دسته بندی | کشاورزی و زراعت |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 2497 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 18 |
نوع فایل: پاورپوینت (قابل ویرایش)
قسمتی از متن پاورپوینت :
تعداد اسلاید : 18 صفحه
بسم الله الرحمن الرحیم آشنایی با هرس مقدمه:
هرس و تربیت درخت یکی از نگرانیهای مهم باغداران است و انجام صحیح آن میتواند ضامن موفقیت باغدار گردد اما اگر ناآگاهانه انجام شود ناخودآگاه این شعر به یاد انسان می آید که:
خشت اول چون نهد معمار کج
تا ثریا میرود دیوار کج
و اما... چرا هرس؟
واژه های Pruning ( هرس) و Training ( تربیت) در واقع اهداف یکسانی را دنبال می کنند اما امروزه باغبانی نوین سعی در سوق دادن درختان میوه به سمت fruiting habit ( عادت میوه دهی) با استفاده از تربیت صحیح آنان دارد. شایان ذکر است که Training فرم و شکلی است که هرس در آن اجرا می گردد و هیچگاه تربیت و هرس جدا از هم نبوده اند. در واقع می توان گفت که هر تربیتی به هرس محتاج است اما هر هرسی لزوما تربیت نیست. اهداف هرس 1- حذف شاخه های ناخواسته و نابه جا و آلوده 2- توزیع و پراکنش مناسب شاخه ها در کلیه جهات به گونه ای که همة شاخه ها به طور یکنواخت از نور خورشید و هوای تازه بهره مند گردند. 3- ایجاد تعادل بین Aerial Part ( اندام هوایی) و Ground Part ( اندام زمینی) 4- حذف Water sprouts ( نرکها) و پاجوش ها و Suckers ( ریشه جوش ها) و Epicromic shoots ( تنه جوش ها) و سایر شاخه های ناخواسته 5- تنک کردن گل ها و میوه ها و متعادل کردن بار درخت به گونه ای که درخت دچار Alternate bearing (سال آوری) نگردد. 6- فرم دادن درخت 7- شکل سازی زینتی هرس و ارتفاع درخت در تفکر باغداری قدیمی و سنتی، باغدار خوب کسی است که صاحب درختان تنومند و بزرگ باشد اما امروزه استفاده از مکانیزاسیون در باغبانی باعث گردیده درختان کوتاه اما پر بار جای خود را در دل باغداران باز نماید. امروزه دیگر، گردو کاران ضرب المثل معروف دیگران کاشتند ما بخوریم ما می کاریم تا ... را فراموش کرده و به جای آن گردوهایی می کارند که یک چهارم گردوهای ایرانی ارتفاع داشته و 5 ساله به باردهی می رسند. درختان پا کوتاه مقاومت خوبی در برابر فشار باد از خود نشان می دهند و کار با آنها بسیار ساده و کم هزینه تر از درختان بلند قد است. ناگفته نماند علاوه بر آن ضرب المثل ایرانی ، ضرب المثل معروف انگلیسی (Long is beautiful) نیز در باغبانی رنگ بافته است! Pruning time ( زمان هرس)با توجه به زمان هرس دو نوع هرس عمده وجود دارد. 1- winter pruning ( هرس زمستانه)2- Green pruning our summer pruning ( هرس سبز یا تابستانه)چنانچه هرس منجر به قطع تعداد زیادی از شاخه ها و خصوصاً جوان کردن درختان پیر گردد به آن Hard pruning (هرس سنگین) و در صورتی که فقط به سرزنی و حذف چند شاخه محدود منتهی گردد به آن Light pruning ( هرس سبک) گفته می شود. summer pruning (هرس تابستانه)هرس سبز به علت ذخیره سازی مواد غذایی و رشد شاخه های جدید، تشکیل جوانة گل روی شاخه های بارور و بالا رفتن کیفیت میوه تأثیر زیادی در موفقیت باغدار ایفا می کند اما باید توجه کرد که این عمل کاملاً علمی است و اگر بی رویه انجام شود موجب ضعف عمومی درخت می گردد. باغدار با شناخت شاخه های نرک و بارده می تواند بوسیلة هرس سبز می تواند جریان شیرة نباتی به سمت شاخه های مولد سوق داده و از هدر رفت آن در شاخه های غیر بارده جلوگیری به عمل آورد. همچنین باغدار بوسیله هرس سبز نور بیشتری را به میوه ها می رساند و باعث خوشرنگ تر شدن آنان می گردد. هرس سبز و اسپورها ( سیخک ها):تشکیل شاخه های بارده رابطة مستقیمی با ذخیرة مواد غذایی در درخت دارد. تنک کردن شاخه ها در اوایل فصل رشد در تشکیل اسپورها اثر مطلوب دارد. رسیدن نور خورشید به قاعدة شاخه ها و کمتر شدن برگهای عامل مصرف، سبب بالا رفتن مواد قندی در شاخه گردیده و باعث تحریک تولید جوانه گل می شود. سربرداری درختانی مانند انگور باعث تولید شاخه های بیشتر فرعی و بارده می گردد حذف جوانه انتهایی انگور قبل از باز شدن گلها باعث کاهش ریزش گلها می گردد. در درختانی با فرم رویشی محدود مانند کوردون، بادبزنی و اسپالیه، قطع شاخه ها و تقلیل آنها
توجه: متن بالا محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.
