دانلود نمونه فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی با عنوان مبانی نظری و چارچوب مبانی نظری استرس شغلی بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید
تعداد صفحات | 62 |
حجم | 327/598 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
طبق تعریف موسسه ملی سلامت وامنیت کار حرفه ای ،استرس شغلی وقتی رخ میدهد که بین نیازهای شغلی با توانایی ها ، قابلیت ها و خواسته های فرد هماهنگی نباشد. شیروم (1996) به نقل ازجلالی1387 ص2) استرس را یک احساس فردی هنگامی که نیازهای محیطی ( استرسورها ) از توانایی ها و قابلیتهای فردی فراتر رفته و باعث یک پیامد منفی میشود تعریف کرده است هانس سلیه (1956) به نقل ازجلالی1387 ص2) که اغلب اورا پدر استرس می نامند، استرس را به صورت عدم توازن بین قابلیتهای فردی و نیازهای محیطی تعریف کرده است.
لازاروس ( 1991) به نقل از لندی.فرانک وجفری کنت . ترجمه بابا زاده 1391 )استرس را یک فرایند جاری تعریف می کند که در ان ،فرد شرایط محیطی را مورد ارزیابی قرار می دهد وسعی می کند با محرک استرس زای به وجود امده به مقابله بر خیزد . این ارزیابی اغلب باعث می شود که بدن از یک مجموعه واکنش های مقابله ای هدفمند استفاده کندبه طور کلی، استرس به مجموعه واکنشهای عمومی انسان نسبت به عوامل ناسازگار و پیش بینی نشده داخلی و خارجی اطلاق می گردد. استرس پاسخی غیراختصاصی از ارگانیسم در مقابل هر تقاضا یا تغییر در شرایط فیزیکی می باشد. استرس یک تجربه طبیعی و قابل پیش بینی در روند زندگی و کار است که همه نتایج آن منفی نیستند و گاه استرس موجب افزایش انگیزه و تلاش فردی می شود، این نوع استرس برای داشتن زندگی سالم همراه با تحرک و تلاش ضروری است و می تواند در فرد ایجاد انگیزه نموده و بهبود عملکرد فرد را در پی داشته باشد.
فهرست مطالب
استرس شغلی: 11
مدل های استرس شغلی : 14
عوامل استرس زای سازمانی: 25
نقش تفاوتهای فردی در فرایند استرس: 29
پیامد های استرس شغلی 32
پیشینه پژوهش های خارجی: 38
پیشینه پژوهش های داخلی: 43
فهرست منابع و مأخذ
منابع فارسی
منابع انگلیسی
دانلود نمونه فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی با عنوان مبانی نظری و چارچوب مبانی نظری فشار عصبی بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید
تعداد صفحات | 67 |
حجم | 133/176 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
فشار عصبی را پاسخی دانستهاند که فرد برای تطبیق با یک وضعیت خارجی متفاوت یا وضعیت عادی به صورت رفتاری، روانی و یا جسمانی از خود بروز میدهد(الوانی ، 1382). طبق نظر وی به سندرم سازگاری عمومی هر یک از انسانها در سطحی معمولی در برابر حوادثی که فشار عصبی همراه دارند،از خود مقاومت نشان میدهند. بعضی از اشخاص میتوانند تا حد زیادی در برابر فشار عصبی بردبار باشند. حال آن که گروه دیگر فاقداین تحمل و بردباری میباشند. ولی در هر حال هر یک از افراد بشر دارای مرزی هستند که از آن به بعد فشار عصبی، شروع به اثر گذاری بر آنها میکند. سندرم سازگاری عمومی زمانی آغاز میشود که فرد با یک عامل ایجاد فشار عصبی روبه رو شده باشد. اولین مرحله سندرم را اعلام خطر مینامند(مورهد، 1385).
سطوح پایین تا متوسط فشار عصبی، بدن را تحریک نموده و توانایی آن را برای ارائه واکنش، افزایش میدهد. سپس افراد در این مرحله، اغلب وظایفشان را بهتر سرسختانهتر یا سریعتر انجام میدهند. اما فشار عصبی بسیار زیاد، نیازهای دست یافتنی یا محدودیتهایی را برشخص تحمیل میکند که منجر به عملکرد پائینتری خواهد شد. شکل فوق میتواند واکنش افراد را نسبت به فشار عصبی در طول زمان به موازات تغییر در شدت فشار عصبی، نشان دهد.
