ادبیات نظری و چارچوب مبانی نظری تعریف و مفاهیم و انواع هزینه ها
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 161 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 64 |
ادبیات نظری وچارچوب مبانی نظری تعریف ومفاهیم وانواع هزینه ها در 64 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
فهرست مطالب و بخشی از متن :
ادبیات نظری وچارچوب مبانی نظری تعریف ومفاهیم وانواع هزینه ها
فصل دوم مبانی نظری و پیشینه تحقیق.. 10
2-1 مقدمه. 11
2-2 مبانی نظری تحقیق.. 12
2-2-1 تعریف هزینه. 12
2-2-2 هزینه در مقابل بها 13
2-2-3 هزینههای مختلف برای مقاصد گوناگون. 14
2-2-4 مفاهیم، اصطلاحات و طبقهبندیهای گوناگون هزینهها 16
2-2-5 موضوع هزینه. 16
2-3 مراحل سیستم تعیین بها 17
2-3-1 انباشت بها 17
2-3-2 تخصیص بها 18
2-3-2-1 محرک بها 18
2-3-2-2 مدیریت بها 19
2-4 مبانی طبقهبندی بها 20
2-4-1 طبقهبندی بها بر مبنای قابلیت رهگیری (بر مبنای روش تخصیص) 21
2-4-2 طبقهبندی بها بر مبنای رفتار. 24
2-4-3 طبقهبندی بها بر مبنای ارتباط با محصول. 26
2-4-4 طبقهبندی بها بر مبنای قابلیت کنترل. 28
2-4-5 طبقهبندی بها بر مبنای ماهیت طبیعی.. 30
2-4-6 طبقهبندی بها بر مبنای ارتباط با حوزه عملکرد. 30
2-4-7 طبقهبندی بها بر مبنای قابلیت استفاده در تصمیمگیری.. 31
2-4-8 طبقهبندی بها بر مبنای کل یا واحد بودن. 31
2-5 هزینه فرصت... 32
2-6 هزینههای ریخته شده 33
2-7 هزینه تفاضلی.. 34
2-7-1 هزینههای تفاضلی به عنوان هزینههای اضافی.. 34
2-8 هزینه نهایی و هزینه متوسط.. 34
2-9 هزینه، منفعت اطلاعات... 35
2-10 هزینههای جایگزینی.. 35
2-11 هزینههای قابل انتساب... 35
2-12 هزینههای تعطیلی.. 36
2-13 انباشت و انتساب هزینهها 36
2-13-1 تخصیص هزینههای غیرمستقیم. 37
2-14 هزینههای منقضی شده و هزینههای منقضی نشده 39
2-15 محرکهای هزینه و مدیریت هزینه. 39
2- 16 گرایش هزینهها 40
2-17 رفتار هزینه. 41
2-17-1 روشهای برآورد توابع هزینه. 41
2-18 چسبندگی هزینه. 41
2-18-1 رفتار هزینه نسبت به سطوح فعالیت... 44
2-18-2 دلایل چسبندگی هزینه. 46
2-19 سیستمهای جدید هزینهیابی.. 47
2-19-1 سیستم هزینهیابی بر مبنای فعالیت... 47
2-19-2 هزینهیابی دوره عمر محصول. 50
2-19-3 هزینهیابی هدف... 56
2-20 پیشینه تحقیق.. 62
2-21-1 تحقیقات داخلی.. 62
2-21-2 تحقیقات خارجی.. 67
فصل دوم
مبانی نظری و پیشینه تحقیق
2-1 مقدمه:
فرآیند مدیریت مستلزم برنامهریزی، کنترل و تصمیمگیری است. مدیران میتوانند هر یک از این وظایف سه گانه را با دسترسی به موقع به اطلاعاتی که توسط سیستم حسابداری فراهم میشود، به گونهای موثر اجرا کنند. بسیاری از این اطلاعات بر هزینههایی که در شرکت رخ میدهد، تمرکز دارد. مثلا، در برنامهریزی جداول پرواز هواپیما در شرکتهای خطوط هوایی، مدیران باید به هزینههای سوخت هواپیما، حقوق کارکنان پرواز، هزینههای نشست و برخاست هواپیما و نظایر آن توجه کنند. کنترل هزینههای ساخت رایانههای شخصی در یک شرکت سازنده این گونه رایانهها مستلزم این است که هزینههای ساخت به دقت اندازهگیری و ردیابی شود. در تصمیمگیری راجع به ساخت یک قطعه از قطعات منفصله این گونه رایانهها در داخل شرکت یا خرید آن از تولید کنندگان بیرونی نیز مدیریت باید نسبت به هزینههایی که در نتیجه ساخت این قطعه در داخل یا خرید آن از بیرون واقع میشود، توجه داشته باشد.