دسته بندی | پاورپوینت |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 2629 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 195 |
نوع فایل: پاورپوینت (قابل ویرایش)
قسمتی از متن پاورپوینت :
تعداد اسلاید : 195 صفحه
آشنایی با اثرات زیست محیطی طرح های آب و خاک و توسعه پایدارمحیط زیست مقدمه و کلیات
آشنایی با برخی مفاهیم محیط زیست
ضرورت ارزیابی زیست محیطی و اهداف آن
زمینه های تحلیل زیست محیطی
فرایند ارزیابی زیست محیطی (EIA) Environment Impact Assessment
پارامتر های عمده زیست محیطی طرح های آب و خاک
تغییرات زیستی و بوم شناختی
اثرات اقتصادی و اجتماعی
روش ارزیابی محتوای دوره : 2 مقدمه : 3 مقدمه :
به طور کلی هدف از بحث محیط زیست ،و اجرا ی طرح ها ی عمرانی در طبیعت واین موضوع که آیا ارزیابی زیست محیطی برای پروژه ای انجام بشود یا نشود ،و اینکه آسیب های جدی بر اثر اجرای پروژه های عمرانی چگونه قابل پیش بینی و یا قابل پیشگیری و کاهش گردد. از این رو برای تعریف محیط زیست بهتر است به تمامی گزینه های موجود در طبیعت اشاره بشود . تعریف محیط زیست: 4 محیط زیست :Environment
تعریف :مجموعه ای از کل فاکتور های فیزیکی ،شیمیایی ،بیولوژیک ،اجتماعی ، اقتصادی که در اشکال مختلف با فرد ، اجتماع و جمعیت ارتباط پیدا میکند.
محیط زیست طبیعی: مجموعه عوامل زیستی و محیطی در غالب محیط زیست و غیر زیستی (فیزیکی، شیمیایی) که بر زندگی یک فرد یا گونه تأثیر میگذارند و از آن تأثیر میبینند. این نمودار از حرکت سریع چرخه کربن بین زمین، جو و اقیانوس را نشان می دهد. اعداد زرد شار طبیعی می باشند، و قرمزها سهم بشر بر حسب گیگاتن کربن در هر سال می باشد. اعداد سفید نشان می دهد کربن ذخیره می شود. (نمودار از وزارت انرژی ایالات متحده امریکا، مرکز تحقیقات اطلاعات زیستی و سیستم پژوهشی محیط زیست ). تفاوت محیط زیست با طبیعت: : 5 تفاوت محیط زیست با طبیعت: در این است که تعریف طبیعت شامل مجموعه عوامل طبیعی، زیستی و غیر زیستی میشود که منحصراً در نظر گرفته میشوند، در حالی که عبارت محیط زیست با توجه به برهمکنشهای میان انسان و طبیعت و از دیدگاه آن توصیف شدهاست. زیست بوم زیستبوم به مناطق زندگی تمام گیاهان،حیوانات و سایر موجودات با شرایط طبیعی محیط در یک منطقه ویژه گفته می شود. یک زیستبوم با انواع حیات جانوری مشخص با توجه به موقعیت، شرایط آب و هوایی، عرض جغرافیایی و ارتفاع تعیین میشود.یک زیستبوم از اکوسیستمهای زیادی با جمعیت اندکی از گیاهان و جانوران به همراه شرایط محیط زندگیشان (قسمتهای طبیعی موثر در آنها) ساخته شدهاست. در حالی که مرزهای یک زیست بوم بوسیله آب وهوا تعیین شده مرزهای جمعیتی یک اکوسیستم با ویژگیهای طبیعی مانند: رشته کوه هایا دیواره بالائی رودخانه ها از همدیگر جدا هستند. : 7 تنوع آب و هوایی، نوع خاک، اختلاف ارتفاع و نا همواریها. عوامل موثر در ایجاد زیست بومها: پایداری یا پایایی (به انگلیسی: Sustainability مفهومی است در مبحث بوم شناسی و محیط زیست که اشاره دارد به اعمالی که با ادامهٔ روند حیات و اکوسیستم ها در ستیز قرار ندارد
پایایی، ظرفیت یک پدیده است برای تحمل.
