دانلود نمونه فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی با عنوان مبانی نظری و چارچوب مبانی نظری خلاقیت سازمانی بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید
تعداد صفحات | 62 |
حجم | 365/336 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
ون دون و همکاران ، معتقدند که »خلاقیت سازمانی بنیانی است برای فرایند نوآوری، نوآوری بخشی از سیستمی است که آن را تولید می کند؛ این سیستم همان سازمان یا سازماندهی است«. این نوشتار فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت با عنوان مبانی نظری و چارچوب مبانی نظری خلاقیت سازمانی می باشد. در بخش اول مبانی نظری در مورد خلاقیت سازمانی تشریح می شود و در بخش دوم چارچوب مبانی نظری در مورد خلاقیت سازمانی در پژوهش های داخلی و خارجی بررسی می باشد.
همه سازمان ها برای بقا نیازمند اندیشه های نو و نظرات بدیع و تازه اند. افکار و نظرات جدید همچون روحی در کالبد سازمان دمیده می شوند و آنها را از نیستی و فنا نجات می دهند. در عصر حاضر، ما برای بقا، پیشرفت و حتی حفظ وضع موجود باید جریان نوجویی و نوآوری را در سازمان تداوم بخشیم تا از رکود و نابودی آن جلوگیری شود (الوانی، 1386: 239). باسادور ، به این نکته اشاره می کند که »خلاقیت سازمانی با بهبود مستمر مترادف است. خلاقیت سازمانی فرایند چرخشی از یافتن و حل مداوم مسائلی است که تغییرات ارزشمندی را در سازمان پدید می آورند و آن را در جهت دستیابی به موفقیت توانمند می سازد« (یزدانی، 1385: 24).
عباداله و همکاران (1390) با بررسی رابطه بین خلاقیت سازمانی و رضایت شغلی با استرس شغلی در بین کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس به این نتیجه دست یافتند که بین متغییر رضایت شغلی و استرس شغلی رابطه معکوسی وجود دارد و همچنین بین خلاقیت سازمانی و استرس شغلی رابطه معکوس و منفی وجود دارد.
فهرست مطالب
1-1. تعاریف مفهومی و عملیاتی اصطلاحات تحقیق 2
1-2. خلاقیت سازمانی 15
1-2-1. مفهوم خلاقیت 15
1-2-2. نقش و اهمیت خلاقیت: 16
1-2-3. درجه یا سطوح خلاقیت 17
1-2-4. مؤلفه های خلاقیت 19
1-2-5. رابطه خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی 22
1-2-6. تفاوت خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی 22
1-2-7. مدلهای فرایند خلاقیت 23
1-2-8. خصوصیت افراد خلاق و نوآور 25
1-2-9. ویژگی سازمانهای خلاق 29
1-2-10. تبیین مفهوم خلاقیت سازمانی 30
1-2-11. موانع خلاقیت و نوآوری در سازمان ها 32
1-2-12. عوامل رشد خلاقیت و نوآوری در سازمان 34
1-3. پیشینه تحقیق: 38
1-3-1. تحقیقات انجام شده در داخل 38
1-3-2. تحقیقات انجام شده در کشورهای خارجی 43
1-4. نتیجه گیری 46
منابع و مآخذ
دانلود نمونه فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت با عنوان مبانی نظری و چارچوب مبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید
تعداد صفحات | 65 |
حجم | 351/906 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
رفتار شهروندی سازمانی، رفتاری فردی و داوطلبانه است که مستقیماً به وسیله نظام رسمی پاداش در سازمان طراحی نشده اما با این وجود باعث ارتقای اثربخشی و کارآیی عملکرد سازمان می شود( کوهان و کول ، 2004: 120) در نظام بوروکراتیک تمام تلاش مدیران دست یابی به کارایی بیشتر با حفظ سلسه مراتب هرمی سازمان است و به همین جهت مناسبات سطحی و نامطمئنی بین افراد وجود دارد اما در نظام مبتنی بر ارزشهای انسانی و دموکراتیک، مناسباتی درست و مطمئن در میان مردم به وجود می آید. در چنین محیطی با افراد با انسانیت رفتار می شود و به سازمان و اعضای آن فرصت داده می شود که تا حد توان پیش روند. در این نظام ارزشی توجه به شهروندان اهمیت دارد (رحمان سرشت و صنوبر، 1380). لذا توجه به اهمیت شهروندان به عنوان یکی از منابع بسیار مهم رفتار سازمان می تواند بسیار مهم تلقی گردد و از این جهت است که محققان زیادی به تجزیه و تحلیل رفتار شهروندی پرداخته اند (اپلبوم ،19:2004).