همه موارد بالا نمونههایی بارز از وضعیتهایی است که هر یک از آنها بر نوع و مفهومی معین از هزینهها تمرکز دارد. اولین اقدام مهم در مطالعه و بررسی حسابداری صنعتی، دستیابی به شناخت از انواع مختلف هزینههایی است که در یک شرکت رخ میدهد یا مطرح میشود.
اصطلاحات و مفاهیم مختلف هزینه در بسیاری از زمینهها از جمله تصمیمگیری در کلیه حوزههای زنجیره ارزش، سودمند است. این اصطلاحات و مفاهیم، مدیران را در تصمیمگیری در باره موضوعاتی نظیر این که: چه میزان وجه لازم است صرف تحقیق و توسعه شود؟ اثر تغییرات در طراحی محصول بر هزینههای ساخت چیست؟ آیا لازم است بودجه بیشتری صرف تبلیغات و بازاریابی شود؟ آیا محصولات شرکت باید به شکل متمرکز و از طریق انبار مرکزی توزیع شود یا لازم است این توزیع از طریق ایجاد انبارهای منطقهای و فرعی صورت گیرد؟ کمک خواهد کرد. بکارگیری تکنیکها و روشهای حسابداری صنعتی، بررسی و مطالعه گزارشهای مستخرج از سیستم حسابداری صنعتی و اتکا به اطلاعات مرتبط با هزینهها برای مقاصد تصمیمگیری، برنامهریزی و کنترل، همگی نیاز به آگاهی و شناخت کامل از اصطلاخات و مفاهیم گوناگون هزینه دارد.
2-2 مبانی نظری تحقیق
2-2-1 تعریف هزینه
از دیدگاه حسابداری واژه هزینه بسته به زمینه کاربرد آن، دارای معانی گوناگون و تعاریف مختلف است. مثلا در حسابداری و گزارشگری مالی، واژه هزینه به شرح زیر تعریف شده است:
"خروج وجه نقد و داراییهای دیگر از یک واحد انتفاعی یا مصرف یا استهلاک داراییهای موجود آن یا افزایش بدهیهای یک واحد یا ترکیبی از آنها که در نتیجه اجرای فعالیتهای اصلی یا جانبی واحد واقع شود، هزینه است" (مبانی نظری حسابداری و گزارشگری مالی در ایران، 1376، ص69).
در سیستم اطلاعات حسابداری، هزینه به طور کلی به شکل جریان خروج نقد در گذشته یا تعهد پرداخت آن در آینده و یا انقضای ارزش و مصرف دارائیها، تبلور مییابد. اما در حسابداری صنعتی و مدیریت به طور اخص، واژه هزینه به شرح زیر تعریف شده است:
اندازه پولی منابع اقتصادی که بخاطر رسیدن به یک مقصود معین یا یک مزیت مشخص، در گذشته مصرف و فدا شده است یا در نظر است در آینده مصرف و فدا شود.
حسابداری مدیریت و صنعتی، علاوه بر هزینههای گذشته، با هزینههای برآوردی و آتی نیز سر و کار دارد. مثلا، هزینه دستیابی به محصول، معرف اندازه پولی منابعی نظیر مواد، دستمزد و سایر هزینههای ساخت آن محصول است که مصرف شده یا مصرف میشود یا در مورد خدمات نیز هزینه عبارت از ارزش منابعی است که به منظور ارائه آن خدمات مصرف میگردد.
