دانلود نمونه فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی با عنوان مبانی نظری و چارچوب مبانی نظری معنویت بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید
تعداد صفحات | 54 |
حجم | 84/528 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
برای آنکه معنویت را تعریف کنیم، باید ابتدا بپرسیم: "مذهب ما چیست؟ "مذهب عبارت است از جستجوی معنا و هدف به ویژه که با وجودی مقدس یا واقعیتی غایی ارتباط پیدا کند(پارگامنت ،2000). مقدس یعنی "قدرت های والاتر، نیرو های متعالی تر یا وجودهای شخصی"پارگامنت(2000) بر این باوراست که تعاریف حاضر از واژه مقدس آن چنان وسیع است که نه تنها نه شامل خداوند سنتی مذهب غربی یعنی مسیحیت می شود بلکه مفاهیم شرقی تائو، براهمان و نیروانا را نیز شامل می شود. با این حال تعدادی از سنن شرقی واژه "واقعیت غایی"را بر"مقدس"ترجیح می دهند.
برای مثال ٬آیین بودایی٬ اگر خداوند را این چنین تعریف کنیم: "وجودی شخصی که جهان رابا طرحی سنجیده شده خلق کرده " مذهبی بی اعتقاد به خداست (نیکلز،2002). از سویی دیگر٬ اسمیت به تعریف دومی از خداوند به عنوان "الوهیت" اشاره می کند که در آن "ایده شخصیت" گنجانده نشده است. اوبر این باور است که در آیین بودا این تعریف دومی از خداوند به عنوان الوهیت اشاره می کند که در آن ایده شخصیت (ص114) گنجانده نشده است. او بر این باور است که در آیین بودا این تعریف دوم به اندازه کافی به مفهوم خداوندبه عنوان الوهیت نزدیک است که بتوان این اسم رامتضمن آن معنا دانست (نیکلز،2002).
فهرست مطالب
1-5-تعاریف متغیرها 5
1-5-1-معنویت 5
1-5-1-1-تعاریف مفهومی معنویت 6
1-5-1-2-تعریف عملیاتی معنویت 6
1-5-1-3- تعریف عملیاتی مؤلفه های معنویت 6
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1-مبانی نظری متغیرهای تحقیق 9
2-1-1-معنویت 11
2-1-1-1- همپوشی بین معنویت و مذهب 13
2-1-1-2- تعالی 14
2-1-1-3- تعالی تجربی 14
2-1-1-4- مدل مقابله ای سنجش 15
2-1-1-5- مدل مقابله در اصطلاح بالینی 16
2-1-1-6- کاربردهای مدل مقابله ای در کار بالینی 17
2-1-1- 7- سنجش مذهب در بافت دیگر روش های مقابله 18
2-1-1- 8- مقابله مذهبی مثبت و منفی 19
2-4-رابطه معنویت و امید واری 47
2-5- رابطه معنویت و سلامت روان 47
2-6-رابطه امید واری و سلامت روان 51
خلاصه 56
فهرست منابع و مأخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
دانلود نمونه فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی با عنوان مبانی نظری و چارچوب مبانی نظری معنویت بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید
تعداد صفحات | 58 |
حجم | 84/528 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
بنا به گفته اشنایدر (2000) معنویت تجربه تلاش آگاهانه برای وحدت بخشی به زندگی فرد است البته نه از طریق جدایی از دیگران بلکه از راه تعالی بخشیدن خود به سمت ارزش غایی مورد مشاهده فرد است. الکینز (1998) معنویت را یک پدیده انسانی می داند که به صورت قابلیت و ظرفیت در همه مردم وجود دارد ، معنویت یک ساختار نه بعدی است: 1- بعد فرامادی 2- معنا و هدف در زندگی 3- داشتن سلامت 4- تقدس زندگی 5- اهمیت ندادن به ارزش های مادی 6- نوع دوستی 7- آگاهی از تراژدی 8- آرمان گرایی 9- ثمرات معنویت. معنویت اصیل از نظر او عشق، محبت و مهر ورزی به همه موجودات است.
جیمز (به نقل از پیدمونت، 2001) معتقد است، انسان با رجوع به باطن دین (معنویت) آرامش و سرور خاصی پیدا می کند وی معتقد است باور به وجود ارزش های بالاتر و یک قدرت برتر برای بهداشت روانی انسان ضروری است. یونگ(به نقل از آزاد،1384) که به نهضت اول روانشناسی مربوط می شود به شدت تحت تأثیر معنویت شرق بود و می گفت در بخش دوم زندگی بهتر است به سراغ آموزه های معنویت یا عرفان بودیسم برویم.