زندگی طولانی و سالم جنگل ها وتالاب هادیرپا نمونههایی از سیستمهای از نظر زیستی پایا هستند. 8 پایداری 9 توسعه پایدار: اصطلاح توسعه پایدار یا ارتباط پایا (Sustainable development )
بکار بردن واژه توسعه پایدار بعد از کنفرانس ریودوژانیرو در سال ۱۹۹۲ در محافل علمی فراگیر شد (ضرابی و اذانی، ۱۳۸۰). توسعه پایدار فرایند تغییری است در استفاده از منابع، هدایت سرمایهگذاریها، سمت گیری توسعه فناوری و تغییری نهادی است که با نیازهای حال و آینده سازگار باشد. محیط زیست در اسلام محیط زیست در اسلام: 10 در هیچ یک از منابع اسلامی به عنوان محیط زیست حکمی داده نشده است ولی در باره آب ، خاک ،زمین ، هوا ، پاکی ، ناپاکی ، نظافت ، آلودگی ، طوفان ، باد ، گرد وخاک ،آتش سوزی ، در آیات و احادیث و سایر منابع حکم بسیار است که به وسیله آنها می توان مقررات و دستور العمل برای محیط زیست بدست آورد.
،، هو الذی خلق لکم ما فی الارض جمیعا.....،، .بقره آیه 29 ،،یعنی خداوند کسی است که همه آنچه در کره خاکی است برای استفاده شما قرار داده است ...، ،. هدف از این آیه این است که...
توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.
دسته بندی | پزشکی |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 233 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 38 |
نوع فایل: پاورپوینت (قابل ویرایش)
قسمتی از متن پاورپوینت :
تعداد اسلاید : 38 صفحه
آشنایی با تعاریف چهار عفونت اصلی تعریف چهار نوع عفونت براساس تعاریف استاندارد NNIS : 1: عفونت ادراری
الف - عفونت ادراری علامت دار
کد : UTI-SUTI
تعریف : عفونت ادراری علامت دار دست کم باید یکی از ویژگیهای زیر را داشته باشد :
ویژگی 1 : بیمار دست کم یکی از علائم یا نــشانه های :
دمــای بالای °c38 ، تکرر ادرار ، ســوزش ادرار و درد سوپرا پوبیک شدید با لمس موضعی ، فوریت ادراری را بدون وجود سایر علل داشته باشد . و
کشت مثبت با 10 ≥ میکروارگانیسم در سانتی متر مکعب ادرار به شرط
آن که بیشتر از دو نوع ارگانیسم رشد نکند 5 5 ویژگی 2 : بیمار دست کم دو علامت یا نشانه از علائم و نشانه های زیر را که علت دیگری
برای آنها یافت نشده است ، داشته باشد :
تب بالای °38 ، تکررادرار ، سوزش ادرار ، درد سوپرا پوبیک با لمس این ناحیه ، فوریت ادراری
و
دست کم یکی از موارد زیر :
الف : تست نوار ادراری برای Leukocyte estrase و / یا نیتریت ، مثبت باشد .
ب : پیوری ( نمونه ادراری با دست کم 10 گلبول سفید در میلی متر مکعب یا دست کم 3 گلبول
سفید در نمونه ادرار سانتریفوژ نشده زیر میکروسکوپی با درجه بزرگنمایی 100 ).
پ : ارگانیسم در رنگ آمیزی گرم ادرار سانتریفوژ نشده رویت گردد .
ت : دست کم دو کشت مثبت از یک نوع ارگانیسم پاتوژن ادراری (باکتری های گرم منفی یاS.saprophyticus) با دست کم 102 کولونی در هر سی سی از نمونه های حاصل از روشی غیر از ادرار کردن .
ث : دست کم 105 کولونی در هر سی سی از یک نوع پاتوژن ادراری ( باکتری های گرم منفی یاS.saprophyticus ) در بیماری که درمان آنتی بیوتیکی موثری برای عفونت اداری گرفته است .