ادبیات نظری و چارچوب مبانی نظری تعریف و دیدگاههای تعارض نقش
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 36 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 33 |
ادبیات نظری وچارچوب مبانی نظری تعریف ودید گاههای تعارض نقش در 33 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
فهرست مطالب و بخشی از متن :
ادبیات نظری وچارچوب مبانی نظری تعریف ودید گاههای تعارض نقش
تعارض نقش
تعریف واژه تعارض
2-4-1-1) تعارض نقش
2-4-2) سیرتکاملی اندیشه تعارض
2-4-2-1) دیدگاه سنتی
2-4-2-2) دیدگاه روابط انسانی تعارض
2-4-2-2) دیدگاه تعامل
4-2-3) تعارض: سازنده یا ویرانگر
4-2-4) فرایند تعارض
مرحله یکم) مخالفتهای بالقوه
• ارتباطات:
• ساختار
• متغیرهای شخصی
مرحله دوم) بروز تعارض
مرحله سوم) قصد یا نیت
رقابت
•
• همکاری
• اجتناب
• گذشت (ایثار)
• مصالحه (سازش)
مرحله چهارم) رفتار:
جدول2-2) تکنیک های مدیریت تعارض(رابینز، 1389،ص100).
مرحله پنجم) ره آورد
• نتیجه های سازنده :
• نتیجه های ویرانگر
2-6-1) پژوهش های داخلی
2-6-2)) پژوهش¬های خارجی
فهرست منابع
الف) منابع فارسی
ب) منابع غیرفارسی
تعارض نقش
تعریف واژه تعارض
واژه تعارض از نظر تعریف هیچ کسر و کمبودی ندارد، ولی با وجود این که واژه مزبور به صورتهای گوناگون و مختلف معنی ، تعبیر و تفسیر شده است، بسیاری از این تعریف ها دارای وجوه مشترک هستند. بنابراین می توان تعارض را بدین گونه تعریف کرد: فرایندی که بدین گونه آغاز می شود که دسته یا گروه چنین می پندارند که گروه دیگر اثرات منفی برجای می گذارد، یا قرار است اثرات منفی به بار آورد، البته درمورد همان چیزهایی که مورد توجه طرف یا گروه اول است. دامنه این تعریف بسیارگسترده است، بیانگر حالتی است که کارمستمر وجود دارد و برخوردی بین دوگروه به وجود می آید که می تواند به تعارض منجر شود(رابینز، 1389،ص23).
2-4-1-1) تعارض نقش
تعارض نقش زمانی رخ می دهد که تن دادن به مجموعه ای از الزامهای شغلی با پذیرش مجموعه دیگری از الزامهای شغلی، مغایر و یا به کل ناممکن باشد. در بررسیهایی که تاکنون انجام شده چهارگونه تعارض نقش شناخته شده است.
نخستین آنها به تعارض درون فرستنده[1] موسوم است. این تعارض هنگامی روی می دهد که شخص درخواستهای متعارضی از شما به عمل می آورد از قبیل:
«برایم اهمیتی ندارد که چگونه کار را انجام بدهی، صرفا آن را انجام بده لیکن درجریان کار هیچ مقرراتی را نقص مکن». گاهی افراد مختلف شما رامتفاوت می بینند. مثال قدیمی، سرپرست کارگاه است که ممکن است از میان کارگران عادی انتخاب شود و متصدی آن شغل شود. آیا این شغل جزئی از مدیریت است یا وفاداری وی نسبت به کارگران کارگاه است؟این شغل به داشتن تعارض درون نقش[2] زیاد توصیف شده است، یعنی خود نقش از انتظارات متعارض تشکیل شده است. (همان منبع،ص23).
گونه دیگر تعارض هنگامی روی می دهد که دو یا چند نقش متعارض را یک شخص برعهده داشته باشد. این گونه تعارض موسوم به تعارض میان نقش[3] است و چنین می نماید که با افزایش پیچیدگیها و وابستگیهای متقابل که امروزه در سازمانها وجود دارد این تعارض رو به افزایش است. سرانجام تعارضی وجود دارد که موسوم به تعارض نقش شخص[4] است، جایی که نگرش ها و ارزشهای شخصی ما با شرایط و ملزومات نقش متباینند(میچل،1375،ص67).