فهرست مطالب
1-5-تعاریف متغیرها 5
1-5-1-معنویت 5
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
2-1-مبانی نظری متغیرهای تحقیق 9
2-1-1-معنویت 11
2-1-1-1- همپوشی بین معنویت و مذهب 13
2-1-1-2- تعالی 14
2-1-1-3- تعالی تجربی 14
2-1-1-4- مدل مقابله ای سنجش 15
2-1-1-5- مدل مقابله در اصطلاح بالینی 16
2-1-1-6- کاربردهای مدل مقابله ای در کار بالینی 17
2-1-1- 7- سنجش مذهب در بافت دیگر روش های مقابله 18
2-1-1- 8- مقابله مذهبی مثبت و منفی 19
2-4-رابطه معنویت و امید واری 47
2-5- رابطه معنویت و سلامت روان 47
2-6-رابطه امید واری و سلامت روان 51
خلاصه 56
فهرست منابع و مأخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
دانلود نمونه فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی با عنوان مبانی نظری و چارچوب مبانی نظری بهزیستی معنوی بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید
تعداد صفحات | 32 |
حجم | 70/901 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
موبرگ (1971)، بهزیستی معنوی را به صورت سازه ای دو بعدی، با دو بعد افقی و عمودی، مفهوم بندی کرد. بعد عمودی به احساس بهزیستی ما در ارتباط با خدا اشاره دارد و بعد افقی به احساس هدفمندی و رضایت در زندگی، بدون توجه به معتقد بودن به دینی خاص، برمی گردد( به نقل از الیسون،1983).
الیسون (1983)، بیان می دارد که بهزیستی معنوی شامل دو عنصر روانی ـ اجتماعی و مذهبی است. بهزیستی مذهبی شامل ارتباط با یک قدرت متعالی است و بهزیستی وجودی که عنصری روانی ـ اجتماعی است، بیانگر احساس فرد است از اینکه چه کسی است؟ چه کاری و چرا انجام می دهد و به کجا تعلق دارد. هر دو بعد بهزیستی معنوی با تعالی فرد مرتبط اند. بهزیستی معنوی را باید به صورت سازه ای پیوستاری دید نه دو مقوله ای. نمی توان گفت که کسی آن را دارد یا ندارد، بلکه باید توجه داست که هر فرد چقدر از آن برخوردار است و چگونه می توان درجات آن را افزایش داد(همان).
ر پژوهشی که جعفری ، دهشیری ، سهرابی و نجفی(1388)، تحت عنوان رابطه بهزیستی معنوی با سلامت روان در دانشجویان انجام دادند ، ملاحظه شد که بین بهزیستی معنوی و سلامت روان رابطه معناداری وجود دارد. یعنی بهزیستی معنوی با چهار زیر مقیاس سلامت روان ، رابطه منفی داشته است. بهزیستی مذهبی و وجودی به طور معناداری سلامت روان را پیش بینی کردند همچنین بهزیستی معنوی و وجودی دختران به طور معناداری بالاتر از پسران بود، اما در نمرات سلامت روان دو جنس، تفاوتی مشاهده نشد.
فهرست مطالب
2 ـ1 ـ 1. بهزیستی معنوی
معنویت، بهزیستی افراد را از طرقی افزایش می دهد:
2 ـ1 ـ 1 ـ 1. ابعاد بهزیستی معنوی از دیدگاه فیشر
پیشینه تحقیقاتی
2 ـ2 ـ 1. تحقیقات انجام شده در ایران
2 ـ2 ـ 2. تحقیقات انجام شده در خارج از ایران
فهرست منابع و مأخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
دانلود نمونه فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی با عنوان مبانی نظری و چارچوب مبانی نظری بهزیستی معنوی بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید
تعداد صفحات | 32 |
حجم | 70/901 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
در پی اهمیت یافتن اثر معنویت در بهزیستی، توجه به بهزیستی ناشی از نقش معنویت در زندگی فردی، تحت عنوان بهزیستی معنوی مطرح گشته و مورد بررسی قرار گرفت. بهزیستی معنوی به احساسی از داشتن رابطه با چیزی فراتر از خود اشاره دارد، که معنای زندگی، هدف و ارزش های شخصی را ایجاد می کند. پیشینه بهزیستی معنوی ریشه در مطالعه وابسته های سلامت دارد. در طی سال های 1960 تا 1970 جنبشی جهت مطالعه عوامل مرتبط با کیفیت زندگی در ایالات متحده آغاز گردید.
دین به عنوان موضوعی بارز در همه اعصار حضوری آشکار داشته به گونه ای که همواره در آثار و نظریات مختلف فلسفی، جامعه شناختی و روان شناختی اشاراتی به این موضوع، به صورت موافق یا مخالف وجود دارد که همین مطلب نشانگر اهمیت آن برای آدمی است. فروید معتقد بود که عقاید دینی یا اثری بر سلامت روانی و جسمی ندارد یا اثر منفی بر آن می گذارد. الیس هم مذهب و دینداری را به طور معناداری با اختلال های عاطفی مرتبط می دانست( کالدور، هاوکز، کاسل و بلامی ،2004). جیمز (1376 )، دین را ایجاد رابطه معنوی با دنیایی نامحسوس به عنوان روح عالم خلقت می دانست که این ایجاد رابطه در عالم تنهایی و دور از همه وابستگی ها صورت می گیرد و به ادراک نظمی نامرئی در میان پدیده های جهان هستی و رسیدن به اطمینان و آرامش باطنی که آثار ظاهری آن نیکویی و احسان بی دریغ است، منجر خواهد شد( به نقل از خدایاری فرد، 1388). جیمز معتقد بود که انسان با رجوع به باطن دین، آرامش و سرور خاصی پیدا می کند. به اعتقاد او باور به وجود ارزش های بالاتر و یک قدرت برتر، برا ی بهداشت روانی انسان ضروری است.