ج : تشخیص بالینی پزشک
چ : پزشک ، آنتی بیوتیک مناسبی را برای عفونت ادراری شروع کرده باشد . ویژگی 3 :
بیماری که زیر یکسال سن داشته و دست کم یکی از علائم و نشانه های زیر را بدون دلیل دیگری داشته باشد :
دمای بالاتر از°38،هیپوترمی (دمای کمتر از °37) ، آپنه، برادیکاری ،ناآرامی در موقع ادرار کردن
بی حالی ، استفراغ
و
یک کشت مثبت ادراری با دست کم 10 میکروارگانیسم در سانتی متر مکعب
ادرار با دو نوع ارگانیسم یا کمتر . 5 ویژگی 4 : بیماری که زیر یکسال سن داشته و دست کم یکی از علائم یا نشانه های زیر را داشته باشد و علت دیگری نیز برای این علائم و نشانه ها یافت نشده باشد :
دمای بالای °38 ، هیپوترمی (دمای زیر°37) ،آپنه ،برادیکاری ، ناآرامی در موقع ادرار کردن ، بی حالی ، استفراغ و دست کم یکی از موارد زیر :
الف : تست نوار ادراری برای leukocyte estrase و / یا نیترات ، مثبت باشد .
ب : پیوری ( نمونه ادراری با دست کم 10 گلبول سفید در میلی متر مکعب یا دست کم 3 گلبول سفید در نمونه ادرار سانتریفوژ نشده زیر میکروسکوپ با درجه بزرگنمایی 100 )
پ : ارگانیسم در رنگ آمیزی گرم ادرار سانتریفوژ نشده ، رویت گردد .
ت : دست کم دو کشت مثبت از یک نوع ارگانیسم پاتوژن ادراری ( باکتری های گرم منفی یا
S.saprophyticus ) با دست کم 102 کــــولونی در هر سی سی از نمونه های حاصل از روشی غیر از ادرار کردن .
ث : دست کم 10 کولونی در هر سی سی از یک نوع پاتوژن ادراری ( باکتری های گرم منفی یا S.saprophyticus ) در بیماری که درمان آنتی بیوتیکی موثری برای عفونت ادراری گرفته است
ج : تشخیص بالینی پزشک
چ : پزشک ، آنتی بیوتیک مناسبی را برای عفونت ادرای شروع کرده باشد . 5 تذکرات :
کشت مثبت از نوک کاتتر ادراری ، تست آزمایشگاهی قابل قبولی برای تشخیص عفونت ادراری نیست .
کشت ادراری را باید با روش های مناسب انجام داد ( مانند کاتتریزاسیون یا جمع آوری به روش تمیز) .
در نوزادان ، کشت ادراری را باید از ادرار حاصل از کاتتراسیون یا آسپیراسیون سوپرا پوبیک انجام داد.
توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.
دسته بندی | علوم پزشکی |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 474 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 137 |
نوع فایل: پاورپوینت (قابل ویرایش)
قسمتی از متن پاورپوینت :
تعداد اسلاید : 137 صفحه
آشنایی با نظام سلامت مقدمه میدان و عرصه اصلی خدمات سلامت، جامعه میباشد که با توجه به اهمیّت آن، بعنوان بهترین محیط آموزشی برای کارکنان نظام سلامت محسوب میشود.
زمانیکه مؤلفه های موثر بر سلامت، دستخوش تغییر میگردند زمینه های مخاطره آمیز سلامت شکل گرفته و ابتلاء به بیماری، معلولیّت و مرگ اتفاق میافتد. مقدمه توجه ویژه به مطلوبیّت به حدی اهمیّت دارد که دانشجویان رشته پزشکی از بدو ورود، با جامعه، سلامت و عوامل موثر بر آن آشنا شده و سبک و شیوه مدیریت آنها را فرا بگیرد.
دوره تماس با جامعه را با این هدف طراحی شده است که دانشجو، در معرض جامعه قرار گرفته، با جامعه، اجزای جامعه،مؤلفه های موثر با سلامت،عوامل مخاطره آمیز، ساختارها و نهادهای اجتماعی که بطور مستقیم یا غیرمستقیم بر کیفیت زندگی یا مدیریت آنها آشنایی نسبی پیدا کرده و بعنوان، متولیان سلامت، نقش موثرتری ایفا کنند. مقدمه پزشکان علاوه بر ارائه خدمات بهداشتی درمانی، وظایف ارزشمند و کلیدی دیگری ازجمله مدیریت و ترویج سلامت، جلب حمایت برای ارتقاء سلامت، رهبری برنامه های سلامت و... را برعهده داشته و ارزش کسب مهارت و توانمندی دوره را بیش از پیش نمایان میسازند. مقدمه این دوره در سه مرحله، طراحی شده است :
مرحله اوّل : دانشجویان با جامعه و عوامل موثر بر سلامت آشنا شده و با حضور در عرصه های اجتماعی با نهادها و عوامل مخاطره آمیز آشنا میشوند.
مرحله دوّم : همزمان با کارآموزی، بطور مستمر، مفهوم خطرات سلامت، بطور تخصصی، نحوه و میزان تاثیر آن ها بر سلامت، مخاطرات اصلی را فرا گرفته و با ریشه یابی و اولویّتبندی آنها آشنا میشوند.
مرحله سوّم : به طراحی پروژه های مداخله ای برای رفع مخاطرات سلامت، یا تعامل با بنیادهای اجتماعی جهت رفع خطر، اختصاص مییابد که مصادف با دوره کارورزی بالینی میباشد. بخش اوّل : آشنایی با نظام سلامت امروزه زندگی و سلامت افراد برای شناخت خطرها و مداخلات به منظور پیشگیری از آن در دستان نظام سلامت قرار دارد.
از زایمان بیخطر یک نوزاد سالم تا مراقبت مادر در دوران بارداری و یا شناخت عوامل خطر برای ایجاد یک بیماری در سال های آینده زندگی فرد. بخش اوّل : آشنایی با نظام سلامت نظامهای سلامت، مسئولیت حیاتی و مداومی نسبت به تمام افراد یک جامعه در تمام دوره زندگیشان دارند و ایجاد این نظامها برای رشد سالم افراد، خانوادهها و جوامع در هر جای دنیا ضروری و حیاتیاست.
تعریف نظام سلامت نظام سلامت، متشکل از تمام سازمان ها و مؤسسات و منابعی است که ارائه کننده خدمات در جهت حفظ و ارتقاء سلامت افراد میباشند و از این خدمات میتوان به عنوان اقدام سلامت
(Health action) نام برد. تعریف نظام سلامت این خدمات میتواند به صورت هرگونه تلاشی که خواه در مراقبت سلامت فردی ـ خدمات بهداشت عمومی و یا از طریق برنامه های بین بخشی انجام گیرد، تعریف شود و هدف اصلی آن ارتقاء سلامت است. تعریف نظام سلامت در دنیای پیچیده امروز مشکل میتوان تعریف دقیقی از نظام سلامت ارائه داد ولی سازمان جهانی بهداشت (WHO) تمام فعالیّت هایی که هدف اصلی آن حفظ، ارتقاء و بازگرداندن سلامت است را نظام سلامت می گوید. تعریف نظام سلامت ارتقای سلامت، هدف اصلی یک نظام سلامت است. اما تنها هدف آن نیست.
قابلیت دستیابی (goodness) و ایجاد کمترین تفاوت بین افراد به این دستیابی یا دقیقاً عادلانه بودن (fairness) این نظام بسیار مهم است و آن به این معنی است که یک نظام سلامت به درستی به آنچه مردم از آن انتظار دارند پاسخ دهد و این نظام به گونه ای برای هر فرد و بدون قایل شدن تمایز به این نیازها پاسخ دهد.
شاید به همین علّت است که WHO نگرش سنتی خود را در باره تندرستی فیزیکی و روانی افراد تغییر داده و توجّه خود را به ارتقای عملکرد نظام های سلامت، معطوف داشته است. تعریف نظام سلامت اگر به این مسئله که ارتقای عملکرد در همه کشورها برای دستیابی افراد به بالاترین سطح سلامت با تأکید ویژه برای از بین بردن فاصله ها (gap) در داخل و خارج کشورها در سلامت جامعه است نگاه کنیم، میتوان گفت که این مسئله فقط ...
توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.