فرد با تعهداتی که نسبت به هنجارهای خود (رفتار شهروند سازمانی) احساس می کند، رفتارهایی فراتر از نقش و وظایف رسمی خویش انجام می دهد. این رفتارها بدون انتظار نسبت به پاداشهای سازمانی شکل می گیرد (تقوی، 1386: 661). رفتار شهروندی سازمانی منجر به کاهش تنش و زمینه ارتقای بهره وری عملکرد افراد را فراهم می کند (هال ،328:2009). مطالعات مختلف، نشان دهنده این موضوع است که رفتار شهروند سازمانی با ایجاد تعهدات فردی و غیر رسمی در افراد، به طور مستقیم بر روابط سازمانی افراد اثر مثبت می گذارد و آنان را ملزم می کند تا در فعالیتهای کاری خویش توجه و دقت بیشتری داشته باشند (ماردوکزی و اکسین ،3:2004).
فهرست مطالب
1-1. تعاریف مفهومی و عملیاتی اصطلاحات تحقیق 2
1-2. رفتار شهروندی سازمانی 15
1-2-1. مقدمه: 15
1-2-2. ظهور و پیدایش رفتار شهروندی سازمانی 16
1-2-3. مفهوم رفتار شهروندی سازمانی 17
1-2-4. دو رویکرد اصلی رفتار شهروندی سازمانی 20
1-2-5. دیدگاه های صاحب نظران در مفهوم رفتار شهروندی سازمانی 22
1-2-6. ویژگی های کلیدی رفتار شهروندی سازمانی: 33
1-2-7. عوامل تأثیرگذار بر رفتار شهروندی سازمانی 33
1-2-8. پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی 35
1-2-9. نتایج فردی رفتار شهروندی سازمانی 36
1-2-10. اثرات رفتار شهروندی سازمانی بر سازمان 38
1-2-11. سیاست های تشویق رفتار شهروندی سازمانی 39
1-4. نتیجه گیری 49
منابع و مآخذ
دانلود نمونه فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت با عنوان مبانی نظری و چارچوب مبانی نظری تعارض سازمانی بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید
تعداد صفحات | 55 |
حجم | 264/481 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
رفتار تعارض آمیز رفتاری است که طی آن هر یک از طرفها سعی می کند با هر وسیله ای که در اختیار دارد برطرف دیگر فشار وارد کند تا وضعیتی را که به نظرش رضایت بخش نیست تغییر دهد. پژوهش ها و مطالعات صورت گرفته (اشراقی،1386؛ نکوی مقدم،1385؛ فیاضی، 1388؛ حاجی، 1389) نشان می دهد که بین همه مولفه های تعارض بین فردی رابطه مستقیم ومعنی داری وجود دارد.
در واقع بر اساس نتایج حاصل از بررسی پیشینه پژوهش می توان گفت که: بیشتر تعارضها هنگامی روی می دهد که طرفین، رفتارها و ارزشهای متفاوتی دارند. همچنین بین مولفه های هوش هیجانی در کارکنان رابطه مثبت ومعنی داری وجود دارد. همچنین بررسی ها نشان میدهد که: بین برخی مولفه های هوش هیجانی (شناخت واظهار هیجانی در درون خود ، هیجان معطوف به شناخت ، درک وفهم هیجانات بیرونی و مدیریت وکنترل هیجانی )وعوامل تعارض بین فردی در کارکنان رابطه معنی داری وجود دارد. بدین معنی که با افزایش توانایی هریک از مولفه های هوش هیجانی در کارمندان می توان تعارضات بین فردی را کاهش داد.
لی هایانک و همکاران (2007) در تحقیقی تحت عنوان «تعارض تیم مدیریت عالی و ساختن استراتژی کارآفرینی در چین» به بررسی تعارض اختیارات و ارتباط تعارض احساسی با استراتژی کارآفرینی می پردازد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که تعارض اختیارات میان اعضاء با استراتژی ساختار کارآفرینی دارای تفاوت معنی داری نیست. علاوه بر این، رابطه مثبت بین تعارض اختیارات و استراتژی ساختاری کارآفرینی توسط تعدیل شدن رقابت و مهارت تیم بوجود آمده است.
فهرست مطالب
تعریف واژهها و اصطلاحات مورد استفاده در پژوهش :
2-5- تعارض : 10
2-5-1- ماهیت تعارض : 10
2-5-2- علل تعارض: 12
2-5-3- ریشههای ارتباطی تعارض: 14
2-5-4- علل ساختاری تعارض: 17
2-5-5- انواع تعارض: 18
2-5-6- دیدگاههای عمده نسبت به تعارض: 22
2-5-7-جنبههای منفی و مثبت تعارض: 27
2-5-8- مدیریت تعارض: 29
2-5-9- فنون رفع تعارض: 31
2-6- پژوهشهای انجام شده در داخل و خارج کشور در رابطه با هوش هیجانی و تعارض سازمانی : 34
2-6-1- پژوهشهای داخلی: 34
2-6-1-1- پژوهشهای مربوط به هوش هیجانی و تعارض: 34
2-6-1-2- پژوهشهای مربوط به هوش هیجانی 38
2-6-1-3- پژوهشهای مربوط به تعارض: 40
2-6-2- پژوهشهای خارجی: 44
2-6-2-1- پژوهشهای مربوط به هوش هیجانی وتعارض: 44
2-6-2-2- پژوهشهای مربوط به هوش هیجانی: 46
2-7- جمع بندی و ارائه چارچوب نظری پژوهش: 49
فهرست منابع فارسی : 52
فهرست منابع انگلیسی : 57
دانلود نمونه فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت با عنوان مبانی نظری و چارچوب مبانی نظری رفتار شهروندی سازمانی بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید
تعداد صفحات | 61 |
حجم | 351/906 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
رفتار شهروندی سازمانی مجموعه ای از رفتارهای داوطلبانه و اختیاری است که بخشی از وظایف رسمی فرد نیستند، اما با این وجود توسط وی انجام و باعث مؤثر وظایف و نقش های سازمان می شوند (اپل بوم ، 2004: 19).بولینو و تورنلی (2003) ، اعتقاد دارند که رفتارهای شهروندی به طور کلی دارای دو حالت عمومی هستند: به طور مستقیم قابل تقویت نیستند (به عنوان نمونه نیازی نیست که آنها از جنبه فنی به عنوان بخشی از شعل افراد باشند) همچنین آنها ناشی از تلاش های ویژه و فوق العاده ای هستند که سازمان ها برای دستیابی به موفقیت از کارکنان انتظار دارند.
در دهه اخیر اصطلاحات زیادی برای توصیف این رفتار مورد استفاده قرار گرفته است که از جمله آنها، رفتار شهروندی سازمانی (گراهام ، 1991؛ ارگان، 1998، 1990)، رفتار سازمانی جامعه یار (بریف و موتوویدلو ، 1986)، رفتار فرانقشی (وان دیان، کامینگز و مک لین- پارکس ، 1995)، خود انگیزشی سازمانی (جورج و بریف ، 1992به نقل از محمدی، 1387). ارگان این پدیده را چنین تعریف می کند:
رفتار شهروندی سازمانی، رفتاری منحصر به فرد، اختیاری و فراوظیفه ای است که در افزایش عملکرد اثربخش سازمان موثر است و به طور مستقیم یا غیر مستقیم، به وسیله سیستم پاداش رسمی سازمان، سازماندهی نمی شوند (لانس و دنی ، 2001). منظور از اختیاری این است که این رفتار جزء شرح وظایف شغلی و یا رفتارهای نقشی نمی باشد. در تعهد استخدامی کارکنان قرار نگرفته است، کاملا انتخابی می باشد و کوتاهی در آن هیچ گونه تبیهی را به دنبال ندارد (به نقل از پودساکف و همکاران ، 2000).