فروم (1950)، نیز بر این باور بود که مذهب مستبدانه و بی انعطاف در فرد، حالت نوروز ایجاد می کند اما دین انسان گرایانه و خوش بینانه، باعث رشد استعدادهای فرد و ارتقای سطح سلامت او می گردد( به نقل از چراغی و مولوی،1385).یونگ رفتار مذهبی را از ضرورت های وجود آدمی می دانست. او بیماران خود را بدون معنا و استحکامی دیده بود که دین می توانست به آن ها عطا کند و معتقد بود که آن ها به دلیل نداشتن معنا، بیمار شده اند. او فواید بهزیستی ساز فراوانی را در مذهب مشاهده کرد. یونگ پیامد دینداری و معنویت را التیام دردهای درونی آدمی و پیشگیری از بیماری های روانی می دانست و آسیب های روانی انسان را نیز در همین حیطه قابل درمان می دانست( آذربایجانی و موسوی اصل،1385).مازلو (1964)، بیان داشت که آدمی به چارچوبی از ارزش ها، فلسفه ای ناظر به حیات ، دین یا بدیلی برای دین نیازمند است تا بدان معتقد شود و آن را در پیش گیرد. مازلو بر آن است که روانشناسان انسان گرا کسی را که به مسائل دینی اهمیت نمی دهد، باید بیمار یا نابهنجار وجودی تلقی کنند( به نقل از امیریان،1390).
فهرست مطالب
2 ـ1 ـ 1. بهزیستی معنوی
معنویت، بهزیستی افراد را از طرقی افزایش می دهد:
2 ـ1 ـ 1 ـ 1. ابعاد بهزیستی معنوی از دیدگاه فیشر
پیشینه تحقیقاتی
2 ـ2 ـ 1. تحقیقات انجام شده در ایران
2 ـ2 ـ 2. تحقیقات انجام شده در خارج از ایران
فهرست منابع و مأخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
دانلود نمونه فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی با عنوان مبانی نظری و چارچوب مبانی نظری امیدواری بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید
تعداد صفحات | 75 |
حجم | 87/46 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
گروه اشنایدر برای اندازه گیری جنبه های مختلف امید یک رشته مقیاس تدوین کرده اند .مقیاس امید سرشتی بزرگسالان و مقیاس امید حالت، سنجه های کوتاه خودگزارشی صفت و حالت امید برای بزرگسالان هستند. مقیاس امید کودکان برای کودکان دبستانی و مقیاس امید کودکان خردسال برای کودکان پیش دبستانی ساخته شده اند. تمام این مقیاس های خودگزارشی و مشاهده ای علاوه بر نمره های مربوط به کارگزاری امیدوارانه و گذرگاه های امیدوارانه، نمره های کلی امید را هم به دست می دهند.
علاوه بر این مقیاس ها، یک مقیاس امید حیطه خاص بزرگسالان نیز تهیه شده است که امید را در حیطه های مشخص زیر: اجتماعی تحصیلی، خانوادگی، روابط رومانتیک، فعالیت های شغلی و فراغت، می سنجد. در مورد همه این مقیاس ها اطلاعات مربوط به پایایی وروایی موجود است(اشنایدر و لوپز،2002).
فهرست مطالب
1-5-3-امید 7
1-5-3-1-تعریف مفهومی امید 7
1-5-3-2-تعریف عملیاتی امید 7
1-5-3-3- تعریف عملیاتی مؤلفه های امید 7
2-3- امیدواری 28
2-3-1-رشد امیدواری 31
2-3-2-امید درمانی 33
2-3-3-خوش بینی 33
2-3-4- خوش بینی سرشتی یا گرایشی 34
2-3-5- سبک تبیینی خوش بینانه 34
2-3-6-رشد خوش بینی 35
2-3-7-باز آموزی اسنادی 37
2-3-8- خطاهای ادراکی مثبت 39
2-3-9-خود فریبی 40
2-3-10-انکار و واپس رانی 40
2-3-11-توجه انتخابی و فراموشی مطلوب 41
2-3-12- نادیده گرفتن ناتوانی 41
2-3-13-خود انگاره منفی 41
2-3-14-رشد خطاهای ادراکی مثبت 42
2-3-15-اصلاح خطاهای ادراکی مثبت 43
2-3-16-خوش بینی،امیدواری و سلامت روان 44
2-3-17-پایه های عصبی زیستی خوش بینی و امیدواری 44
2-3-18-عصب زیست شناسی بدبینی 44
2-3-19- عصب زیست شناسی رفتار هدفمند خوش بینانه 45
2-3-20- عصب زیست شناسی تعامل اجتماعی خوش بینانه 46
2-4-رابطه معنویت و امید واری 47
2-5- رابطه معنویت و سلامت روان 47
2-6-رابطه امید واری و سلامت روان 51
خلاصه 56
فهرست منابع و مأخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی