلاتر[3] (1990) نخستین کسانی بودند که شروع به مطالعه بازارگرایی نمودند. به اعتقاد نارور و اسلاتر (1990)، بازارگرایی قلب تپنده مدیریت و استراتژی بازاریابی مدرن است و کسب و کاری که بازارگرایی اش را افزایش دهد، عملکرد بازارش را بهبود خواهد بخشید . بازارگرایی، فرهنگی سازمانی است که با حداکثر کارایی و اثربخشی، رفتارهای لازم جهت خلق ارزش برتر برای مشتریان و در نتیجه عملکرد برتر مستمر برای کسب و کار را فراهم می کند. آنها بازارگرایی را شامل سه جزء رفتاری- مشتری گرایی[4]، رقیب گرایی[5] و هماهنگی بین وظیفه ای[6] و دو معیار تصمیم[7]- تمرکز بلندمدت[8] و سودآوری[9] می دانند . و کوهلی و جاورسکی (1990) بازارگرایی را به شکل زیر تعریف میکنند: بازارگرایی ایجاد هوشمندی در سراسر سازمان در ارتباط با نیازهای فعلی و آتی مشتری، نشر هوشمندی در بین بخشهای سازمان و پاسخگویی سراسری به آن هوشمندی است.
در ادبیات و عملیات بازاریابی توجه ویژه ای به بازارگرایی شده چرا که بازارگرایی سازمان به عنوان یک منبع متفاوت کلیدی که به کل عملکرد سازمان مربوط است مطرح شده (Kotter 2001:87). و می تواند در خلق ارتباط مستقیم بین بازاریابی و ارکان سازمان و همچنین خلق مزیت رقابتی نقشی اساسی ایفا میکند (Barney 2001: 41).
برخی از تعاریف بازاگرایی از دیدگاه صاحبنظران مختلف در ذیل ارائه شده است:
[1] Drucker 1954
[2] Kohli and Jaworski 1990
[3] Narver and slater 1990
[4] Customer Orientation
[5] Competitor Orientation
[6] Interfunctional Coordination
[7] Decision Criteria
[8] Long-term Focus
[9] Profitability
[10] Felton
[11] Dreher
ادبیات نظری و چارچوب مبانی نظری متغیرها و ابعاد ساختار سازمانی (فصل دوم )
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 97 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 40 |
ادبیات نظری و چارچوب مبانی نظری متغیرها و ابعاد ساختار سازمانی (فصل دوم ) در 40 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
فهرست مطالب و بخشی از متن :
2-1- مبانی نظری.. 15
2-1-1- ساختار سازمانی.. 15
2-1-1-1- کارکردهای ساختار 16
2-1-1-2- ابعاد ساختار سازمانی.. 17
2-1-1-3- انواع ساختار سازمانی.. 18
2-1-1-3-1- ساختار کارکردی.. 18
2-1-1-3-2- ساختار بخشی.. 18
2-1-1-3-3- ساختار ساده 19
2-1-1-3-4- ساختار ادهوکراسی.. 19
2-1-1-3-5- ساختار بوروکراسی ماشینی.. 19
2-1-1-3-6- ساختار بوروکراسی حرفه ای.. 20
2-1-1-3-7- ساختار ماتریسی.. 20
2-1-1-3-8- ساختار افقی.. 20
2-1-1-3-9- ساختار شبکه ای.. 21
2-1-1-3-10- ساختار ستاره ای.. 21
2-1-1-3-11- ساختار تارعنکبوتی.. 21
2-1-1-3-12- ساختار پارندی.. 22
2-1-1-3-13- ساختار خوشه ای.. 22
2-1-1-3-14- ساختار مجازی.. 22
2-1-1-3-15- ساختار وظیفهای.. 23
2-1-1-3-16- ساختار ارگانیکی و مکانیکی.. 23
2-1-1-3-17- ساختار تواناساز و بازدارنده 24
2-1-1-3-17-1- رسمیت تواناساز 24
2-1-1-3-17-2- رسمیت بازدارنده 25
2-1-1-3-17-3- تمرکز تواناساز 25
2-1-1-3-17-4- تمرکز بازدارنده 25
2-1-1-3-17-5- فرایند تواناساز 26
2-1-1-3-17-6- فرایند بازدارنده 26
2-1-1-3-17-7- زمینه تواناساز 26
2-1-1-3-17-8- زمینه بازدارنده 27
2-1-1-4- متغیرهای زمینه ای اثرگذار بر ساختار سازمانی.. 27
2-1-1-4-1- استراتژی و هدف... 28
2-1-1-4-2- محیط... 28
2-1-1-4-3- اندازه ی سازمان.. 28
2-1-1-4-4- سن سازمان.. 28
2-1-1-4-5- تکنولوژی.. 28
2-1-2- سازگاری.. 28
2-1-2-1-دیدگاه های نظری درباره ی سازگاری.. 30
2-1-2-2- فرایند سازگاری.. 33
2-1-2-3- سازگاری آموزشی در برابر سازگاری اجتماعی.. 34
2-1-2-4- انتقال و سازگاری.. 35
2-1-3- تاریخچه پژوهش.... 36
2-1-3-1-پژوهشهای خارجی.. 36
2-1-3-1-1-ساختار سازمانی.. 36
2-1-4- پژوهشهای داخلی.. 44
2-1-4-1- ساختار سازمانی.. 44
2-1-4-2- سازگاری.. 46
2-1-3- نتیجه گیری از مبانی نظری و تاریخچه پژوهش.... 48
2-1-1- ساختار سازمانی
از جمله عوامل موثر در شکل گیری هر سازمانی ساختار آن است، که از آن به مثابه ی الگو و نقشه ی ارتباطات و تعاملات میان بخش ها و اجزای سازمان یاد می شود (هال، 2002). ساختار، صحنه عملیات سازمان است (هال، 2002). ساختار سازمانی چهارچوب روابط حاکم بر مشاغل، سیستم ها و فرایندهای عملیاتی و افراد و گروه هایی است که برای نیل به هدف تلاش می کنند (بارنی و ریکلی، 1992). به واسطه ی ساختار سازمانی، عملیات و فعالیت های داخل سازمان آرایش می یابد و خطوط مسئولیت و اختیار مشخص می شود. ساختار سازمانی باید توان تسریع و تسهیل در تصمیم گیری، واکنش مناسب به محیط و حل تعارضات بین واحد ها را داشته باشد. ارتباط بین ارکان اصلی سازمان و هماهنگی بین فعالیت های آن و بیان ارتباطات درون سازمانی، از نظر گزارش دهی و گزارش گیری، از وظایف ساختار سازمانی است (دفت، 1991).
ساختار سازمان مکانیزمی است که بر اساس آن، تعاملات افراد در زمان و مکان تنظیم شده و قاعده مند می گردد. ارتباطات و فعالیت های افراد را در سازمان شکل می بخشد، سازمان را به سمت فرصت های محیطی سوق داده و گاهی هم از آن باز می دارد (هارگریویست، 2001). کسرایی و علیرحیمی (1388) نیز ساختار سازمانی را به مثابه ی چهارچوبی معرفی می کنند که تعیین کننده ی روابط رسمی و بعضا غیر رسمی افراد است. بر این اساس می توان گفت ساختار سازمانی مسیری بسیار منظم و مناسب برای انتقال اطلاعات به شمار می آید، که از طریق کاهش تاثیر ویژگی های شخصی افراد بر سازمان، زمینه ی نیل به اهداف سازمانی را ممکن می سازد (هال، 2002).
ساختار نشان دهنده استراتژی سازمانی است و میزان تناسب نوع ساختار در سازمان و با شرایط آن، به استراتژی آن سازمان بستگی دارد. زیرا استراتژی هر سازمان، منشا ساختار آن سازمان است. ساختار سازمان ضمن اینکه تعیین کننده نحوه کارکرد افراد است، متاثر از آن نیز می باشد (فرودی، 1391). لذا بر اساس این نظر می توان گفت ساختار وسیله یا ابزاری پیچیده برای کنترل است که در فرایند روابط متقابل اعضا به وجود می آید، به صورت دائم تجدید می گردد و در عین حال تعیین کننده روابط متقایل آنها می باشد (محترم، 1390). ساختار در همه زمانها ثابت نمی ماند؛ نه تنها امور سازمان را شکل می دهد بلکه امور سازمان هم شکل ساختار را تغییر می دهد (هال، 2002) و این تغییرات به دلیل پویایی محیطی پیوسته ادامه دارد.
2-1-1-1- کارکردهای ساختار
صاحبنظران متعددی نظیر رابینز و جاج (2009)، هال (2002)، هچ (1387) و اعرابی (1376)، کارکردهای مختلفی را برای ساختار سازمانی برشمرده اند که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود:
1- طراحی الگوی تعاملی سازمان
2- شکل دهی و جهت دهی ماهیت کل سازمان
3- انتظام بخشی کل سازمان
4- شکل دهی قابلیت های کارکردی سازمان و تبعات عملکردی منتج از آنها
5- شکل دهی مناطق فعالیت سازمان
6- کنترل رفتار و اعمال اعضای سازمان
7- زمینه سازی جهت اعمال قدرت
8- پیونددهی افراد با سازمان و اثربخشی
ملاحظه می شود که ساختار با کارکردهای متعدد و متکثر خود از طریق نفوذ در و بر رفتار سازمانی افراد (در سطوح مختلف فردی، گروهی و سازمانی)، مناطق فعالیت آنان، تعاملات سازمان با محیط تعاملی خود و کیفیت آن، ماهیت کل سازمان را تحت تاثیر خود قرار می دهد؛ و بدین ترتیب آن را انتظام می بخشد. لازم به ذکر است آنچه که موجب اهمیت ساختار سازمانی می شود ویژگی ها، قدرت جهت دهی و پیش برندگی آن در سازمان، کارکردها و قابلیت های کارکردی ناشی از آن است (معینی،1390).
2-1-1-2- ابعاد ساختار سازمانی
ساختار سازمانی مشتمل بر ابعاد و عناصری است که بیان کننده ی ویژگی های خاص هر سازمان است. با این وجود هر کس از منظری به آن پرداخته است.از جمله آن، می توان به ابعاد افقی و عمودی ساختار اشاره داشت. بعد عمودی نشاندهنده سلسله مراتب سازمانی و حیطه کنترل است. بعد افقی همان نحوه تقسیم کار در سازمان است (رضائیان، 1384). رابینز (1386) استراتژی سازمان، تکنولوژی، اندازه ی سازمان و نامطمئن بودن محیط را از جمله عوامل تشکیل دهنده ی ساختار سازمانی می داند. ابعاد دیگر که در نظریه پردازی های امروزین مدرنیست ها نیز یافت می شود، سه عنصر پیچیدگی، تمرکز و رسمیت است (هچ،1387؛ دفت،1387؛ رابینز، 1378؛ علاقه بند،1384). منظور از پیچیدگی، تعداد کارها یا سیستمهای فرعی است که در درون یک سازمان انجام میشود یا وجود دارد (دفت،1387). رسمیت، به حدی که قوائد، مقررات، خط مشی ها و رویه ها در سازمان اعمال می شود، اشاره دارد و تمرکز، پاسخ به سوال "در چه سطحی در سازمان تصمیم گیریمی شود؟" را نشان می دهد (هچ، 1387، 269). بر اساس تحقیقاتی که در حوزه سازمان های آموزشی گردیده هوی و سویتلند ساختار سازمان را دارای دو بعد رسمیت و تمرکز دانستند (2000، 2001). هوی و میسکل (2005 و 2008) نیز با بسط تحقیقات پیشین دو بعد فرایند و زمینه را هم به آن اضافه نمودند و در نهایت چهار بعد رسمیت، تمرکز، فرایند و زمینه برای ساختار برشمردند. رسمیت، مجموعه قوانین و مقررات و رویه های جاری در سازمان است. تمرکز در بردارنده سلسله مراتب سازمانی و قدرت تصمیم گیری است، فرایند بیانگر نحوه اتخاذ تصمیمات سازمانی و حل مسائل سازمانی است و زمینه معرف ویژگی های زمینه ای نظیر میزان اعتماد، صداقت و اعتبار، تعارض، یکپارچگی و احساس قدرت در افراد است (هوی و سویتلند، 2000 و 2001؛ هوی و سیندن، 2004 ؛ هوی و میسکل، 2005 و 2008؛ گیلمور[1]، 2007، مک گوگان[2]، 2005).
[1] Gilmor
[2] McGuigan
ادبیات نظری و چارچوب مبانی نظری صرع و افسردگی های آن (فصل دوم )
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 48 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 27 |
ادبیات نظری و چارچوب مبانی نظری صرع و افسردگی های آن (فصل دوم )
تعداد صفحه : 27 در قالب ورد قابل ویرایش.