2-4-2) سیرتکاملی اندیشه تعارض
شاید کارمعقول این باشد که بگوییم موجودیت تعارض به سبب تعارض در نقشی است که گروهها و سازمانهای مختلف برعهده می گیرند. دریکی از مکتب های فکری چنین استدلال می شود که باید از تعارض اجتناب کرد، چون از دیدگاه مزبور تعارض موجب ویرانی گروه و سازمان می شود.این دیدگاه دیدگاه سنتی نام دارد. یکی دیگر از مکتب های فکری، به دیدگاه روابط انسانی مربوط می شود، یعنی چنانچه از این دیدگاه به تعارض نگاه شود، نتیجه طبیعی و غیرقابل اجتنابی به دست می دهد که در گروه به وجود می آیدو الزاما زیانبار و ویرانگر نیست و درمورد عملکرد گروه می تواند نیروی خلاق ، مثبت و سازنده داشته باشد. سومین دیدگاه که به تازگی ارائه شده است براین اساس قرار دارد که تعارض نیرویی مثبت است و موجب بهبود عملکرد گروه و سازمان می شود. این مکتب اندیشه را مکتب تعامل می نامند. اینک در زیر هر یک از دیدگاههای نامبرده مورد بررسی قرار داده می شود : (همان منبع،ص67).
2-4-2-1) دیدگاه سنتی
اساس دیدگاه سنتی[5] بر این فرض گذاشته می شد که تعارض بد است. تعارض بار منفی داشت و مترادف واژگانی چون سرکشی، تمرد، ویرانگری و بی منطقی بود که بدین صورت بارمنفی آن افزونی می یافت. باتوجه به تعریفی که از تعارض ارائه می شد، زیانبار بود می بایست از آن اجتناب می شد. دیدگاه سنتی تعارض، هماهنگ با نگرش هایی بود که در دو دهه 1930 و 1940 درباره گروه رواج داشت. نتیجه بررسی هایی که در این زمینه انجام شد نشان دادکه اصولا تعارض زیانبار است و نبودن ارتباطات مناسب و اعتماد بین افراد باعث پدیدآمدن تعارض و اختلاف نظر بین آنها می شودو این که مدیران دربرابر نیازها و خواسته های کارکنان و اعضای سازمان کوتاهی می کنند. این دیدگاه که تعارض بد است، منجر به ارائه روشی ساده می گردد و برآن اساس باید رفتار افرادی را مورد توجه قرارداد که باعث بروز تعارض میشوند. از آنجا که باید از هر نوع تعارضی پرهیز کرد، بنابراین تنها باید به علتهایی توجه کرد که موجب بروز تعارض می شود و برای بهبود عملکرد، سازمان باید این شیوه های ویرانگر را اصلاح نماید(میچل،1375،ص76).
[1] Interasender conflict
[2] Intrarole conflict
[3] Interrole conflict
[4] Person-role conflict
[5] Traditional view of conflict
ادبیات نظری و چارچوب مبانی نظری تعاریف و مفاهیم مدیریت کیفیت
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 124 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 59 |
ادبیات نظری وچارچوب مبانی نظری تعاریف ومفاهیم مدیریت کیفیت در 59 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
فهرست مطالب و بخشی از متن :
فصل دوم : ادبیات تحقیق ................................................................................................................................................. 11
2-1 تاریخچه و سیر تحول نظریه های بهبود کیفیت .............................................................................................. 12
2-2 ضرورت کنترل کیفیت ..................................................................................................................................... 12
2-2-1 نتایج تحقیقات در زمینه استقرار کنترل کیفیت ................................................................................................... 14
2-3 مکانیزم روش QFD ..................................................................................................................................... 15
2-3-1 مراحل QFD...................................................................................................................................... 16
2-3-2 نتایج تحقیقات در زمینه QFD............................................................................................................ 17
2-4 مدل کانو ........................................................................................................................................................ 17
2-5 مکانیزم ISO ................................................................................................................................................ 19
2-5-1 تاریخچه ISO9000 ........................................................................................................................................ 20
2-5-2 تعریف استاندارد ISO9000 ........................................................................................................................... 20
2-5-3 نتایج تحقیقات در زمینه ISO9000 ................................................................................................................ 21
2-6 مکانیزم مدیریت کیفیت ................................................................................................................................ 24