سطوح متوسط فشار عصبی که مداوماً در مدت طولانی در زمان تجربه میشوند، میتواند منجر به عملکرد پائینتری شود. فشار عصبی در اکثر محیطهای کاری در سطوح متوسط باعث تسهیل عملکرد میشود. به همان صورتی که در شکل مطرح شده است. فشار عصبی معتدل نیز میتواند پریشان کننده باشد، افرادی که آن را تجربه میکنند، ممکن است بر احساسات ناخوشایند و نامطلوب فشار عصبی تمرکز نموده و کار خویش را مورد توجه قرار ندهند. نتیجه این خواهد شد که عملکردشان آسیب خواهد دید. وقتی که عملکرد به مدت طولانی تحت فشار عصبی قرار گیرد میتواند اثرات مخربی بر سلامتی بگذارد . و همین امر میتواند عملکرد مؤثر را تحت الشعاع خویش قرار داده و به آن لطمه بزند. مطالعات زیادی نشان میدهد که به محض اینکه برانگیختگی، افزایش یافت، در آغاز عملکرد شغل، ممکن است افزایش یابد ولی در برخی نقاط شروع به افت مینماید. محل دقیق این نقطه برگشت ( انحنا)، تا حد زیادی به پیچیدگی کاری که انجام میشود بستگی دارد، هر چه میزان پیچیدگی کار بیشتر باشد در سطوح پائینتری از برانگیختگی، این کاهش در عملکرد روی خواهد داد(صادقی،1387).
فهرست مطالب
2-3)استرس و فشار عصبی
2-3-1) ماهیت و تعریف استرس
2-3-2-)دیدگاههای نظری استرس
2-3-3)ماهیت دوگانه فشار عصبی
2-3-4)اجتناب ناپذیر بودن فشار عصبی
2-3-4)فشار عصبی و معیارهای اندازهگیری
2-3-6-)منابع ( عوامل ) فشارهای عصبی
2-3-6-1) فشارهای عصبی سازمانی
جدول 2ـ 1: عوامل سازمانی فشار عصبی و روانی (جیمز،1995).
2-3-6-2)چهار مجموعه کلی فشار عصبی سازمانی عبارتنداز(مورهد، 1385):
- الزامات وظیفه یا شغلی :
• تعارض در هدف
- الزامات دروش شخصی
مقدار برخورد با دیگران
میزان تماس یا برخورد با افراد سایر بخشها
فقدان حمایت اجتماعی
2-3-6-2)الگوهای حمایت اجتماعی
- الگوی اثر اصلی
- الگوی ضربهگیری
حمایت ابزاری
حمایت اطلاعاتی:
حمایت کارکردی:
2-3-7)پیامدها ( عوارض) فشار عصبی و روانی
2-3-7-1) پیامدهای فردی
2-3-7-2)پیامد فیزیولوژیکی
2-3-7-3)پیامدهای روانی
2-3-7-4)پیامدهای رفتاری
2-3-7-5)پیامدهای سازمانی
2-3-8)استراتژیهای مقابله با استرس
2-3-8-1)استراتژیهای مقابله فردی(رمضانی نژاد،1380).
2-3-8-2)استراتژیهای مقابله سازمانی(علوی ، 1370).
2-3-9)توصیههای کلیدی برای مقابله با استرس
الف) غنا بخشیدن به زندگی معنوی خود:
ب) مدیریت مالی:
ج:تنظیم وقت:
د: هدف گذاری:
هـ: ارزش گذاری فعالیت:
د: مهارت نظم بخشی:
ط : توجه به توانایی و سلامت جسمی:
2-3-10)فشار عصبی و تأثیر آن بر عملکرد:
2-4-1) پژوهشهای داخلی
2-4-1-2)پژوهش های داخلی مرتبط با استرس
2-4-1) پژوهشهای خارجی مرتبط با استرس
2-5) جمع بندی تحقیق
منابع
دانلود نمونه فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت با عنوان مبانی نظری و چارچوب مبانی نظری هوش سازمانی بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید
تعداد صفحات | 62 |
حجم | 128/91 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
هوش سازمانی درسازمانهای پیچیده امروزی برآیند وترکیبی از دو هوش فعال انسانی وهوش مصنوعی ماشینی خواهد بودکه بی تردید مدیران سازمانها برای پویائی وافزایش کارائی سازمان خود راهی جز بهره گیری از این دو جریان هوشمند نخواهند داشت (آلبرخت،2003). درعصرحاضرهرچه زمان به جلوتر می رود با توجه به پیشرفت علوم وفنون وپیدایش نیازها وچالشهای جدید ، سازمانها نیز پیچیده تر واداره آنها نیزمشکل تر می شود. این معنا زمانی پر اهمیت خواهد شدکه بپذیریم درهرسازمان امروزی علاوه برمنبع عظیم وخلاق انسانی هوشمند ، ماشین آلات هوشمند ی نیز درفرآیند عملکردسازمانها نقش مؤثری ایفا می کنند.
دانلود نمونه فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت با عنوان مبانی نظری و چارچوب مبانی نظری هوش سازمانی بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید
ازطرفی استرس یک عامل موثر در ناکارآمدی سازمانی، جابجایی نیروی انسانی، غیبت های ناشی از کار، کاهش کیفیت و کمیت کار، افزایش هزینه های مراقبت از سلامتی و کاهش رضایت از شغل می باشد. در طی دهه های گذشته درتحقیقات متعددی نشان داده شده است که وظایف سازمانی یا شغلی که توام با بارکاری زیاد و نیازها و مسئولیتهای بیش از حد می باشند منجر به بروز ریسکهای سلامتی زیادی می گردند. لازم بذکر است که همه ی نتایج استرس منفی نیستند و گاهی استرس می تواند نتایج مثبتی نیز بدنبال داشته باشد؛ واکنش بدن ما به استرس کمک می کند تا تمرکز کنیم و کار را بطور صحیح انجام دهیم؛ در صورتیکه فرصت استراحت و یا فرار از شرایط استرس زا نباشد، استرس می تواند منفی باشد(صادقی،1387).
فهرست مطالب
فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه پژوهش
مقدمه
2 -2(تاریخچه هوش سازمانی
تعاریف هوش سازمانی
الف- تعریف تربیتی هوش:
ب- تعریف تحلیلی هوش :
ج- تعریف کاربردی هوش:
2-2-2( انواع هوش و مولفه های آن
2-2-2-1(انواع هوش از نظر گاردنر :
2-2-2-2( انواع هوش از نظر آلفرد بینه:
2-2-2-3-(هوش چند گانه
2-2-2-4(انواع هوش چندگانه:
2-2-2-4-1(هوش دیداری / فضایی
2-2-2-4-2(هوش کلامی/ زبانی
2-3-3-1-3(هوش منطقی / ریاضی
2-2-2-4-4(هوش بدنی/جنبشی
2-2-2-4-5(هوش موسیقی / ریتمیک
2-2-2-5(هوش بین فردی
2-2-2-6(هوش درون فردی
2-2-2-7(هوش هیجانی
گلمن در توصیف از هوش هیجانی به ۵ توانایی اصلی اشاره مینماید:
2-2-2-8(هوش مصنوعی
2-2-2-9(هوش معنوی:
برای هوش معنوی 10 جزء را مطرح نموده اند:
2-3-(هوش سازمانی
2-3-1(ویژگیها و عوامل موثر بر هوش
-عوامل زیستی موثر بر هوش
پژوهشهای مختلف، تاثیر عوامل زیستی گوناگون را بر هوش و تواناییهای ذهنی افراد نشان داده است که به اختصار اشاره میکنیم:
-تفاوتهای جنسی و هوش:
-پایگاه اجتماعی – اقتصادی:
-طبیعت و تربیت:
2-2-4(نظریه های هوش سازمانی
2-2-4-1(هوش سازمانی از نظر کارل آلبرخت
(هوش سازمانی از دیدگاه دانشمندان دیگر :
2-2-4-3(هوش سازمانی کامپیوتری شده :
2-2-5(هوش سازمانی به عنوان یک فرآیند
1- ویژگی تعامل:
2- ویژگی اجماع یا تراکم:
3- ویژگی همکاری یا تشریک مساعی:
2-2-6) فرایند هوش سازمانی در سازمانها و شرکت ها :
2-2-7(مولفه های هوش سازمانی
2-2-8)ابعاد هوش سازمانی
2-2-9) مدل های هوش سازمانی
2-2-10)کاربست هوش سازمانی در نظام آموزشی
2-2-11)راﺑﻄﻪﻫﻮشﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ وﻋﻤﻠﻜﺮد:
2-2-12)ضرورت به کار گیری هوش سازمانی در سازمان ها:
2-2-13) راه کارهای پیشنهادی جهت استقرار هوش سازمانی:
2-4)پیشینه پژوهش:
2-4-1) پژوهشهای داخلی
2-5) جمع بندی تحقیق
منابع و مآخذ
دانلود نمونه فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت با عنوان مبانی نظری و چارچوب مبانی نظری هوش سازمانی بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید
تعداد صفحات | 64 |
حجم | 128/91 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
هوش سازمانی عبارتست از:ظرفیت یک بنگاه برای بکارگیری همه نیروی مغزی اش، و تمرکز آن نیروی مغزی بر انجام مأموریتش. به وسیله آن تعریف، نقش هوش سازمانی ساده است: موفقتر کردن بنگاه در محیطش. تی ماتسودا ژاپنی یکی از پدیدآورندگان نظریه هوش سازمانی ، هوش سازمانی را ترکیبی ازدو عامل هوش انسانی وهوش ماشینی می داند. مدل هوش سازمانی که ماتسودا معرفی می کند باعث یکپارچگی پردازش دانش انسان و دانش بر پایه ماشین در توانایی حل مسئله می شود.
بر خلاف خیلی ها ماتسودا تاکید می کند هوش ماشینی یک بخش یکپارچه از هوش یک سازمان است.از نظر وی کار سازمانی که در واقع یک کار گروهی و تعاونی می باشد هم شامل عامل حل مسأله انسانی می باشد و هم شامل عامل حل مسأله ماشینی.
استاسکوسیت وستین،2008 در تحقیق پیمایشی با عنوان «فرایند هوش سازمانی دانشگاه» سطح هوش سازمانی پنج دانشگاه را بر اساس فرآیندهای مربوط مورد بررسی قرار دادند. پرژمران واسلاچی ،2007پژوهشی با عنوان «هوش سازمانی دانشگاه استانداردها و استراتژیها» انجام دادند.هدف تشخیص هوش سازمانی دانشگاه و روشهای اندازه گیری آن بود.
فهرست مطالب
مقدمه
2 -2(تاریخچه هوش سازمانی
تعاریف هوش سازمانی
الف- تعریف تربیتی هوش:
ب- تعریف تحلیلی هوش :
ج- تعریف کاربردی هوش:
2-2-2( انواع هوش و مولفه های آن
2-2-2-1(انواع هوش از نظر گاردنر :
2-2-2-2( انواع هوش از نظر آلفرد بینه:
2-2-2-3-(هوش چند گانه
2-2-2-4(انواع هوش چندگانه:
2-2-2-4-1(هوش دیداری / فضایی
2-2-2-4-2(هوش کلامی/ زبانی
2-3-3-1-3(هوش منطقی / ریاضی
2-2-2-4-4(هوش بدنی/جنبشی
2-2-2-4-5(هوش موسیقی / ریتمیک
2-2-2-5(هوش بین فردی
2-2-2-6(هوش درون فردی
2-2-2-7(هوش هیجانی
گلمن در توصیف از هوش هیجانی به ۵ توانایی اصلی اشاره مینماید:
2-2-2-8(هوش مصنوعی
2-2-2-9(هوش معنوی:
برای هوش معنوی 10 جزء را مطرح نموده اند:
2-3-(هوش سازمانی
2-3-1(ویژگیها و عوامل موثر بر هوش
-عوامل زیستی موثر بر هوش
پژوهشهای مختلف، تاثیر عوامل زیستی گوناگون را بر هوش و تواناییهای ذهنی افراد نشان داده است که به اختصار اشاره میکنیم:
-تفاوتهای جنسی و هوش:
-پایگاه اجتماعی – اقتصادی:
-طبیعت و تربیت:
2-2-4(نظریه های هوش سازمانی
2-2-4-1(هوش سازمانی از نظر کارل آلبرخت
(هوش سازمانی از دیدگاه دانشمندان دیگر :
2-2-4-3(هوش سازمانی کامپیوتری شده :
2-2-5(هوش سازمانی به عنوان یک فرآیند
1- ویژگی تعامل:
2- ویژگی اجماع یا تراکم:
3- ویژگی همکاری یا تشریک مساعی:
2-2-6) فرایند هوش سازمانی در سازمانها و شرکت ها :
2-2-7(مولفه های هوش سازمانی
2-2-8)ابعاد هوش سازمانی
2-2-9) مدل های هوش سازمانی
2-2-10)کاربست هوش سازمانی در نظام آموزشی
2-2-11)راﺑﻄﻪﻫﻮشﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ وﻋﻤﻠﻜﺮد:
2-2-12)ضرورت به کار گیری هوش سازمانی در سازمان ها:
2-2-13) راه کارهای پیشنهادی جهت استقرار هوش سازمانی:
2-4)پیشینه پژوهش:
2-4-1) پژوهشهای داخلی
2-5) جمع بندی تحقیق
منابع و مآخذ
دانلود نمونه فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت با عنوان مبانی نظری و چارچوب مبانی نظری هوش اجتماعی بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید
تعداد صفحات | 63 |
حجم | 349/715 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
در طی دو دهه اخیر مبحث هوش اجتماعی یکی از مهمترین مباحث علوم اجتماعی و علوم انسانی از جمله در حوزه مدیریتی، سازمانی و آموزشی مورد توجه قرار گرفته است.
به طور کلی دو مکتب مجزا به هوش اجتماعی می پردازند: نخست مکتب روان شناسی است که هوش اجتماعی را یک توانمندی می داند و دومین مکتب آن را از حوزه اختصاصی روان شناسی خارج کرده و وارد حوزه علوم اجتماعی و سازمانی کرده است. با ظهور عصر اطلاعات و ارتقاء ارزشمندی ارتباطات انسانی و همچنین بروز موقعیت های استراتژیک سازمانی، نظریه هوش اجتماعی توجه چشمگیری را به خود جلب کرده است. هوش اجتماعی اصطلاح فراگیری است که مجموعه گسترده ای از مهارت ها و خصوصیات فردی را در بر گرفته و معمولا به آن دسته از مهارت ها و خصوصیات فردی را در بر گرفته و معمولا به آن دسته از مهارت های درون فردی و بین فردی اطلاق می گردد که فراتر از حوزه مشخصی از دانش های پیشین، مهارت های فنی یا حرفه ای است (بوزان، 1384).
میجس و همکاران (2008) تأثیرات هوش اجتماعی و هوش شناختی را بر میزان محبوبیت نوجوانان مدرسه از طریق سنجش پیشرفت تحصیلی مقایسه کردند. نتایج نشان داد که بین هوش اجتماعی با محبوبیت به طور معناداری رابطه وجود دارد اما با پیشرفت تحصیلی ارتباطی وجود نداشت.در تحقیقی که توسط ریچارد هامر (2008) با عنوان رفتار شهروندی سازمانی، هوش هیجانی و معنوی؛ رابطه شان چیست؟ نتایج نشان داد که ﺑﻴﻦ ﻣﺘﻐﻴﺮ ﻫﻮش ﻣﻌﻨﻮی و رﻓﺘﺎر ﺷﻬﺮوﻧﺪی ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ راﺑﻄﻪ ﻣﻌﻨﺎداری ﮔﺰارش ﺷـﺪ.
فهرست مطالب
1-1. تعاریف مفهومی و عملیاتی اصطلاحات تحقیق 3
2-1. مقدمه: 14
2-2. مبانی نظری و ادبیات تحقیق 14
2-2-1. هوش اجتماعی 14
1. هوش اجتماعی از دیدگاه بار- اون: 25
2. هوش اجتماعی از دیدگاه گاردنر 26
3. هوش اجتماعی از دیدگاه هچ و گاردنر 27
4. هوش اجتماعی از دیدگاه آلبرشت 27
5. هوش اجتماعی از دیدگاه سیلورا، مارتین یوسن و داهل 30
6. هوش اجتماعی از دیدگاه گلمن 32
2-3. مؤلفه های هوش اجتماعی از دید صاحب نظران 34
2-4. ویژگیهای هوش اجتماعی: 35
2-5. عوامل موثر بر پرورش هوش اجتماعی 38
2-9. نتیجه گیری
منابع و مآخذ .