دسته بندی | پزشکی |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 929 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 31 |
نوع فایل: پاورپوینت (قابل ویرایش)
قسمتی از متن پاورپوینت :
تعداد اسلاید : 31 صفحه
آسیب های سوختگی آسیب های سوختگی جایگاه دوم بعد از تصادفات وسایل موتوری قرار دارد (غیر عمدی)
کاهش مصرف سیگار و الکل ارتباط مستقیم با کاهش صدمات سوختگی دارد
3/1 میلیون نفر در سال به مراقبت های سوختگی نیاز دارند
زیر 4 سال 85% مربوط به آب جوش و 13% مربوط به آتش
سوختگی با آب جوش در یک طرف صورت گردن بازو
سوختگی تمام کف دست در تماس با اجاق گاز و بخاری
سوختگی عمیق و ساده تنه، نشیمنگاه، پشت و ناشی از سیگار احتمال بدرفتاری با کودکان Burns Kinds:
Moist hot
Flame injury
Electrical injury
Chemical injury
Radiation injury
Child abuse علائم کودک آزاری شرح حال با نوع سوختگی (عدم همخوانی)
زخم روی ناحیه ی تناسلی
زخم های قرینه
دیرتر از موعد به درمانگاه مراجعه کردن Burns تفاوت بزرگسالی و کودکی
هرچه کودک کوچکتر، مرگ و میر بیشتر
پوست ظریفتر، آثار سوختگی بیشتر
سطح بدن بیشتر، دهیدراتاسیون بیشتر
مایعات بدن بیشتر، بروز سریعتر مشکلات قلبی
سوختگی 10% بیشتر، اختلال مایعات و الکترولایت
زمان تشکیل اسکار در کودکان طولانی تر
ایمنی پایین تر، ابتلا به عفونت بیشتر
سوختگی وسیع تر، تاخیر در رشد
Burns Systemic reaction
Cardiac function
Myocardial depressant factor(50-30)
Hemodynamic
Permeability(30-60)
Tachypne (FVD)
Edema (10% W)
Increased Viscosity Burns Systemic reaction
Renal function
Increased ADH
ATN
GIT function
Ulceration
Stress response
Increased BS
Increased insulin
Hypoglycemia
Burns Assessment
History
Size of burn
Depth of injury
Age
Location of burn
Trauma
Diagnostic evaluation
بررسی سطح سوختگی کف دست، یک درصد، کاربرد برای کمتر از ده درصد طبقه بندی سوختگی درجه ی اول: اپی درم (آفتاب سوختگی)
تورم، سرخی و درد
تاول ندارد
بعد از 48 ساعت تا 72 ساعت درد از بین می رود
اسکار ندارد درجه ی دوم: اپی درم و قسمتی از درم
تاول
درد شدید
7-14 روز بهبودی (در صورت عدم عفونی شدن) طبقه بندی سوختگی درجه سوم: اپی درم و درم
پیوند پوست برای ترمیم
عدم وجود حس درد و خون ریزی طبقه بندی سوختگی پیشگیری آشکار ساز دود
عدم مصرف سیگار و الکل
کنترل حرارت آب داغ نباید بیشتر از 120 باشد
استفاده از لباس غیر قابل اشتعال
غلت خوردن هنگام شعله ور شدن
تمرین شیوه های فرار
در صورت شروع آتش سوزی پایین تر از سطح دود، سینه خیز بروید
کودکان تا 99% قابل نجات هستند شاخص های بستری بیماران سوختگی سوختگی بیشتر از 15%
سوختگی الکتریکی با ولتاژ بالا
سوختگی استنشاقی صرف نظر از میزان سوختگی سطح بدن
وضعیت نامناسب خانه
سوختگی دست ها و پاها و اندام تناسلی
کودک آزاری کمک های اولیه در سوختگی خاموش کردن (غلتاندن و پتو و کت و فرش)
Air way
خیس کردن لباس و خارج کردن آن
خارج کردن زیور آلات (ادم طی 24 تا 72 اول)
دور کردن مواد شیمیایی در سوختگی شیمیایی و سپس شست و شوی فراوان با آب
در سوختگی کوچک از کمپرس آب سرد استفاده شود
در سوختگی شدید همراه با افت درجه حرارت از آب استفاده نشود
برای برداشتن قیر داغ از روغن معدنی استفاده می کنیم
جبران مایعات
تامین انرژی
کنترل درد
پیشگیری از عفونت با برداشتن و پیوند فوری بافت احیا در سوختگی بررسی سریع قلبی عروقی و تنفسی (سابقه آسم نارسایی قلبی بیماری کبدی و کلیوی)
باز بودن راه هوایی و اکسیژناسیون
در موارد مسمومیت با منواکسیدکربن و هیپوکسی (اکسیژن صد درصد)
در سوختگی ناشی از برق فشارقوی که با آسیب عضلانی و میوگلوبیناوری همراه است سرم رینگر10-20 ml/kg/hr یا نرمال سالین
از نظر سایر صدمات بررسی شود (ستون فقرات و قفسه ی سینه و شکم)
توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.