2-6-1 اصول مدیریت کیفیت ..................................................................................................................................... 25
2-6-2 نتایج تحقیقات مدیریت کیفیت ....................................................................................................................... 26
2-7 مکانیزم مدیریت کیفیت جامع ...................................................................................................................... 30
2-7-1 اصول مدیریت کیفیت جامع ......................................................................................................................... 32
2-7-2 نتایج تحقیقات مدیریت کیفیت جامع ............................................................................................... 34
2-8 مدل جایزه کیفیت دمینگ ............................................................................................................................. 40
2-9 مدل جایزه ملی کیفیت مالکوم بالدریج ......................................................................................................... 42
2-10 مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت .............................................................................................................. 44
2-11 فن کیفیت خدمات ..................................................................................................................................... 47
2-12 روش جوران .............................................................................................................................................. 49
2-13 مدل هزینه یابی فرآیندی ............................................................................................................................ 51
2-14 مدل کوه یخ ................................................................................................................................................ 52
2-15 روش BSC …......................................................................................................................................... 52
2-16 روش تاگوچی ............................................................................................................................................ 54
2-17 روش ایشی کاوا .......................................................................................................................................... 55
2-18 مدل مدیریت کیفیت جامع پیشرفته ............................................................................................................ 56
فصل دوم
ادبیات تحقیق
2-1 تاریخچه و سیر تحول نظریه های بهبود کیفیت:
در دهه 1910 بازرسی کیفیت و در سال 1924 کنترل کیفیت متداول شد که این دو رویکرد تحت عنوان رویکرد مبتنی بر بازرسی شناخته می شوند.
در دهه 1950 تضمین کیفیت و در دهه 1980 و همچنین دهه های پس از آن، ارتقای مستمر کیفیت متداول شد که این دو نیز تحت عنوان رویکرد مبتنی بر پیشگیری شناخته می شوند.
ویژگیهای نظامهای مبتنی بر بازرسی عبارتند از:
در حالیکه ویژگیهای نظامهای مبتنی بر پیشگیری عبارتند از:
در نظریه های جدید مدیریت کیفیت اعتقاد بر این است که کیفیت به جای آنکه کنترل شود، باید تولید گردد و به همین دلیل امروزه نگرش فلسفی« مدیریت کیفیت » جای « کنترل کیفیت » را گرفته است. در این نگرش به موارد زیر اهمیت داده می شود:
- کنترل در حین تولید به جای کنترل صد در صد در انتهای خط (جلوداری ممقانی، 1376، 182)
2-2 ضرورت کنترل کیفیت
فرایند تولید قادر نیست همواره محصولات را یکسان، یک شکل و مطابق طرح استاندارد تولید نماید و همواره تغییراتی در محصولات تولیدی ایجاد می شود. در این میان، تولیدکنندگان تلاش می کنند تولید محصولات مطابق با مشخصات و استانداردهای تعیین شده قبلی انجام پذیرد. برای غلبه بر این مشکل، بهترین کاری که یک سازنده در مورد محصول خود می تواند انجام دهد شناسائی و بررسی علل تغییرات محصول خود و برقراری ضوابطی جهت کنترل عوامل مؤثر در تغییرات و حفظ این تغییرات در محدوده ای مناسب است. حذف کامل تغییرات معمولاً امکان پذیر نمی باشد و در صورتی هم که امکان پذیر باشد از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نمی باشد. از اینرو سازندگان محصول باید توجه خود را به محصولی منعطف کنند که هر چند کاملاً عاری از نقص نمی باشد ولی قابل قبول است و از نظر آماری می توانند تغییرات آن را پیش بینی کنند. بدین ترتیب نیاز به کنترل کیفیت احساس می شود. استفاده از کنترل کیفیت تولیدکنندگان را از تغییرات ناگهانی و یا جزئی در محصول آگاه ساخته و اجرای اقدامات چاره جویانه را امکان پذیر می سازد و از تولید محصولات دور ریختنی و تحمیل هزینه های سنگین جلوگیری می کند (نقندریان، 1370، 6).