فهرست مطالب
1-1. تعاریف مفهومی و عملیاتی اصطلاحات تحقیق 2
1-2. رفتار شهروندی سازمانی 15
1-2-1. مقدمه: 15
1-2-2. ظهور و پیدایش رفتار شهروندی سازمانی 16
1-2-3. مفهوم رفتار شهروندی سازمانی 17
1-2-4. دو رویکرد اصلی رفتار شهروندی سازمانی 20
1-2-5. دیدگاه های صاحب نظران در مفهوم رفتار شهروندی سازمانی 22
1-2-6. ویژگی های کلیدی رفتار شهروندی سازمانی: 33
1-2-7. عوامل تأثیرگذار بر رفتار شهروندی سازمانی 33
1-2-8. پیامدهای رفتار شهروندی سازمانی 35
1-2-9. نتایج فردی رفتار شهروندی سازمانی 36
1-2-10. اثرات رفتار شهروندی سازمانی بر سازمان 38
1-2-11. سیاست های تشویق رفتار شهروندی سازمانی 39
1-4. نتیجه گیری 49
منابع و مآخذ
دانلود نمونه فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت با عنوان مبانی نظری و چارچوب مبانی نظری تعارض سازمانی بصورت جامع و کامل برگرفته شده از پایان نامه کارشناسی ارشد با منابع بروز و جدید
تعداد صفحات | 59 |
حجم | 264/481 کیلوبایت |
فرمت فایل اصلی | docx |
تعارض سازمانی عبارت است از هر رفتاری که از جانب اعضای یک سازمان به منظور مخالفت با سایر اعضاء سر بزند. تعارض خود به خود به وجود نمی آید بلکه عواملی سبب آنها شده است. برای اینکه بهتر بتوان شیوه برخورد با تعارض را انتخاب کرد، باید منشأ بروز تعارض را دانست.
لویس پوندی مهمترین دلایل تعارض در سازمان را به سه دسته تقسیم کرده است:
1- منابع محدود: زمانی که منابع سازمان برای تأمین نیازمندی های واحدها و قسمتهای سازمانی و انجام وظایفشان ناکافی باشد، رقابت برای گرفتن منابع محدود ایجاد می شود.
2- نظارت و کنترل یک طرفه: زمانی که یکی از طرفین درگیر، کارها و فعالیتهای گروه یا واحد دیگری از سازمان را زیر نظر و کنترل گیرد (در حالی که گروه یا واحد دیگر از این دخالت های بیجا دوری می جوید.)
3- عدم توافق در مورد شیوه کار: زمانی که طرفین درگیر بایستی با یکدیگر کار کنند و همکاری داشته باشند ولی آنان هیچگونه توافقی روی شیوه انجام کار نداشته باشند.
وطن خواه و همکارانش (1386) در تحقیقی تحت عنوان «تعیین همبستگی هوش هیجانی با راهبردهای مدیریت تعارض بین مدیران بیمارستانهای آموزشی قزوین» چنین بیان کردند که امروزه تعارض در سازمانها به صورت یک مسأله جدی وجود دارد که این وجود تعارض نیست که باعث اختلال و از هم پاشیدگی در سازمانها می شود، بلکه مدیریت غیر اثربخش تعارض سبب نتایج نامطلوب می شود. یافته ها نشان می دهد که بین میزان هوش هیجانی مدیران با راهبرد عدم مقابله در مدیریت تعارض همبستگی معکوس وجود دارد. بین میزان هوش هیجانی مدیران با دو راهبرد راه حل گرایی و کنترل در مدیریت تعارض همبستگی معنادار مشاهده نشد. همچنین همبستگی هوش هیجانی با هیچ یک از ویژگیهای فردی مدیران (سن، جنس، سابقه خدمت، سابقه مدیریت، میزان تحصیلات) از نظر آماری معنادار نیست.
فهرست مطالب
تعریف واژهها و اصطلاحات مورد استفاده در پژوهش :
2-5- تعارض : 10
2-5-1- ماهیت تعارض : 10
2-5-2- علل تعارض: 12
2-5-3- ریشههای ارتباطی تعارض: 14
2-5-4- علل ساختاری تعارض: 17
2-5-5- انواع تعارض: 18
2-5-6- دیدگاههای عمده نسبت به تعارض: 22
2-5-7-جنبههای منفی و مثبت تعارض: 27
2-5-8- مدیریت تعارض: 29
2-5-9- فنون رفع تعارض: 31
2-6- پژوهشهای انجام شده در داخل و خارج کشور در رابطه با هوش هیجانی و تعارض سازمانی : 34
2-6-1- پژوهشهای داخلی: 34
2-6-1-1- پژوهشهای مربوط به هوش هیجانی و تعارض: 34
2-6-1-2- پژوهشهای مربوط به هوش هیجانی 38
2-6-1-3- پژوهشهای مربوط به تعارض: 40
2-6-2- پژوهشهای خارجی: 44
2-6-2-1- پژوهشهای مربوط به هوش هیجانی وتعارض: 44
2-6-2-2- پژوهشهای مربوط به هوش هیجانی: 46
2-7- جمع بندی و ارائه چارچوب نظری پژوهش: 49
فهرست منابع فارسی : 52
فهرست منابع انگلیسی : 57