فهرست مطالب:
صرع
2-10- تعریف صرع
2-11- تعریف حمله های صرع
2-12-انواع حمله های صرع
2-13- تاریخچه بیماری صرع
2-14- سبب شناسی صرع
2-15- آسیب شناسی روانی در صرع
2-16- علل ایجاد صرع
2-17- اختلال افسردگی با صرع
2-17-1- افسردگی قبل ازحمله تشنج :
2-17-2 افسردگی حین حمله ای:
2-17-3- افسردگی بعد ازحمله:
2-17-4- افسردگی بین حمله ای:
2-18- تأثیر اختلال افسردگی بر روی زندگی افراد مصروع
2-19- آسیب شناسی:
2-20- خودکشی در صرع
2-21- پیشینه پژوهش
2-21-1- تحقیقات انجام شده در خارج از کشور
2-21-2- تحقیقات انجام شده در داخل کشور
منابع فارسی
منابع غیر فارسی
بخشی از متن :
صرع
بیماری صرع یکی از شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب در ایران و جهان است و تخمین زده می شود نزدیک به یک میلیون نفر مبتلا به صرع در کشور ما وجود دارد. با توجه به آسیب شناسی روانی، مشکلات روان پزشکی در آن شیوع بالایی نسبت به جمعیت عمومی دارد و یک اعتقاد مشترک بین محققین وجود دارد که صرع خطر مشکلات روان پزشکی را زیادتر می کند و در مطالعات مختلف که در سطح جهان انجام شده شیوع بالای اختلالات عمده روان پزشکی به خصوص افسردگی گزارش شده است. در یک مطالعه موردی میزان این اختلال 80-19 درصد ذکر شده است (وینکلز، 2005). در مطالعات دیگر شیوع افسردگی 75-11 درصد، اختلالات روانی12-2 درصد و اختلالات اضطرابی 25-10 درصد گزارش شده است (گرابوسکا[1]، 2004). لذا در این بخش مباحثی در زمینه صرع ارائه می شود و در بخش بعد در زمینه ارتباط بین صرع و افسردگی مباحثی ارائه می شود.
2-10- تعریف صرع
صرع شایع ترین بیماری نورولوژیک در جمعیت عمومی است و تقریباً یک درصد مردم دچار این بیماری هستند (وینکلزوهمکاران[2]، 2005).
صرع نوعی بیماری است که شخص مبتلا به آن مستعد حملات تکراری ناشی ازصرع می باشد وبنا براین تشخیص، بیماری صرع عبارت است از، سنجش احتمال بروز حملات بیماری.ازطرف دیگر،اگرفردی به دلیل آسیب در بخشی از مغز چندین بار دچارحمله شود ،احتمال بروز حمله بعدی وی بسیار بالا است ومطابق با تشخیص پزشکی به صرع مبتلا می باشد.اغلب پزشکان بیماری فردی راکه دریک سال دو بار دچارصرع شده باشد،صرع تشخیص می دهند .زیرا دراین وضعیت احتمال بروز حمله سوم بیش از80 درصداست(تورتا و کلر[3]، 1999).
مشکل تشخیص در افرادی دیده می شود که فقط یک حمله صرعی داشته اند و در این موارد پزشک به کمک آزمایش های مختلف و با استفاده ازمعلومات مربوط به نوع حمله و دلایل آن احتمال بروز حمله بعدی را ارزیابی می کند.
مشکل بعدی این است که چنان چه بیماری فردی صرع تشخیص داده شود چند سال باید بگذرد و او به حمله دچارنشود تا بپذیریم دیگر به صرع دچارنمی شود ؟ متاسفانه پاسخ این سؤال آسان نیست اما به طورقطع، حملات افراد مبتلا به صرع سرانجام پایان می یابد.بنابراین نباید آن ها را جزء افراد مبتلا به صرع به حساب بیاوریم.
باید این واقعیت مهم را به خاطر بسپاریم که صرع یک بیماری نیست بلکه علامتی از یک بیماری به حساب می آید.علامت بیماری چیزی است که بیمار آن را بروز می دهد.در مورد صرع نیز همین گونه است که باید صرع را به عنوان نشانه ای از اختلالات مغزی مورد توجه قرار داد. طیف وسیعی ازبیماری های مغزی ممکن است باعث بروزصرع شوند(ماریو و مندز، 2005).
[1]. Grobowska
[2]. Winkels J Kuky R&Van Dycky
[3]. Torta R&Keller R