تولیدکنندگان تلاش می کنند تولید محصولات مطابق با مشخصات و استانداردهای تعیین شده قبلی انجام پذیرد، بنابراین باید فرآیند تولیدی را کنترل نموده تا به کیفیت مطلوب دست یابند. به این ترتیب کنترل کیفیت یکی از اجزای جدایی ناپذیر شرکتهای تولیدی و خدماتی شده است. کنترل کیفیت برای این منظور به وجود آمده است که :
الف- هزینه های تولید را کاهش دهد.
ب- کیفیت را بهبود بخشد.
ج- کارایی را افزایش دهد.
همانطور که قبلاً اشاره شد، فرایند تولید قادر نیست همواره محصولات را یکسان، یک شکل و مطابق طرح استاندارد تولید نماید. این امر بدلیل حاکمیت قوانین تغییرات می باشد که این قوانین را می توان به شرح زیر بیان نمود:
الف- مدل بدست آمده تحت کنترل آماری بوده و بنابراین قابل پیش بینی می باشد.
ب- مدل بدست آمده تحت کنترل آماری نبوده و قابل پیش بینی نمی باشد.
2-2-1 نتایج تحقیقات در زمینه استقرار کنترل کیفیت
یکی از تحقیقات در زمینه بررسی و تجزیه و تحلیل تنگناهای استقرار سیستم های کنترل کیفیت در واحدهای تولیدی تحت پوشش اداره کل استاندارد استان آذربایجان غربی صورت گرفته است. پژوهش صورت گرفته عوامل بسیار زیادی که در استقرار سیستم کنترل کیفیت موثر می باشد را مورد بررسی قرار می دهد. این تحقیق قابلیتهای مسئولین کنترل کیفیت، همکاری مدیران و دستگاههای اجرایی با مسئولین کنترل، تجهیزات و امکانات مالی و منابع انسانی، اعتماد به قابلیتهای مسئولین کنترل کیفیت، نگرش همسان مسئولین کنترل کیفیت و دستگاههای اجرایی در نحوه استقرار سیستم های کنترل کیفیت، شرایط اقتصادی کشور و عدم آگاهی و عدم شناخت از وظایف سیستم های کنترل کیفیت، را از عوامل مؤثر بر استقرار سیستم کنترل کیفیت معرفی می کند. همچنین طبق نتایج این تحقیق عدم آگاهی و شناخت کافی صاحبان از مزایای استقرار سیستم کنترل کیفیت موجب شده که آنها تصور کنند وجود سیستم کنترل کیفیت تنها مصرف هزینه است که از طرف ادارات بر آنها تحمیل شده است. در نتیجه تمایل چندانی به اجرای صحیح و موثر این سیستم نشان نمی دهند. ضمناً غیر قابل اجرا بودن تعدادی از استانداردهای ملی با توجه به شرایط آب و هوایی، عدم نظارت کنترل فراگیر و کارا از سوی دستگاههای اجرایی، زیر امر بودن مسئولین کنترل کیفیت تحت نظر مدیر کارخانه، فقدان سیستم صحیح ارزشیابی کارکنان، نقش دوگانه مسئول کنترل کیفیت به عنوان نماینده اداره کل استاندارد و به عنوان مسئول تعیین شده از سوی مدیریت، نامرتب و نا همگن بودن بازدیدهای کارشناسان اداره کل استاندارد، مهاجرت متخصصین، فرسودگی ماشین آلات و عدم همکاری و مشارکت در استانداردهای کلی از جانب تولید کنندگان و نمایندگان سازمانهای ذیربط و دانشگاهها از عواملی هستند که از موانع عمده استقرار سیستم کنترل کیفیت شناسایی شده اند. برای انجام این تحقیق، دو سری سوالات مطرح شده است که دسته اول توسط مسئولین کنترل کیفیت پر شده است. دسته دوم سوالات توسط مدیران واحدهای تولیدی پر شده بود. این پژوهش ابتدا سوالات مطرح شده را با کمک نمودارهای آماری بررسی می کند و سپس فرضیه های خود را با کمک آزمون آماری کای دو مورد تایید قرار می دهد (دنیوی، ۱۳۸۳).
ادبیات نظری و چارچوب مبانی نظری تعاریف و اندازه گیری نقد شوندگی
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 24 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 25 |
ادبیات نظری وچارچوب مبانی نظری تعاریف واندازه گیری نقد شوندگی
تعداد صفحه :25 قالب ورد قابل ویرایش.
بخشی از متن :
ادبیات نظری وچارچوب مبانی نظری تعاریف واندازه گیری نقد شوندگی
نقدشوندگی
تعاریف
2-3-1) اندازهگیریهای مختلف نقدشوندگی
الف) نسبت آلدرسون و بتکر
ب) نسبت آلمدیا و کامپلو
ج) نسبت سیبیلکو
2-3-2) عوامل تاثیرگذار بر نقدشوندگی
انعطافپذیری بازار:
زمان:
نرخ گردش سهام:
تعداد روزهای معاملاتی:
حجم معاملات:
ارزش معاملات:
ترکیب سرمایهگذاران:
معامله اینترنتی:
زیرساختهای معاملاتی:
2-4-1) تاثیر مثبت نقدشوندگی دارایی بر اهرم
2-4-3) عدم تقارن در تاثیر نقدشوندگی دارایی بر اهرم
2-5-1) پژوهشهای داخلی
2-5-2) پژوهشهای خارجی
منابع فارسی
منابع لاتین
نقدشوندگی
یکی از شاخصهایی که کارایی بورس اوراق بهادار با آن سنجیده میشود، «میزان نقدشوندگی سهام مورد معامله» است. همواره علاوه بر دو معیار نرخ بازدهی و ریسک، درجه نقدشوندگی داراییها نیز مورد توجه سرمایهگذاران قرار میگیرد. عامل مهمی که در تعیین نقدشوندگی یک دارایی اهمیت دارد اندازه بازار آن دارایی میباشد. اگر خریداران و فروشندگان بالقوه بسیاری برای یک دارایی مشخص وجود داشته باشد، بازار آن دارایی دارای نقدشوندگی میباشد (حسنجانی، 1386، 25)
تعاریف
نقدشوندگی به معنای سرعت تبدیل سرمایهگذاریها یا داراییها به وجوه نقد میباشد. اوراق بهاداری که در بورس اوراق بهادار با استقبال معامله روبرو میشوند، میتوانند حاکی از سرعت نقدشوندگی آنها باشد (مهدی ابزری و همکاران، 1386).
نقدشوندگی، توانایی سرمایهگذاران در تبدیل داراییهای مالی به وجه نقد در قیمتی مشابه با قیمت آخرین معامله است، با این فرض که اطلاعات جدیدی از زمان آخرین معامله کسب نشده باشد (خرمدین، 1387).
نقدشوندگی داراییها عبارت است از توانایی معامله سریع حجم بالایی از اوراق بهادار با هزینه پایین و تأثیر قیمتی کم (لیو، 2005)
فوس نقدشوندگی سهام را قدرت فروش سریع دارایی در قیمت مشابه قیمت قبلی بازار با فرض اینکه هیچ گونه اطلاعات جدیدی وارد بازار نشده است، تعریف کرده است.
داتار نقدشوندگی بازارهای مالی را، ظرفیت بازارهای مالی برای جذب نوسانات موقتی عرضه و تقاضا بدون اختلالات بیش از اندازه قیمتها تعریف میکند.
آیتکن و کامرتون، قدرت نقدشوندگی را توان تبدیل اوراق بهادار به پول نقد در پایینترین سطح هزینههای مبادلاتی تعریف میکنند.
در جامعترین تعریف نقدشوندگی بازار عبارت است از توانایی انجام معاملات در حجم بالا، با حداکثر سرعت، حداقل هزینه و حداقل اثر قیمت، این تعریف برروی چهار بعد از نقدشوندگی تمرکز دارد:حجم معاملات، سرعت معاملات، هزینه معاملات و اثر قیمت.
یکی از مهمترین کارکردهای بازار سرمایه، تامین نقدشوندگی است. در حقیقت بازارهای ثانویه ضمن فراهم کردن نقدشوندگی، از طریق کشف قیمت و توانایی انتقال ریسک، باعث کاهش هزینه سرمایه میگردند. فرناندز (1999) از قول «کینز» بیان میکند که نقدشوندگی، توسط یک معیار مطلق قابل اندازهگیری نیست. در متون مالی گاهی برای رساندن مفهوم، به جای واژه نقدشوندگی از واژه بازارپذیری یا قابلیت خرید و فروش استفاده میشود، زیرا هر چه تعداد خریداران و فروشندگان بالقوه یک دارایی بیشتر باشد، آن دارایی نقدشوندگی بیشتری دارد. (نوبهار، 1388).
نقدشوندگی معیارهای زیادی دارد، که هیج کدام قادر به اندازهگیری تمام ابعاد آن نیستند روبین در سال 2007 معیارهای نقدشوندگی را میتوان به دو گروه تقسیم کرد:
الف) معیارهای مبتنی بر معامله: شامل حجم معاملات، فراوانی معاملات، ارزش سهام معامله شده، تعداد روزهای معاملاتی، نرخ گردش سهام، درصد سهام شناور آزاد، زمان انتظار معامله، رتبهی نقدشوندگی،
ب) معیارهای مبتنی بر سفارش: شامل تفاوت قیمت پیشنهادی عرضه و تقاضا، تفاوت عرضه و تقاضای موثر و عمق بازار.
ویس (2004) چهار بعد نقدشوندگی را اینگونه مشخص نموده است:
زمان انجام معامله: که به صورت توانایی انجام معامله به صورت آنی در قیمت جاری بازار تعریف میشود.
استحکام: که به صورت توانایی خرید و فروش دارایی در تقریبا یک قیمت و زمان تعریف میشود.
ادبیات نظری و چارچوب مبانی نظری بازار یابی ویروسی
دسته بندی | علوم انسانی |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 303 کیلو بایت |
تعداد صفحات | 36 |
ادبیات نظری وچارچوب مبانی نظری بازار یابی ویروسی در 36 صفحه در قالب ورد قابل ویرایش.
فهرست مطالب و بخشی از متن :
ادبیات نظری وچارچوب مبانی نظری بازار یابی ویروسی
فصل دوم: مروری بر ادبیات وپیشینه تحقیق.................................................................... 21
)1-2مقدمه:......................................................................................................................... 31
)2-2چارچوبنظری............................................................................................................ 31
)1-2-2بازاریابی:................................................................................................................. 31
)2-2-2بازاریابیویروسی32.................................................................................................... :
)2-3-2عوالبااهمیتدرحوزهیبازاریابیویروسی:..................................................................... 36
)3-3-2بازاریابیشبکهای....................................................................................................... 3
)1-3-3-2فعالیتشرکتپیشگامانباورسدربازاریابیشبکهای:..................................................... 38
)4-2مدلتحقیقبازاریابیویروسیموبایلدرتئوریرفتاربرنامهریزیشدهومدلپذیرش
تکنولوژیِیانگ.................................................................................................................... 38
)5-2مدلتاثیراعتماد.............................................................................................................. 31
)6-2چارچوبنظریپژوهشحاضر41...................................................................................... :
)1-6-2تعریفمتغیرها.......................................................................................................... 41
)1-1-6-2هنجارذهنی42.........................................................................................................
)2-1-6-2کنترلرفتاری......................................................................................................... 42
)3-1-6-2هزینهدرکشدهیاخطردرکشده................................................................................. 43
)4-1-6-2اعتماد44.................................................................................................................
)5-1-6-2فایدهدرکشده44......................................................................................................
)6-1-6-2سهولتاستفاده:45....................................................................................................
)7-2مدلهاوتئوریها........................................................................................................... 45
)1-7-2تئوریرفتاربرنامهریزیشده:45........................................................................... (TPB)
)2-7-2مدلپذیرشتکنولوژی (46................................................................................. (TAM
)1-8-1پیشینهداخلی:............................................................................................................ 48
-2-6-3-3پیشینهخارجی:....................................................................................................... 51
)2-1-8-2توضیحاتپیشینهتحقیق: 51
2مقدمه: